Škoda Auto na Tour de France | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Auto na Tour de France

Škoda Auto na Tour de France

Fotogalerie

24 fotografií

Davy lidí u tratí, miliardy u televize, hledící na nejlepší cyklisty světa. Auta, co je doprovázejí, jsou z Česka.

(více v čísle 30/14)

Mladoboleslavská Škoda – to jsou auta a… kola. K bicyklům má největší česká automobilka blízko už přes sto let. Vždyť její kořeny sahají dvě století zpátky, do roku 1895, kdy Václav Laurin a Václav Klement navrhli a vyrobili své vlastní jízdní kolo - čtyři roky před uvedením prvního motocyklu a deset let před uvedením prvního automobilu!

První výrobek nesl vlastenecký název Slavia a nejprve skromná modelová řada pánských a dámských cestovních velocipedů se později rozrostla o kola závodní, dětská a tříkolky.

To bylo v době, kdy začal psát své dějiny i dnes nejslavnější cyklistický závod Tour de France, který dorazí tento týden do cíle už svého 101. ročníku.

Je u toho i Škoda Auto. Ta před dvanácti lety prožila symbolický návrat k jedné stopě, kdy spatřila světlo světa první kolekce jízdních kol navržených speciálně pro zákazníky mladoboleslavské firmy. O dva roky později pak Škoda spojila své jméno s legendárním závodem: jako partner závodu, oficiální dodavatel vozů a garant bílého trikotu pro nejlepšího jezdce do 25 let.

Loni „Stará dáma“, jak se Tour přezdívá, i česká automobilka oslavily dvě kulatá jubilea: jel se 100. ročník závodu a současně Škoda byla podesáté v řadě partnerem Tour. Letos vstoupily do další éry, neb na jaře automobilka prodloužila své působení v roli oficiálního partnera Tour de France do roku 2018. „Proč? Po mistrovství světa ve fotbale a olympijských hrách jde v případě Tour o třetí největší sportovní podnik na světě, což představuje skvělou příležitost představit lidem naši značku a její jednotlivé modely,“ vysvětluje Werner Eichhorn, člen představenstva automobilky, zodpovědný za oblast prodeje a marketingu, proč se budou jízdní a škodovácká kola točit společně dál.

Čísla to podporují: vždyť kolem tratí Tour se rok co rok pohybuje kolem tuctu milionů fanoušků cyklistiky a další tři a půl miliardy ji sledují v televizi.

Hlavní roli ve spolupráci logicky hrají vozidla. Každoročně ujede více než dvě stě škodovek v rámci závodu téměř tři milionů kilometrů. Flotila je přitom maximálně spolehlivá: dosud se žádný z poskytnutých vozů nezastavil kvůli technické závadě. Vedle poskytnutých aut je Škoda zastoupena také velkoformátovými reklamními panely.

 

 Škoda na 101. Tour de France

Letošní Tour de France odstartovala 5. července v anglickém Leedsu. Od roku 1903 je to teprve podvacáté, kdy Tour zahájila svou pouť mimo Francii Po celkem jedenadvaceti etapách a 3664 kilometrech dorazí závodníci v neděli 27. července do cíle na bulváru Champs-Elysées v Paříži.

Pro letošní závod kolem Francie poskytla Škoda organizátorovi a dalším partnerům celkem 250 vozů. Jako doprovodné automobily jsou využívány hlavně Octavie Combi nové generace a modernizované superby.

Mnoho aut slouží v takzvané reklamní karavaně, známé pod jménem „caravanne publicitaire“, která trať projíždí jednu až dvě hodiny před pelotonem a nabízí divákům atraktivní doprovodný program.

 

Chladí i šampáňo

Jistě nejviditelnějším autem letošní Tour de France je červený superb ředitele závodu Christiana Prudhomme. Den co den jezdí na nejprominentnějším místě, které Tour může nabídnout: v čele pelotonu. Je navíc jediným vozem, který může přejet cílovou čáru společně se závodníky. „Na závodech je pro mě moje škoda víc než jen automobilem: je to i má kancelář a místo, ve kterém trávím většinu dne,“ říká Prudhomme.

Ve voze ředitele se nachází technické vybavení, která v průběhu jednotlivých etap umožňuje stálou komunikaci s ostatními účastníky. V rámci speciálních úprav byl liftback Superb vybaven dvěma detaily, jinak dostupnými pouze pro verzi kombi: podélnými střešními nosiči a dvoudílným panoramatickým střešním oknem. To je obráceno o 180°, aby ředitel „Staré dámy“ mohl ve voze pohodlně stát.

 

Škoda a cyklistika

Cyklistika je vedle ledního hokeje nejdůležitějším pilířem mezinárodní sponzoringové strategie české automobilky.

Součástí sponzoringu jsou vedle Tour de France’ také závod okolo Španělska, takzvaná Vuelta, v níž se automobilka angažuje od roku 2011. Dohoda s organizátorem Tour navíc zahrnuje osm dalších mezinárodních cyklistických závodů.

Vedle významných závodů profesionálů se ŠKODA AUTO věnuje také cyklistickým akcím pro širokou veřejnost. Již pošesté letos jako hlavní partner podpouje celosvětově největší sérii závodů horských kol – české Kolo pro život. Za uplynulých čtrnáct let se závodů účastnilo přibližně 180 000 aktivních cyklistů. Jen v roce 2013 měl závod zhruba 20 000 účastníků, které podél tratí povzbuzoval zhruba dvojnásobný počet fanoušků. V Německu značka podporuje Škoda Velodrom v Kolíně nad Rýnem, Velotour ve Frankfurtu, Velorace v Drážďanech a je oficiálním vozem akcí Garmin Velothon v Berlíně, Vattenfall Cyclassics v Hamburku a akce Sparkassen Münsterland Giro. Ve Velké Británii je automobilka partnerem Ride London.

V souvislosti s Tour a cyklistikou je ŠKODA aktivní také na internetu a na sociálních sítích. Značka stojí za stránkou www.WeLoveCycling.com. Podobnou prezentaci lze shlédnout také na Facebooku: www.facebook.com/SkodaCycling.

 

Víc bicyklů než aut!

Spojení značky Škoda s cyklistikou se projevuje i nad rámec čistě sponzorských činností. Již několik let jsou jízdní kola a příslušné doplňky součástí rozšířené nabídky produktů společnosti. Aktuální kolekce jízdních kol značky Škoda je s čtrnácti modely rozsáhlejší než kdykoli předtím. Vždyť nabízí víc modelů bicyklů než aut.

Špičku nabídky jízdních kol značky ŠKODA představují dvě silniční kola. Vrcholný model Škoda Road Elite váží pouze 7,9 kg. Rám a vidlice jsou z karbonu, kolo je osazené komponenty Shimano-Ultegra.

Velice lehké je také silniční kolo Škoda Road s hliníkovým rámem, karbonovými vidlicemi a komponenty řady Shimano 105  –váží pouze 8,5 kg.

Katalog sedm horských kol, dvě silniční, tři pro děti a mládež, jedno trekingové a jedno elektrické. Novinkou v programu jsou poprvé horská kola s 27,5" koly a horské kolo Lady s tvarem rámu upraveným speciálně pro ženy. Vedle jízdních kol zahrnuje nové kolekce i širokou nabídku cyklistického oblečení pro dospělé i děti. Najdeme v ní dresy, kalhoty, rukavice, přilby a další užitečné cyklistické potřeby jako jsou lahve nebo sluneční brýle.

 

Pionýři své doby

Sponzoring Tour de France a podpora dalších akcí, souvisejících s cyklistikou, jsou výrazem mimořádného vztahu automobilky Škoda k jízdě na dvou kolech.

Škoda jako jedna z nejstarších automobilek na světě zahájila svou úspěšnou historii výrobou právě jízdních kol. „V Mladé Boleslavi byli na konci předminulého století naši zakladatelé Laurin a Klement skutečnými průkopníky mobility,“ říká předseda představenstva společnosti Winfried Vahland. „Jejich skvělý řemeslný um a inženýrský duch byly zdrojem mnoha dalekosáhlých vynálezů. Díky jejich vášni pro techniku a neustálému hledání lepších řešení se uskutečňovaly sny o mobilitě. S výrobou jízdních kol a později i motocyklů a automobilů se stali pionýry své doby,“ dodává Vahland.
Laurinův a Klementům závod na výrobu jízdních kol v Mladé Boleslavi se stal základním kamenem dlouhé tradice automobilky. Jelikož nenašli jízdní kolo, které by odpovídalo jejich nárokům na kvalitu, pustili se v roce 1895 do díla sami. Napřed v pronajaté dílně jízdní kola opravovali a vylepšovali, brzy však začali vyrábět kola vlastní a prodávat je pod značkou Slavia.
Díky obchodnickému duchu Václava Klementa a technickému talentu vyučeného mechanika jízdních kol Václava Laurina se dařilo sortiment postupně rozšiřovat. Na reklamním plakátu firmy Laurin&Klement z konce 19. století se píše: „Továrna velocipedů Slavia jest jediný tuzemský závod, který následkem dokonalosti výrobků svých za tyto dva roky ručí.“

Od roku 1899 firma L&K vyráběla motocykly a od roku 1905 pak i první automobil - model Voiturette A. V roce 1925 se firma L&K spojila s koncernem ŠKODA.
„S jejich nadšením a pílí v oblasti výroby vozů Laurin a Klement nepochybně položili základní kámen úspěchu značky,“ říká šéf Winfried Vahland. „Náš sponzoring Tour de France a naše podpora cyklistiky jsou mimořádným důkazem pevného sepjetí s našimi kořeny.“
Firma, která před téměř sto dvaceti lety začala výrobou jízdních kol, se do dnešního dne rozvinula v jednu z nejúspěšnějších automobilek se sedmi modelovými řadami, přítomnou na více než sto trzích celého světa. V příštích letech chce automobilka v rámci Růstové strategie svou pozici dále posilovat a do roku 2018 zvýšit prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně.

 

Na vlastní kůži

Řídit auto za cyklisty nebo před nimi není žádný med. Do kopců pomaličku, dolů brutálně rychle, všude je plno lidí, auta se míjejí často jen o milimetry. Nejznámějšími jmény za volanty byly Sophie Anquetilová, dcera slavného francouzského cyklisty Jacquese Anquetila, mnohonásobného vítěze Tour, a Ir Stephen Roche, který jako jediný spolu s Anquetilem dokázal během jedné sezony vyhrát Tour de France, Giro d´Italia a mistrovství světa. Usměvavá Francouzka, kterou slavný cyklista se svolením manželky zplodil s nevlastní dcerou, jela Tour za volantem Škody poprvé. „Když jsem zjistila, že trasa Tour vede letos přímo kolem mého domu na Korsice, řekla jsem si, že bych se měla nějak zapojit. A nabídka Škody byla skvělá. Za volantem jsem víc doma než na kole. Možná mi to nebudete věřit, ale já ani bicykl nevlastním,“ řekla Světu motorů Sophie. To Stephen Roche, kterého na všech místech, kde vystoupí z auta, nadšeně pozdravují všichni kolečkářští nadšenci, je v koloně Škody stálým hostem. „Červenec pravidelně věnuji Tour. Jel jsem ji na kole mnohokrát, v superbu je to však mnohem pohodlnější. Dnes už bych trasu na bicyklu neprojel. Za rok zvládnu tak pět tisíc kilometrů, a to je málo. Jinak superb je skvělé auto. Jako každý padesátník mám problémy se zády, ale tady každý večer vylezu z vozu naprosto v pořádku,“ pochvaloval si Roche.

 

Víte, že…

… závod byl založen jako propagační klání novin L'Auto?

… zprvu se jednalo o téměř nepřetržitý vytrvalostní závod, kdy cyklisté spali kolem cest a bylo jim zakázáno přijímat cizí pomoc?

… podle tradice většina etap vede Francií, ale poslední dobou závod čím dál víc hostuje i v jiných zemích: Itálii, Belgii, Španělsku, Německu, Švýcarsku, Lucembursku? Letošní ročník startoval ve Velké Británii.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
30 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851