Světla na přejezdech: Znamená zhasnuto problém? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

31. 10. 2017

Světla na přejezdech: Znamená zhasnuto problém?

Nečinná světla na železničních přejezdech

Když svítí na železničním přejezdu červené nebo bílé světlo, měli by motoristé umět reagovat. Co je však se signalizací, když jsou zcela vypnutá všechna světla? Je to porucha, nebo normální stav? Jak se v takovém případě zachovat?

(více v čísle 42/17)

Když jsme před časem v čísle 36 v rubrice Otázky a odpovědi řešili zkušenost našeho čtenáře se světly na železničním přejezdu, nečekali jsme, kolik nám na to přijde reakcí. Evidentně na to znalosti z autoškoly nestačí.

Ale pěkně popořádku: Nesvítící signalizaci na železničním přejezdu si neuměl vysvětlit náš čtenář na cestě z letošní dovolené v Jeseníkách: „Na pomezí Olomouckého a Pardubického kraje je spousta přejezdů bez závor, vybavených jen křížem a světly. Cestou jsme narazili na jeden, který nesvítil vůbec.“ Jak dále píše, protože nevěděli, zda se jedná o poruchu, či ne, radši vystoupili a rozhlédli se. Pak opatrně křížení přejeli. „Řidič situaci vyřešil správně,“ odpověděl v létě na tento dotaz mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Jenže fakt, že při kompletně vypnutých světlech může řidič přejezd opatrně překonat, a přitom nevědět, zda to byla závada, nebo ne, překvapilo mnohé další šoféry, kteří se nám ozvali. Jak tedy poznat, že je přejezd mimo provoz? Je navíc potřeba vystupovat z auta? To přece není vůbec nutné! Celou situaci jsme se proto rozhodli detailně zmapovat.

Ani blízko, ani daleko

Začněme u řešení případu našeho čtenáře – popsaný přejezd podle Illiaše poruchu neměl. „Zcela zhasnutý panel výstražníku značí pouze to, že se v blízkosti přejezdu může nacházet vlak, ale ještě je v takové vzdálenosti, že není potřeba zapnout výstražná červená světla, striktně zakazující vjezd na křížení.“ Jeho slova potvrzuje i Jiří Málek ze Správy sdělovací a zabezpečovací techniky: „Když na přejezdu nesvítí žádné světlo, jde o takzvaný varovný signál. Motorista proto musí být opatrnější, před zdoláním přejezdu snížit rychlost a zhodnotit, zda na něj může vjet, či nikoli.“ I Málek tedy až na vystoupení z vozu potvrzuje postup našeho čtenáře jako správný.

Jak se pozná závada

Jak připomíná Illiaš, skutečná závada samozřejmě vzniknout teoreticky může. Jak se pozná? Jakákoli změna v provozu světelného zabezpečení proti normálu se objeví na monitoru výpravčího nejbližší železniční stanice nebo dispečera trati. „Přejezd v případě poruchy automaticky přechází do nouzového režimu, tedy po celou dobu svítí červená výstražná světla,“ říká mluvčí SŽDC s tím, že to pro řidiče znamená jasný vzkaz - na přejezd nesmí vjet. „Zároveň jsou o poruše informováni strojvedoucí v blízkosti problematického přejezdu, kteří jej následně smějí překonat rychlostí maximálně 10 km/h a při tom povinně houkají,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Železničáři proto tvrdí, že se s nehodami způsobenými závadami signalizace na přejezdech prakticky nemůžeme setkat. „Všechny přejezdy kontrolujeme a děláme jejich údržbu každý měsíc, navíc vždy kompletně prověřujeme jejich funkci v případě mimořádné události,“ popisuje Málek.

Podezření

A když si u železničního přejezdu nejste jisti, zda je signalizace na křížení v pořádku? Illiaš radí zavolat na linku 112 a ohlásit podezření na poruchu: „Abyste přejezd přesně identifi koval, musíte hlásit unikátní číslo na zadní straně výstražného kříže nebo výstražníku.“ Pokud nesvítí žádné světlo, můžete poté se zvýšenou opatrností křížení projet. Ovšem v případě, že už bliká červený signál, podle pravidel silničního provozu na přejezd nesmíte.

Kdy se blíží přejezd?

Jako první řidiče na křížení dráhy se silnicí upozorňuje trojice svislých značek – panel s jedním až třemi pruhy – ukazujících vzdálenost k železničnímu přejezdu (240, 160 a 80 metrů). V blízkosti kolejí pak čeká minimálně výstražný kříž, případně doplněný světly a zvukovým výstražným signálem, na frekventovanějších tratích pak i závorami.

Víte, že...

… v Česku je necelých 8000 přejezdů? Zhruba polovina z nich je označena pouze výstražným křížem. Míst křížení silnice a dráhy osazených světly bez závor je u nás přibližně 2300.

… počet karambolů na přejezdech v posledních letech osciluje okolo 175 případů ročně?

… nejvíce nehod se odehraje na přejezdech se světly bez závor? … na těchto místech je i největší míra smrtelných a vážných zranění?

… nejčastějšími účastníky střetu s vlaky jsou osobní auta, s velkým odstupem následována chodci? Zatímco nehody aut bývají v drtivé většině na přejezdech bez závor, ke smrti či vážným zraněním chodců nebo cyklistů dochází nejvíce na kříženích se závorami.

Střety aut a vlaků

I když se v posledních letech množství nehod vozidel s vlaky mírně snižuje, jejich následky naopak rostou. Zvyšuje se počet mrtvých a spíše kolísá i množství těžce raněných. Za nehodami je ve většině případů lidský faktor. „Problém drtivé většiny nehod netkví v tom, že by řidič neviděl červenou a vjel na přejezd náhodou, ale že této výstrahy nedbá,“ tvrdí mluvčí SŽDC Marek Illiaš. „Při vyšetřování mimořádných událostí na železničních přejezdech s vypnutým zabezpečovacím zařízením se ani v jednom případě nejednalo o poruchu,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčinou nehod bylo podle něj vždy selhání člověka, a to buď na straně železnice, nebo účastníka silničního provozu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851