Značky na přání realitou: Vánoce v lednu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Značky na přání realitou: Vánoce v lednu

Přepážka na pražském Vyšehradě, kde agendu vyřizují

Fotogalerie

5 fotografií

Od začátku roku lze poprvé v historii zakoupit registrační značku na přání. Mapovali jsme, jaká to má úskalí.

(více v čísle 2/16)

Noc na pondělí čtvrtého ledna byla opravdu mrazivá, přesto se před budovou pražského registru vozidel shromažďovali lidé už od třetí hodiny ranní. Když se v 7.45 otevřely dveře úřadu, stála před ním už slušná fronta. Důvod? Od Nového roku lze po letech dohadů a odkladů konečně pořídit registrační značky na přání. „Tomu odpovídá i zájem klientů, kteří se ve snaze získat vyvolenou kombinaci znaků dostavili k podání žádosti,“ vysvětluje magistrátní mluvčí Vít Hofman. Zájem přitom rozhodně nehlásí pouze hlavní město: „Lidé byli po několika letech odkládání celé myšlenky nedočkaví. Není tedy divu, že jich v první den přišlo tolik. Už od půl dvanácté ale šlo odbavování bez čekání,“ říká vedoucí brněnského odboru dopravně-správních činností Ladislav Prudil.

Za desítku

Fantomasem Není to překvapením: ještě před několika lety patřila pěkná číselná kombinace téměř k povinnosti každého většího či menšího podvodníka, který chtěl ukázat, že dát nějaké drobné bokem není problém. Nyní to jde legálně, podmínky jsou navíc mnohem benevolentnější – značka pro auto musí mít osm znaků, z nichž minimálně jedním musí být číslo.

„Největší zájem je o různé alfanumerické kombinace včetně názvů společností a firem,“ popisuje šéf ostravského registru vozidel Dalibor Mozdřeň. Hned první den tak zmizely například kombinace 11111111, 22222222 i značka FANT0MAS s nulou místo písmena O.

„Myslím, že značka na přání vyjadřuje určitou exkluzivitu. Já jsem přišel získat kombinaci N0BLES1 pro autobus naší stejnojmenné firmy Nobless Lines,“ říká nám Michal Zelenka, kterého potkáváme na Vyšehradě ve frontě. Prý plánuje nákup i pro další tři vlastněné vozy.

V tu chvíli slyšíme, jak další člověk u přepážky registruje historický motocykl: „Má to znamenat Čezet, rok výroby 1958,“ pomrkává muž na úřednici, když jí předkládá potřebné dokumenty.

K velkým třenicím podle oslovených úřadů zatím nedošlo. „V zásadě jsme všem vyšli vstříc. Velký posun je, že systém ve srovnání s dřívějšími zkušenostmi fungoval. Díky tomu jsme mohli žadateli on-line ukázat, že například jeho požadovaná kombinace FRANTIK1 je obsazená. Dotyčný viděl, že si úředník nevymýšlí, a hned vyzkoušel FRANTA01. To už prošlo a mohl spokojeně odejít,“ vysvětluje Ladislav Prudil.

Nedostatky jsou

„Také si dovedu představit, že bych si dal speciální značku na historické vozidlo nebo motorku,“ říká Tomáš Kašpar, čekající na registru na jiný úkon. „Myslím ale, že si většina lidí originální značky na přání schová a bude jezdit s duplikáty,“ naráží na největší absurditu nového nařízení. Pokud totiž majitel ztratí originál, o vynaložené peníze bez náhrady přijde – značka totiž bude nevratně vyřazena. Jízda s napodobeninou však samozřejmě není řešením – hrozí za ni ztráta řidičáku. Náhradní tabulku lze vydat pouze v případě jejího zničení – pak přijde nová na šest stovek.

„Pro některé lidi je také zarážející, že maximální rezervační doba jsou pouhé tři měsíce. Říkají, že pokud si nakonfigurují nové vozidlo, není jim jej automobilka do té doby schopná dodat,“ vysvětluje Dalibor Mozdřeň. „Také jsme řešili dotaz pána, který jezdí v zimě off-roadem, v létě kabrioletem a chtěl si svoji vyvolenou značku přehazovat,“ popisuje další úskalí. „Naše odpověď byla, že může, ale vyjde jej to draze. Značku nelze jen tak přendat. Jednomu autu by vždy musel pořídit novou a tu uložit do depozitu, pokaždé za 450 korun,“ dodává.

A jak dlouho vlastně trvá vyřízení v případě, kdy nechci učinit pouhou registraci, ale zažádat o co nejrychlejší vydání? „Na ukončení správního řízení, které žádost provází, má úřad třicet dní. Výroba tabulky pak trvá dalších patnáct,“ popisuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Praxe se pak liší úřad od úřadu – zatímco ve větších městech začínali tři dny po spuštění teprve zpracovávat první žádosti, jinde je od počátku vyřizovali na počkání. „Po podání žádosti vydáváme hned rozhodnutí a značka jde do výroby. Žádosti nedáváme nikam bokem,“ dozvěděli jsme se od Jana Thomase z olomouckého magistrátu.

Už tři dny po povolení možnosti zařídit si tabulku podle libosti zejí čekárny úřadů prázdnotou – zájem opadl o desítky procent. Dosud i přes určité nedokonalosti dorazilo na ministerstvo 1252 žádostí, přes čtyři stovky z nich už byly schváleny a putovaly do výroby. Už teď jsme zvědavi, jakým vozem jezdí Fantomas a kdo získal na registru samé jedničky.

 

Tři dny po spuštění systému vydávání značek na přání už probíhalo odbavování na počkání
Autor: Matouš Jelínek

Sedmkrát o značkách na přání: Odpovídá ministerstvo dopravy

1) Jak mohu žádost podat?

Dojděte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností v místě registrace vozidla s žádostí, na které uvedete údaje o své osobě a navrhované znění značky na přání. V případě přidělení navrhovaného znění a po zaplacení poplatku dostanete značku do 15 dnů. Protože se jedná o běžné podání žádosti, upravuje formy podání správní řád. Žádost tak můžete podat osobně na úřadě, ale například i písemně poštou či prostřednictvím datové schránky.

2) Co musí žádost obsahovat?

Z žádosti musí být patrné, kdo ji podává, čeho se týká a co navrhuje. Fyzická osoba tak uvede na žádost své jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu. Právnická osoba potom uvede svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob a adresu sídla. Žádost musí dále obsahovat znění požadované značky na přání. Některé úřady připravily vzorový formulář.

3) Kolik to stojí?

Poplatek činí 5000 Kč za jednu tabulku, tedy deset tisíc za auto.

4) Mohu si požadované znění rezervovat?

Ano, v takovém případě se obraťte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností v místě bydliště nebo sídla rmy. Tam požadované znění po jeho schválení rezervují na dobu tří měsíců. V tomto období nesmí být vydána značka ve stejném znění žádnému jinému žadateli. V jednom okamžiku však lze mít pouze jednu rezervaci na fyzickou nebo právnickou osobu.

5) Jaká jsou omezení?

Obecně platí, že na značku na přání je možné dát kombinaci čísel a velkých písmen. Použít lze pouze arabská čísla a latinku bez diakritiky s výjimkou písmen G, CH, O, Q a W - z důvodu jejich snadné zaměnitelnosti. Značka také musí obsahovat minimálně jedno číslo, nesmí být tedy složena pouze z písmen. Na značku na přání také nebude možné dát slova, která jsou hanlivá, podněcují k rasismu, xenofobii a obecně k nenávisti vůči nějaké skupině obyvatel, speciální znaky (- * / ? ! § a podobně) nebo zkratky orgánu státní správy, zastupitelského sboru, krajských úřadů a tak dále (například zkratky využívané ve veřejné správě: PČR, HZS či MDCR). Úřady obcí s rozšířenou působností obdržely doporučující instrukce a obecná kritéria, podle nichž budou při schvalování navrhovaných znění značek postupovat. Konečné posouzení a schválení textu značky na přání bude na rozhodnutí příslušného úřadu. Registr vozidel zároveň pohlídá, aby nebyly vydány dvě totožné značky na přání.

6) Jaký počet znaků musí značka mít?

V případě auta je značka složená z 8 znaků, pro motocykly jich má sedm, v případě mopedu pět.

7) Je značka přenositelná?

Ano, můžete ji použít na další svůj automobil, motocykl či moped, vždy ale pouze na jedno vozidlo. Značka je vázána na konkrétní osobu, nelze ji tedy například prodat.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851