Jak se v provozu prověřují pneumatiky: Testujeme ve dne v noci | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se v provozu prověřují pneumatiky: Testujeme ve dne v noci

Jak se v provozu prověřují pneumatiky

Fotogalerie

9 fotografií

Až 550 kilometrů najedou každý den testovací jezdci otrokovického výrobce pneumatik. Co taková práce obnáší?

(více v čísle 6/18)

Je krátce po jedné hodině odpoledne, když se parkoviště v centru otrokovického závodu Continental Barum začíná plnit auty. Většinou se jedná o bílé volkswageny: vidíme zde především golfy, ale také transportery, pola…

Nejedná se přitom o zásilkovou službu, ani nic podobného! Flotila před námi totiž slouží pro precizní ověřování schopností pneumatik přímo v reálném provozu! „Naši jezdci právě dokončili dnešní první testovací směnu. Počasí je dobré, není sníh, na kterém se pneumatiky neopotřebovávají, proto se nesmí testovat,“ říká vedoucí zkoušek David Holba. Pro jeden ze světově největších výrobních závodů na pneumatiky takto pracuje jen v České republice téměř padesátka řidičů.

V provozu

Smyslem jízd těchto pracovníků je při testech zjistit, jak se pláště chovají a opotřebovávají v reálném provozu. Na základě toho pak vývojáři mohou například vyladit konkrétní směsi nebo konstrukci pneumatiky. Je to ale dosti časově náročné: „V průběhu směny u nás osobní auto najede kolem 550 kilometrů po přesně dané trase. Dodávky a nákladní vozy mají trasu kratší,“ popisuje Holba s tím, že v případě nutnosti se zkoušky odehrávají i přes noc.

Po umytí ve speciální myčce se pneumatiky skenují na laserovém zařízení. S přesností na gram je technici také váží. Výsledky následně zpracují na počítači.
Autor: Jiří Pekárek

Pokud si teď mnete ruce, že taková práce musí být pořádná zábava, asi vás zklameme. „Jezdíme dynamicky, ale vždy podle předpisů,“ vysvětluje Holba. Auta často cestují v koloně po šesti, a aby nebyl v testech nijak znát vliv konkrétního řidiče, u jednotlivých vozidel se v průběhu směny prohazují.

„Po celou dobu navíc zkoumáme, jak se s autem jede. Přístroj umístěný v jeho těžišti zaznamenává přetížení, intenzitu zrychlení a brzdění,“ vypočítává David Holba sledovaná data, která mohou inženýři dále zkoumat.

Jako v servisu

V Otrokovicích ale zatím kolem nás panuje čilý ruch. Oddělení testování vypadá spíše jako běžný pneuservis. Na některých vozidlech se mění obutí, jiná řidiči čistí a připravují na další jízdu.

Nejdůležitější a nejpřesnější část ale probíhá trochu stranou všeho ruchu. V samostatné místnosti jsou totiž dvě klíčová zařízení: váha a speciální laserový skener. „Samotné testování jedné sady většinou trvá mezi osmi a dvaceti tisíci kilometrů. Po každých dvou tisících ale kola umyjeme a zvážíme,“ vysvětluje Holba. Inženýři díky tomu mají s přesností na gram možnost zkontrolovat úbytek materiálu.

Ještě zajímavější však je zmíněné skenování. Pneumatika se uchytí na speciální náboj, který ji roztočí. Zařízení, které vypadá podobně jako vyvažovačka, s přesností na 0,05 milimetru nasnímá celý povrch gumy. „Díky tomu víme, jak se opotřebovává v jednotlivých částech rameno nebo třeba střed pláště,“ popisuje vedoucí zkoušek výsledky, které pak dále prezentuje vývojářům.

Testovací vozidla jsou zatížena fi gurínou na sedačce spolujezdce. Zátěž je i v kufru.
Autor: Jiří Pekárek

Sto tisíc za rok

Testování, které vidíme, je přitom jen jednou složkou při dlouhém vývoji pláště. Přesto zaměstnává desítky lidí, kteří každoročně absolvují přes stovku tisíc kilometrů. Co je to vlastně za lidi? „Z velké části se jedná o bývalé řidiče kamionů. Ostatně naší podmínkou je, aby měli i řidičský průkaz na nákladní vozidlo,“ vysvětluje David Holba, zatímco se testovací flotila opět chystá k odjezdu. Počasí je dobré, proto musí auta rychle na další cestu.

Po umytí ve speciální myčce se pneumatiky skenují na laserovém zařízení. S přesností na gram je technici také váží. Výsledky následně zpracují na počítači.
Autor: Jiří Pekárek

Čím se jezdí

Ve společnosti Continental Barum sázejí při testování především na vozy Volkswagen. Ve flotile mají golfy a passaty s motory 2.0 TDI/110 kW. Diesely logicky využívají i dodávky Mercedes-Benz Sprinter a nákladní vozy MAN. Na benzin jezdí pouze nejmenší VW Polo. U všech vozidel je důležité, aby jejich stav nebyl nijak ovlivněn opotřebením. U osobních je stropem životnosti 150 000 kilometrů, u dodávek se testuje i na vozidlech s nájezdem 200 000 km. Nejpozději po dvaceti tisících kilometrů se seřizuje geometrie kol.

Pár čísel o testování

5 000 000 km zdejší jezdci najedou za rok,

73 000 hodin je to převedeno na čas za volantem,

86 vozidel využívají pro testy,

60 lidí ve zkušebně pracuje,

47 z nich jsou řidiči,

13 je inženýrů a techniků.

Po celém světě

Dříve se otrokovičtí testovací jezdci pohybovali především po tuzemských vozovkách. Dnes už to však neplatí. „Například právě nyní máme velkou část pracovníků na testování ve Francii,“ vysvětluje David Holba. V zemi galského kohouta se nyní díky příznivému klimatu zkoušejí letní pláště. „Testujeme však také na italském okruhu Nardó, v hannoverské centrále, ale i texaském Uvalde,“ dodává David Holba.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851