Úřední buzerace: Rovný a rovnější | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 1. 2014
Josef Holek

Úřední buzerace: Rovný a rovnější

Magistrátní úředníci tvrdí, že se s registračními značkami nekupčí.

Podle analýzy auditorské firmy získávají boháči prémiovou registrační značku pětkrát častěji než vlastníci ostatních aut. Prý jde o byznys. Úřady se nařčením brání. Tvrdí, že je to náhoda.

(více v čísle 2/14)

Za socialismu si na lehce zapamatovatelné espézetky potrpěli hlavně řezníci a zelináři. Nedávali tím najevo jen stav svého účtu, ale hlavně rozsáhlost kontaktů. Tento projev nabubřelosti po nich volně převzali podnikatelé coby staří veksláci – a politici. Dnes najdete kmotrovské značky nejčastěji na přepychových sporťácích nebo limuzínách. „Například v Praze má prémiovou espézetku každé druhé auto luxusní značky,“ potvrzuje Tomáš Kafka, šéf oddělení investigativních služeb auditorské firmy Ernst & Young.

V tuzemsku je podle Kafkova týmu registrováno pouze šest procent přepychových vozů (viz Co je luxus?), přitom naoko zajímavou značku má třicet procent z nich! Tento trend je pochopitelně nejlépe pozorovatelný v Praze. „To nemůže být náhoda, musí za tím být nějaký byznys nebo systém,“ domnívá se Kafka.

My ne, to náhoda

Že má někdo v přidělování přednost, pražští úředníci popírají. Svorně tvrdí, že jde o náhodu.

Vypravili jsme se přímo na magistrát. „Zdejší registr vozidel přiděluje značky prostřednictvím elektronického generování, bez možnosti výběru ze strany klienta,“ tvrdí nám okamžitě Tereza Králová. Následuje kontrola a vyhodnocení předložených žádostí a příloh, porovnání s údaji zapsanými v registru vozidel a jednotlivé kroky v elektronické části registru. „Co se týče výdeje konkrétních značek, jde o náhodný výběr ze zásoby, kterou má úřednice k dispozici. Nemá možnost výběr alfanumerického složení značky ovlivnit,“ dodává.

Na otázku, jak je možné, že luxusní vozy mají VIP značky v nejvyšší míře, nám na úřadě nedokázala odpovědět ona ani nikdo jiný.

Služebníček, pane úředníčku!

Analytici se domnívají, že v systému přidělování registračních značek může bujet korupce. Svou domněnku potvrzují čísly. Více než třetina aut značky Ferrari registrovaných v Čechách má značku s čísly 0001, u vozů Lamborghini je to pak 9999. V případě některých značek se prémiové espézetky dokonce považují za samozřejmost. „Takoví majitelé gordonů získávají hezkou značku až dvaasedmdesátkrát častěji, než je průměr u majitelů všech aut,“ vytahuje z analýzy Kafka další data. „Jiným příkladem může být i to, že pět ze sedmi aston martinů obsahuje kombinaci čísel 007,“ pokračuje. To proto, že astonem jezdívá James Bond. Podobný styl následují i vlastníci vozů Wiesmann, Lamborghini, Rolls-Royce, Maserati či Hummer.

Auditorská firma čerpala data z veřejně dostupných databází, respektive z registru vozidel, údajů České asociace pojišťoven a v jednom případě i od statistického úřadu. „Pokud bychom měli přesnější data, jsme schopni dohledat pracoviště, kde jsou prémiové tabulky nejčastěji přidělovány,“ krčí rameny Kafka.

Přelom v roce 2015

Stát registrační značky na přání zatím nepovoluje. Změny by měly nastat až po prvním lednu 2015. Do silničního zákona (56/2001 Sb.) bude zaveden institut „registrační značka na přání“ (§ 7b).

Proč až za rok?

„Termín byl zvolen kvůli rozsáhlosti celé novely,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Kromě jiného zákon samotný umožní vydávání značek na přání, nespecifikuje však podrobnosti. Ty budou uvedeny v příslušné prováděcí vyhlášce, na které se momentálně pracuje,“ dodává.

Ačkoliv se s espézetkami zřejmě leckde kupčí, ve Vysokém Mýtě si můžete vybrat přesně tu, která se vám líbí. A to zcela zdarma! Systém funguje jednoduše a v mantinelech zákona. „Žadatel přijde na odbor dopravy, kde mu při vyřízení žádosti k přihlášení vozidla zaměstnanec registru předkládá seznam značek, z něhož si žadatel vybírá, odlepí a vzápětí nalepí na vyplněnou žádost o převod vozidla přesně tu, která mu vyhovuje,“ popisuje místní zvyklost starosta Miloslav Soušek. Vybírat je možné z devadesáti značek, a to v takovém pořadí, v jakém dostává úřad espézetky v krabicích. „Na konci pracovní doby vedoucí zkontroluje, zda byly všechny značky na nálepkách vydány. To proto, aby se zabránilo možným manipulacím,“ vysvětluje.

Jednoduché, bezplatné, účinné. Tak se nám to líbí!

Co je luxus?

Analýzu týkající se přidělování registračních značek zveřejnila začátkem prosince minulého roku auditorská firma Ernst & Young. Ta za luxusní vozy označila Audi, BMW, Mercedes- Benz, Porsche, Lamborghini, Jaguar, Hummer, Land Rover, Infi niti, Dodge, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Bentley, Rolls -Royce, Lexus, Jeep a další tovární značky kusové nebo zakázkové výroby jako Gordon, Maybach či Wiesmann.

Připravte si desítku

Jedna registrační tabulka bude stát pět tisíc korun, na celé auto tedy 10 000 Kč. Nově vznikne možnost dokoupit si i třetí, která se může připevnit například na nosič kol. Podle odhadů ministerstva dopravy si značku objedná asi 660 tisíc řidičů (registrovaných šoférů je 6,6 milionu). To znamená, že do obecních kas bude přisypáno 6,6 miliardy korun. „V případě, že bude správní poplatek uhrazen hotově, je nadále v plné výši příjmem obecního rozpočtu. Pokud bude správní poplatek zaplacen kolky, příjem jde do státního rozpočtu, nikoliv do rozpočtu ministerstva,“ vysvětluje Martin Novák, mluvčí resortu dopravy.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851