S Jaroslavou Pokornou Jermanovou o dopravě | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

S Jaroslavou Pokornou Jermanovou o dopravě

S Jaroslavou Pokornou Jermanovou o dopravě

O výstavbě D3, opravách silnic ve Středočeském kraji nebo pražském plánu vyhnat kamiony z Jižní spojky jsme se bavili s hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou.

(více v čísle 33/17)

 Středočeský kraj spravuje nejhustší síť silnic druhých a třetích tříd v republice, řada z nich je přitom v dezolátním stavu – zejména mosty na nich. Podle současné hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové zanedbávala předcházející vedení kraje roky údržbu a teď se to těžko dohání. Zato vidí optimisticky dostavbu dálnice D3 z Prahy na České Budějovice a rakouské hranice, která by mohla stát už za deset let.

Těžkou hlavu jí v poslední době nadělal nečekaný návrh pražského magistrátu nevpustit dál na Štěrboholskou radiálu a Jižní spojku kamiony s délkou nad dvanáct metrů. Metropole tak tlačí okruhu. Hejtmanka to chápe jako nůž do zad, protože by objízdná trasa vedla přes středočeské vesnice v okolí. A to se podle ní nesmí stát.

Dovedete si představit, že by Praha skutečně uzavřela spojku kamionům?

Neumím, taková situace by ve velmi krátké době způsobila kolaps. Ani si to představit nechci a pořád doufám, že se ocitáme v nějaké absurdní hře předvolební kampaně.

Je to pro vás překvapení?

Rozhodnutí Rady hlavního města Prahy pro mě bylo nesmírným překvapením, protože jsme toto téma řešili před pár týdny na půdě Ministerstva dopravy. Byli u toho zástupci policie i Ředitelství silnic a dálnic, bavili jsme se o všech variantách. Právě ta, kterou Praha schválila, byla zamítnuta jako absolutně nepřijatelná. Vůbec nechápu, co se na Radě stalo, že je návrh zpátky na stole.

Takže to s vámi už dál Rada neprojednávala?

Je to o nás bez nás, aniž by nás kdokoliv informoval. Chápu, že Praha má problém s kamionovou dopravou, její obyvatelé ji však mají od svých bydlišť mnohem dál než dotyční lidé kolem silnic druhé a třetí třídy, kudy má objížďka vést.

Co by to pro obce znamenalo?

Objížďka vede středem vesnic a tam nemáte silnici kam rozšířit, aniž bychom zbourali domy. Pokud by ke svedení tranzitní dopravy mělo dojít, lidé tam ani neotevřou okno. Přitom spojky, které teď chce Praha uzavřít, byly už rovnou stavěny na kamionovou dopravu a dotovány státem.

Vydržely by místní silnice nižších tříd takový nápor? ¨

Komunikace druhých a třetích tříd nejsou stavěny na kamionovou dopravu, ale jako obslužné. Máme jich ve správě devět tisíc kilometrů a ne všechny jsou v dobrém stavu. Můžeme samozřejmě udělat totéž jako třeba Říčany, že dáme před obce cedule zákazu vjezdu kamionů. Jenže tím se problém jen přesune na komunikace nižších tříd do okolních vesnic. Tak se to řešit nedá.

Budete podnikat nějaké razantnější kroky?

A jaké? Nebudu tady hřímat a vyhrožovat, snažím se zůstat v klidu. Pokud návrh projde, pak budeme zvažovat další cesty. Ale v tuto chvíli žádnou nevidím. Leda bychom snad vydali členům Rady zákaz vstupu na území kraje. Nebo uzavřeli přístupové cesty do města všem Pražanům. Ale to už se opravdu ocitáme v nějakém absurdním divadle. Takto neuvažujeme. Pořád bereme Prahu jako partnera a rádi bychom, aby s námi komunikoval vždy. Ne jen tehdy, když se mu to hodí.

Praha chce svým návrhem tlačit na dostavbu okruhu. Má šanci něco popohnat?

Byla bych ráda, aby si Praha vyjednala své starosty, kteří proti obchvatu brojí. My pro něj děláme maximum. Vzali jsme na sebe i část přípravy projektové dokumentace a výkupy pozemků. O to víc jsme zaskočeni a chápeme to jako „pro dobrotu na žebrotu“. Začalo to parkovacími zónami a pokračuje kamiony. Proto se ptám, kde to skončí.

Co řeší P + R?

Praha rozvíjí přísné parkovací zóny a po Středočeském kraji požaduje, aby vyřešil dojíždění svých obyvatel. Měl by se o to vůbec starat Středočeský kraj?

Musí jít o spolupráci obou lokalit. Je totiž na druhou stranu potřeba říct, že spousta Pražanů jezdí pracovat do Středočeského kraje, kde máme velké automobilky, výzkumné ústavy a tak dále. Takže nelze říct, že lokality zavřeme a vy si parkujte, kde chcete. Zákaz parkování v ulicích Prahy pro dojíždějící přišel bez konzultace s námi, byť ho chápu. Aut je hodně a my to vnímáme i u nás v regionu. Ale měly k tomu přijít nějaké přípravné práce pro výstavbu parkovišť

U středočeských nádraží v Čelákovicích, Kralupech, Dobřichovicích, Čerčanech nebo Lysé nad Labem mají vzniknout nová parkoviště P + R pro dojíždějící. Nezdají se vám být dost daleko do Prahy? Vždyť právě odsud jezdí lidé do metropole auty, protože se jim to víc vyplatí.

Jenže pokud budou posílené vlaky, lidé nechají auto u nádraží a pojedou do Prahy po kolejích. Proto integrujeme dopravu Středočeského kraje s pražskou.

Nebylo by lepší přispět Praze na parkoviště u metra?

Parkoviště P + R na hranicích hlavního města neuleví regionu Středočeského kraje. Tím vůbec neřešíte každodenní kolony na dálnicích před metropolí. Musíme se na problém dívat komplexně, protože není jen o tom, kde v Praze zaparkovat. Pokud možno musíme lidi dostat ze silnic. Proto vydáváme obrovské peníze na integraci dopravy, aby obyvatelé raději jeli vlakem, než aby stáli každé ráno dvě hodiny v koloně. Já sama jezdím denně, takže situaci dobře znám.

Proč integrovaná doprava nefunguje už dávno? A kdy vůbec bude?

Je to složitá matice, která dá hodně práce. Tady se s tím deset let nic nedělalo a nejde vše zvládnout tak rychle. Do roku 2019 by měl být celý Středočeský kraj integrován. Na jednu jízdenku tak dojedete do Prahy a pak ještě celý den můžete používat tamní hromadnou dopravu. Záleží to i na Českých drahách. A doufám, že bude fungovat i pro rychlíky.

Výstavba je zásadní

Je podle vás reálný termín výstavby dálnice D3 ve Středočeském kraji v letech 2024-2028?

Doufám, že je a ještě se uspíší. Vláda bere výstavbu jako svou prioritu a uvolnila tři miliardy pro Středočeský kraj, aby mohl připravit nájezdy a obchvaty některých obcí, které s dálnicí souvisejí. Je to signál, že to myslí vážně. A především že dálnice vznikne v plánované variantě.

Proč trvají přípravy tak důležité spojky do jižních Čech už takovou dobu?

Svou roli tam odehráli zelení aktivisté. Mnozí upínali pozornost na rozšíření nynější komunikace číslo 3 na Benešov. Jenže ta byla loni zkapacitněna, a přesto tam stále stojí kolony. Ukazuje se, že nikdy nemůže nahradit regulérní dálnici. Benešovská silnice je jednou z nejnebezpečnějších a není snad týdne, aby tam nebyla nějaká tragická nehoda. Teď už jen záleží na státu, jak urychlí posudky EIA a další. Ale vím, že všechno lze nějak urychlit, a věřím, že je to na dobré cestě. Zvedla by se tím i funkčnost Pražského okruhu na sto procent.

Středočeský kraj spravuje nejhustší síť silnic druhých a třetích tříd, jenže z nich je pětina v nevyhovujícím stavu a přes čtvrtinu dokonce v havarijním. To se týká také osmnácti mostů. Proč zašla situace tak daleko?

Protože minulé vlády peníze na opravu silnic nedávaly, priority měly jinde. Jenže pokud neděláte opravu souvisle, neudržíte stav.

A kdy bude vše opraveno?

Žádný takový horizont neexistuje. Občas mrzne, prší a po silnicích jezdí auta, která by tam být neměla. Takže vozovku opravíte a za pět let můžete znovu. Mimochodem pasportizace silnic se udělala až koncem loňského roku. Do té doby se opravovalo bezkoncepčně. Teprve podle pasportizace jsme vytvořili plán oprav, a ani ten není neměnný. Ze všeho nejvíc nás totiž trápí mosty a mostky, z nichž je víc než polovina v nedobrém stavu.

Máme se připravit na uzavírání mostů a silnic?

Určitě to hrozí. Pokud je most v havarijním stavu, nemá nosnost a musíme ho zavřít. Právě na takové se zaměřujeme nejvíce. Byl by obrovský průšvih, pokud bychom to neřešili.

Jako pasažér denně strávíte v autě mnoho času dojížděním z Benešova do Prahy a služebními výjezdy. Co hodnotíte jako nejpalčivější problém středočeských silnic?

Především řidičskou neohleduplnost, ale to platí kdekoliv. A nemyslím tím jen rychlou jízdu, ale i nadměrně pomalou. Pokud někdo jede po dálnici sedmdesát, může způsobit komplikace. Prosila bych také řidiče, aby používali zrcátka a věnovali se řízení. Nejhorší je, když někoho vidím, jak za volantem telefonuje, jí, a ještě má třeba nohy na palubní desce.

Řídíte vůbec ještě sama?

Ano, někdy mám i volno. Mám ráda SUV. Dřív jsem měla Škodu Yeti, dnes model Kodiaq. Zamilovávám se podle reklam, auta musejí mít červenou barvu. Aktuálně se mi z obrázků líbí alfy romeo a mazdy.

Zaznamenala jste kampaň Prahy proti majitelům SUV, která se vás tím pádem také osobně týká?

Ano a myslím, že by nikdo nikomu neměl nařizovat, čím může jezdit. Problém je jinde a řeší ho i řada starostů středočeských měst – nikdo totiž nebyl nachystán na obrovský nárůst aut v ulicích. Na to, že má každá rodina dva tři vozy. Ale nemůže se to přece řešit nějakými zákazy!

Takže nechystáte protiakci v duchu hesla „Jezděte vozy SUV, jsou skvělé“?

Nechystáme. My ale opravdu potřebujeme víc SUV, protože jsou vzhledem ke stavu silnic bezpečnější.

 

Kdo je Jaroslava Pokorná Jermanová

Narodila se v roce 1970 v Karlových Varech (47 let)

Vystudovala Vysokou školu zemědělskou v Praze

Roky se živila jako personalistka

Do politiky vstoupila v roce 2002, kdy se stala starostkou Krhanic na Benešovsku

Od 2004 v zastupitelstvu Středočeského kraje za ODS

Od 2011 členka hnutí ANO, za něž byla v roce 2013 zvolena poslankyní a následně 1. místopředsedkyní Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Prosadila zákaz nalévání alkoholu v Poslanecké sněmovně během schůzí, za což si vysloužila kritiku poslanců zejména v okamžiku, kdy vedla jednání v zelené mikině s kapucí.

Od 2016 hejtmanka Středočeského kraje

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
33 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851