Test: Pneuměřiče? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 11. 2013

Test: Pneuměřiče?

Z měření pneuměřičů.

Ač tlakoměr pneumatik do povinné výbavy vozidla nepatří, každý dobrý řidič by jej měl mít. Tlak v pneumatikách totiž zásadně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla.

I někteří zkušení praktici teď možná mávnou rukou: „Jezdím čtyřicet let a vždy jsem vystačil s tím, že auto občas obejdu. Když vidím, že je nějaká guma příliš rozválená, bude asi měkká. Tak zajedu na benzínku a dofouknu ji – radši víc, abych zase dlouho foukat nemusel.“ Překvapivě častý názor, dokonce i v redakci Světa motorů (sám šéfredaktor!).

Měřit není ostuda

Proti takovému postoji by technici dokázali vychrlit řadu argumentů o tom, že přilnavost pneumatiky, valivý hluk, opotřebení i jízdní odpory (tedy spotřeba paliva) do značné míry závisí právě na tlaku v pneumatikách. Závodníci by se pak rozhorlili, že i na obyčejných dětských motokárách hraje pět setin baru takovou roli, že vám to prohraje závod. Proto si kupují přesné tlakoměry za 4000 Kč a každý rok je mění za nové. My však zkusíme jinou písničku – nesprávný tlak v pneumatikách vadí u dnešních aut mnohem víc než u starých škodovek a žigulíků. Zejména ze tří důvodů:

1 Staré vozy neměly tak dokonalou kinematiku náprav, tuhé karoserie, pevné závěsy ani přesná řízení. Nad vlivy směrové úchylky podhuštěných pneumatik tak převažovala přirozená nestabilita vozidla. S vlajícím podvozkem řidič najížděl do zatáčky opatrně za všech okolností, kdežto dnešní, přesně reagující automobily vyloženě provokují k rychlé jízdě. A pokud se podhuštěná pneumatika nahrne pod ráfek a na vozovku se postaví jen vnější hranou, je to náhlá a nečekaná ztráta přilnavosti.

2 Z podobných důvodů vadí víc než dříve i přehuštěná pneumatika. Neochvějná stabilita moderních vozů je z velké části dána tlumiči tuhými ve stlačení. Pokud rychlé rázy neodfiltruje přehuštěný plášť, působí na zbytek vozidla i posádku – s rozličně destrukčními účinky.

3 Elektronické stabilizační systémy přesně sledují otáčky kol. Pokud se některé z nich točí rychleji kvůli menšímu reálnému obvodu (tedy podhuštěné pneumatice), může to ESP považovat za projev smyku a nečekaně zasahovat do řízení. Tyto zásahy mohou mít podobu třeba prudkého přibrzdění v zatáčce, což vozidla jedoucí za vámi může dost zaskočit.

Na benzínce bez záruky

V neposlední řadě nikdo nevyšetří, kolik nehod se nemuselo stát, kdyby byly pneumatiky nahuštěné správně. Jasně, pršelo a řidič moc rychle přejížděl mezi pruhy, ale dopadlo by to tak, kdyby v levém zadním plášti nebylo 1,7 místo předepsaných 2,1 baru? A kdyby tak dlouhá záď octavie nezískala přílišnou boční deformací gumy moment setrvačnosti? Samozřejmě můžete použít kompresory či přenosné zásobníky na čerpacích stanicích, které mají vlastní tlakoměry. Ale tato služba je poskytována zdarma, takže její kvalitu, a tedy třeba ani přesnost tlakoměru, nelze vymáhat. Za socialismu podléhaly coby zařízení ovlivňující bezpečnost automobilů pravidelným metrologickým kontrolám, dnes už však jejich přesnost zaručená není. Zodpovědný řidič proto mívá tlakoměr svůj. Překvapivě však jen výjimečně (u jediného výrobce v testu) bývá na takzvaných pneuměřičích deklarována nějaká přesnost (Kovo Brno 2,5 %). Čili opět vůbec není jisté, zda měří třeba s chybou 0,1 baru (což ještě běžný řidič na chování auta nepozná), či lžou třeba o 0,3 baru, což už může mít zásadní vliv i při normální „páprdovské“ jízdě. Nakoupili jsme proto deset různých pneuměřičů v cenovém rozpětí od 75 do 379 Kč a jejich přesnost nechali zkontrolovat firmou BHV senzory, která vyrábí a opravuje tlakoměry.

Hodnocení a další informace najdete v tištěném vydání SM/46.

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851