Učni vyrobili Fabii FUNstar: My chceme Fabii pick-up!
Pro tradiční sraz tuningových aut u rakouského jezera Wörthersee postavili mladoboleslavští učni krásnou fabii s nákladní korbou. Její sériová výroba by se nám zamlouvala.
(více v čísle 19/15)Učni Středního odborného učiliště strojírenského v Mladé Boleslavi mají školu snů. Od automobilky totiž dostanou vůz a volnou ruku, jak ho upravit. Mezi písemkami a odbornou praxí se tak setkávají nad projektem vlastního vozu, na který mohou být pyšní. Po loňském úspěchu kabrioletu Škoda CitiJet alias citigo bez střechy se letos pustili do úprav současné fabie. A vzali to z gruntu.
Na první pohled se možná zdá, že pouze uřízli zadní část střechy Fabie III. Na ten druhý je za tím třiadvacet nadšených mladých lidí a osm měsíců intenzivní práce. Jen návrh a výběr designu zabraly 80 hodin, lakýrnická činnost 250 hodin a finální montáž podskupin celých čtrnáct dnů. Pokud vám přijdou doby nadsazené, je to proto, že se žáci třetího ročníku setkávali odpoledne po škole. Kromě možnosti práce na hodinách odborných předmětů věnoval každý hodně ze svého volného času.
Vyzpovídat jednoho by samozřejmě nebylo fér, zeptali jsme se proto pokud možno všech. „Chtěli jsme vyrobit auto plné emocí pro volný čas,“ uvádí Vít. Jeho spolužák Jan doplňuje, že všechny úpravy proběhly přímo na učilišti a vlastníma rukama. Mnohdy prý doslova na koleně. „Do práce se zapojilo více oborů,“ začíná David a vypočítává odbornosti: například klempíře, lakýrníky, mechaniky, elektrikáře nebo logistiky. „Na začátku bylo čtyřiaosmdesát návrhů, z nichž se vybraly tři výchozí,“ ukazuje projekt Jiří. „Své nápady jsme v listopadu představili návrhářům automobilky, vyjádřil se nám k tomu i šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň,“ vzpomíná Tereza. Její spolužačka Lucie dodává, že náměty navrhlo dokonce i představenstvo automobilky.
Pak už přišla na řadu rukodělná práce. „Hned po získání karoserie jsme museli řešit výztuhy samonosné karoserie, a to ještě před plánovaným odřezáním povrchových dílů,“ ukazuje na samotné práce na autě Michal. Lukáš se přidává s poukázáním na sportovní žebrování kapot. Klempířským učňům dalo hodně práce zakončit střechu, bočnice a rozšířit sloupek B, ukrývající teď nádechy. Poté dostali prostor lakýrníci. „Od klempířů zbylo na autě hodně svarů a všechny jsme museli vyhladit do roviny,“ říká Karel. Doplňuje ho Filip s tím, že na karoserii padlo hodně tmelu se skelným vláknem.
Velký prostor věnovali výběru nejlepší barvy. „Zprvu jsme zkusili černou. Po analýze vystavených aut u Wörthersee jsme ji však zamítli a vybrali šedou z Octavie RS. Do kontrastu jsme zvolili bílou na střechu a boky, která vůz opticky snižuje. Nakonec jsme vzhled podtrhli ostře zelenou,“ vzpomíná Jakub.
Patrik dodává známé přísloví, že kola dělají auto. Proto sáhli po 18palcových z Octavie RS. Devatenáctky se jim líbily víc, ale nevešly se do podběhů. Změny jsou vidět i na brzdových kotoučích. „Odvrtali jsme je kvůli lepšímu chlazení. Také tlumiče jsme uřízli, protože je auto vzadu odlehčené. Celá hmotnost tak leží na přední části,“ ukazuje Vít.
Starosti nadělal učňům upravený výfuk. „Objednali jsme laděný, jenže byl příliš hlučný. Škoda Auto nechce vyrábět hlasité vozy. Takže jsme nakonec zamontovali rezonátor a dosáhli stejně sytého zvuku,“ nechá nás zaposlouchat Michal.
Náročná byla montáž agregátu i náprav. „Nejdelší čas jsme strávili na dělicí příčce,“ vzpomíná automechanik Pavel. Ke slovu přišli i elektrikáři. Jakub nám ukazuje upravenou čočku předních refl ektorů a neskutečně pečlivou práci na zadních světlometech – místo žárovek učni doplnili 320 diod LED. Do výčtu snad tisíce dalších změn patří i výrazně posílený výkon hudební aparatury.
Jen jedné věci je studentům líto – že se vozem dosud nemohli pořádně svézt. „Auto funguje, zatím jsme to ale zkoušeli jen krátce,“ říká Filip. Projekt pochopitelně nemá homologaci, takže na silnice nesmí. Řada učňů stejně ještě nemá řidičák. Ale i na tom všem už se prý pracuje a mladí dostanou možnost svézt se za odměnu na uzavřené trase. Samozřejmě by se jim líbilo, kdyby se automobilka projektem inspirovala a uvedla ho do života. „Strategie fi rmy se ale ubírá jinudy. Bylo by to však zajímavé,“ sní učeň Michal. Jak jsme se mimochodem dozvěděli ze zákulisí, učňovské auto prošlo obvyklou kontrolou jakosti jako každé vyrobené vozidlo. A uspělo na výbornou! Kvalitáři prý až žasli nad šikovností fi remního „potěru“.
Víte, že…
… Střední odborné učiliště strojírenské Škoda Auto nabízí tří- nebo čtyřleté vzdělání zakončené výučním listem či maturitou? Aktuálně zde studuje 880 žáků, přičemž skoro třináct procent jsou dívky.
… studium na strojírenském učilišti je bezplatné a práce v odborných předmětech dokonce fi nančně ohodnocená?
Tři otázky pro…
… designéry Petra Matušince a profesora Václava Capoucha
Jak se učňům projekt podařil?
P. M. Vypořádali se s ním skvěle. Už předchozí citijet nastavil laťku. Odráží to jejich nadšení.
V. C. Je velmi náročné tvořit design lidmi, kteří se jím dodnes nezabývali. Je dobře, že si to zkusili.
Je složité upravit pick-up z běžné karoserie? Udělali někde třeba studenti chybu?
P. M. Je to snadnější než navrhnout celé auto, protože vycházíte z proporcí hotového vozu.
V. C. Na to žádné poučky neexistují. Podívejte se pro srovnání na předchozí pick-upy automobilky Škoda. Z poslední doby z favoritu nebo felicie. Ve druhém případě šlo dokonce také o volnočasové auto s heslem FUN v názvu.
Trvají designové práce v reálu také týdny jako studentům?
V. C. Ne, je to samozřejmě nesrovnatelně delší doba.
… učitele odborného výcviku Zdeňka Stankeho
Vydrželo žákům nadšení od počátku až do konce?
První euforie samozřejmě trochu opadla. Během projektu přišly radosti i zklamání z neúspěchu. Někteří od počátku říkali, že chtějí pracovat třeba jen na návrhu. Do konce však většina vydržela.
Byl o práci na FUNstaru velký zájem?
Museli jsme vybírat z vysokého počtu zájemců, mnohdy jsme šikovnost předřadili před dobré známky. Nechtěli jsme redukovat na počet pouhých šestnácti studentů jako loni na citijetu.
Co dá taková zkušenost mladým do života?
Naučili se pracovat v týmu. Pochopili, že když ve své profesi udělají nějaký zákrok, další na něj musí navázat a případně řešit chyby. Nebo že musejí mít nějakou koncepci a zaměřit se jen na jednu věc. Například neřešit zároveň design a třeba výfuk.