Jak se žije s obytným vozem: Doma i na dovolené | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 6. 2017

Jak se žije s obytným vozem: Doma i na dovolené

Jak se žije s obytným vozem?

Fotogalerie

11 fotografií

Co takhle vyrazit na dovolenou a nemuset se starat o ubytování? Otestovali jsme obytný vůz Adria Sonic Axess 1600 SL.

(více v čísle 22/17)

Jestli máte jenom trochu dobrodružnějšího ducha, se slzou v oku vzpomínáte na „podstanové“ dovolené, ale aspoň základní pohodlí už potřebujete, mohlo by se vám obytné auto líbit.

A víte co? S luxusnějším obytňákem vlastně ani toho dobrodružnějšího ducha nepotřebujete. Komfortu je totiž tolik, že se uskrovňovat vlastně vůbec nemusíte.

Do posledního centimetru

Nejzákladnější rozdělení obytných vozů je jednoduché: levnější s takzvanou alkovnou (spací nástavba nad kabinou) a pak luxusnější, integrované. Odlišíte je velmi snadno. Zatímco první typ používá přední část z vozu, který poskytl technický základ, integrovaný obytňák využívá vlastně jen podvozek. A samozřejmě pohonnou jednotku. Výhody takové koncepce jsou nasnadě – integrovaný model lépe hospodaří s prostorem.

Stoleček je všemožně nastavitelný, lavice slouží pro další cestující, bezpečnostní pásy tedy logicky nesmí chybět
Autor: Martin Machala

Viz testovaný Sonic Axess 600 SL. Sedmimetrová garsonka v naprostém pohodlí uveze a ubytuje čtyři dospělé cestovatele. Jedno lůžko je umístěno v zadní části vozu, druhé se pak nachází nad předními sedačkami. Tato postel se vysouvá pomocí elektromotorů, předtím tedy musíte ještě sklopit přední opěradla. Je to mimořádně šikovné, praktické a prostorově nenáročné. Lůžka jsou v obou případech plnohodnotná, zejména na zadním si však musíte dávat pozor na hlavu. Nacházejí se tady totiž ještě skříňky a poličky.

Nejrůznějších odkládacích prostorů je opravdu požehnaně. V soniku je využit naprosto každý centimetr, slovinská Adria, která obytné vozy Sonic vyrábí, navíc přidává úžasně promyšlené detaily. Jsou to maličkosti. Ale třeba když zjistíte, že dvířka od odkládacího prostoru pod zadní postelí lze po otevření šikovně sklopit a schovat, aby neomezovala vstup k lůžku, musíte důvtip konstruktérů ocenit. Když jsme se třeba pozastavovali nad tím, proč nejsou podobně prakticky vyřešené i dveře do koupelny, dostali jsme jednoduchou odpověď: klasické dveře se lépe udržují, v posuvných se drží vlhkost.

Opravdu jen jako dodávka?

Už kvůli sedmimetrové délce se musíte za volantem soniku připravit na jistá specifika. V prvé řadě doporučíme připlatit si minimálně za parkovací senzory, lépe za parkovací kameru. Testovaný kousek nebyl vybaven ani jedním tímto prvkem a couvání bez asistence spolujezdkyně prakticky nebylo možné. Zadní převis je opravdu velmi dlouhý…

I vpředu by se však nějaký ten senzor hodil, čumák je taky dost nepřehledný. Nejen při parkovacím manévrování, i jízda je ze začátku trochu nezvyk. Z místa řidiče je situace často dost nepřehledná – přístrojová deska je hluboká, a kde auto začíná, to se odhaduje hodně těžko.

Stejně tak počítejte s širší karoserií, sonic přesahuje 2,3 metru. Výchozí dodávka Ducato přitom na silnici zabírá jen něco přes dva metry a tento rozdíl už na úzké okresce sakra poznáte. Díky obrovským vnějším zpětným zrcátkům jako z náklaďáku sice vidíte skoro až za roh, při manévrování v užších prostorech si ale musíte dávat hodně dobrý pozor, abyste je někde nenechali.

Přístrojová deska samozřejmě pochází kompletně z Fiatu Ducato
Autor: Martin Machala

Testovaný kousek Adria Sonic Axess 1600 SL je už sice hodně velké auto, i na tenhle obytňák vám však stále stačí béčkové papíry. Z pohledu legislativy samozřejmě rozhoduje hmotnost vozu, a když se vejdete do 3,5 tuny, jste v pohodě. Opatrně však na příplatkovou výbavu, celkovou hmotnost vozu původně homologovaného na 3,5 tuny dokáže podstatně zvýšit. Pokud vás pak někde na dálnici vyhmátne hlídka s váhou, máte o zábavu postaráno. Velký pozor si dávejte také na převážené věci, i ty samozřejmě můžou celkovou hmotnost dostat nad povolený limit.

Další specifika

Jsou to v zásadě maličkosti, majitelům obytňáků určitě dobře známé, neznalá posádka by však mohla být zaskočena. Třeba když se v první zatáčce otevřou všechny nezajištěné šuplíky, nebo jaký rámus umějí vytvořit jen tak volně ložené příbory. Před jízdou se vyplatí vše zkontrolovat, řádně upevnit a nádobí zabalit alespoň do papírových utěrek.

Něco podobného platí pro gigantický hlavní zavazadlový prostor. Ten je umístěn v zadní části vozu (pod postelí) a vejde se do něj snad úplně všechno. Třeba včetně menšího skútru, několika jízdních kol, zahradního nábytku… A nezapomeňte také na všechna okna. Musí být nejen zavřena, ale i zajištěna! V opačném případě hrozí třeba už v rychlosti kolem 50 km/h jejich vylomení. To je pak hodně drahá legrace.

Mimo letní měsíce pamatujte na to, že přídavné plynové topení nevydrží věčně. V soniku jsme měli dvě desetikilové plynové bomby, jedna vydržela zhruba na tři velmi studené noci. Vyměňovat takhle ve tři ráno přípojku z jedné bomby na druhou, to je lahoda! I tohle však dokáže vyřešit příplatková výbava, pak jen v teple obytňáku bomby přepnete stisknutím jediného tlačítka. Víc než vřele doporučujeme!

Drahá dovolená?

Takový obytňák úplně levná záležitost není, zvlášť v testovaném luxusnějším integrovaném případě. Model Sonic Axess 1600 SL slovinské firmy Adria přijde v základní verzi zhruba na dva miliony korun, poháněn je přitom vznětovým čtyřválcem 2.3 MultiJet o výkonu 96 kW. Pro třítunový obytňák s čelní plochou menšího náklaďáku je to minimum, s posádkou na palubě a dovolenkovou bagáží se čtyřválec už docela nadře. Vytáčení motoru a časté podřazování pak samozřejmě souvisí i s trochu vyšší spotřebou paliva, my jsme jezdili za necelých dvanáct litrů.

Dvoumilionová investice je samozřejmě hodně vysoká, obytné auto navíc využijete maximálně párkrát do roka. Řešením může být pronájem vozu, testovaný model Adria Sonic Axess 1600 SL vás v Karavanech Sedlčany přijde v hlavní sezoně (od poloviny června do poloviny září) zhruba na 4400 Kč za den, mimo toto období pak ušetříte osm stovek. Jasně, málo to není, ale kolik zaplatí čtyřčlenná rodina za noc v hotelu? V obytném autě si navíc můžete uvařit z vlastních zásob, lednička i sporák jsou v Soniku Axess 1600 SL samozřejmostí. Kromě toho tohle cestování má kouzlo!

Lůžko nad předními sedačkami sjíždí díky elektromotorům, před manipulací musíte sklopit opěradla. I dvojice dospělých se vyspí naprosto pohodlně.
Autor: Martin Machala

Kde se dá bydlet?

Nejspolehlivější cestou jsou kempy, doporučujeme si vybrané zařízení nejdřív proklepnout na internetu, stránek s hodnocením a zkušenostmi nocležníků je celá řada. Kempování je vzhledem k často nabízeným službám (třeba přípojka na elektřinu, sprchy, kuchyňky, restaurace a podobně) nejdražší možností, kde s obytňákem zakotvit. Noc vás sice přijde jen na pár stovek, na takzvaných stellplatzech (jak patrno z názvu, setkáte se s nimi hlavně v zahraničí) je však přenocování řádově levnější. Jsou to totiž vlastně jen parkoviště, kde je povoleno přenocování s obytňákem. Ve Francii, Španělsku nebo severských státech bývá častěji tolerováno také přespání jen tak nadivoko mimo oficiálně označená místa. Třeba v Německu a Rakousku jsou už méně tolerantní, v praxi vám ale spíš než pokuta bude hrozit „vystěhování“ do kempu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851