V protiatomovém krytu: Patnáct tisíc postelí na silnici | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

24. 7. 2018

V protiatomovém krytu: Patnáct tisíc postelí na silnici

Prozkoumali jsme protiatomový kryt ve Strahovském tunelu

Fotogalerie

12 fotografií

Z frekventované komunikace v protiatomový kryt o rozměrech 2004 x 7 metrů se pražský Strahovský tunel může proměnit během minuty. Jak to tam vypadá v době míru?

(více v čísle 28/18)

Nástěnné hodiny ve strahovském velíně pražských tunelů Technické správy komunikací (TSK) ukazují 23.00. Na monitorech je vidět, že se právě pro provoz uzavírá tubus Strahovského tunelu ve směru od Smíchova na Troju – auta tu začnou jezdit zase až v pět ráno. Za chvíli totiž začne pravidelná údržba a čistění tunelu (psali jsme v SM 16/2016). Jenže dnes je to doplněno o zkoušku protitlakových vrat, která za chvíli udělají z dvouproudové vozovky protiatomový kryt. U toho nemůžeme chybět.

K tomu, aby bylo možné v tunelových částech krytu dýchat čerstvý vzduch, slouží ventilátory na jeho čistění
Autor: Jiří Pekárek

Žebrovaný kolos

Při jízdě Strahovským tunelem si jej nejspíše ani nevšimnete. Význam zhruba metr širokého železného plátu přes celou šíři vozovky pár metrů od ústí tubusu nám začíná být jasný až nyní, když se práh naklápí a začíná zvedat. Odkrývá prostory, jimiž pomalu stoupají patnáct tun těžká hydraulicky ovládaná masivní žebrovaná ocelová vrata. „Původní plány říkaly, že by vrata měla tunel uzavřít během dvaceti vteřin, to ale není technicky možné,“ říká náš průvodce a šéf strahovského velína TSK Milan Tandler. Výsledný čas úplného uzavření skutečně dosahuje něco přes minutu. Právě jsme se ocitli uvnitř protiatomového krytu, je jím vozovka, kterou projíždějí denně tisíce aut!

Tunel, nebo kryt?

Příliš si ale neumíme představit, že by ve špíně, která se tu mezi pravidelnými čistěními tunelu během několika měsíců nashromáždí, mohl někdo delší dobu přebývat. To bychom v případě katastrofy seděli podél stěn nebo polehávali u středové čáry?

Není tu totiž nic a prach naopak úplně všude – na vozovce, obložení tunelu i ve strojovně tlakových vrat. Veškeré zařízení pokrývají silně zanesené plachty, jemný černý poprašek není snad jen na desce s ovladači chodu vrat.

Říkáme si, že bychom snad raději zůstali venku než být mezi až patnácti tisíci lidí, které by kryt pojal. Ve špíně by to prý ale museli zachránění vydržet jen maximálně 72 hodin. Právě tolik času je totiž vyčleněno na vyčistění a nachystání dopravních tunelů tak, aby se staly regulérním protiatomovým krytem. „Během této doby se do jednoho tubusu navezou ze státních hmotných rezerv kontejnery se všemi potřebnými věcmi,“ vysvětluje Tandler postup proměny. Zamířit by do tohoto „skladu“ mělo třeba vybavení nemocnice, postele či proviant. Druhý tubus je určen jen pro lidi. Vzít s sebou třeba psa, kočku nebo kanárka by bylo vyloučené.

Tady by očistou prošli všichni příchozí do tunelu, dnes by však potřebovala odstranit špínu i sama takzvaná hygibuňka. Kohoutek na umyvadle ale jaksi chybí.
Autor: Jiří Pekárek

Prach, prach, prach

Ostatně černý poprašek nás provází prakticky celou dobu tříkilometrové štrapáce v chodbách prostor za stěnami tunelů. V márnici či nemocnici, nyní velkých naprosto holých nefotogenických prostorech i takzvaných hygibuňkách, kde by podle Tandlera mělo docházet k očistě příchozích do krytu. Sem tam leží na podlaze v koutě krabička s nástrahami pro hlodavce nebo osamělý telefon. „Slouží údržbářským četám, dá se z něj dovolat jen k nám do velína,“ vysvětluje jeho šéf.

Čistá je jen hlavní, takzvaná mírová štola, sloužící výhradně pro potřeby údržbářských čet. Svítí tu zářivky, při stěně je odtokový kanálek, v němž se stále sbírá voda. „Studie ze šedesátých let přitom tvrdily, že kopec nad námi je zcela suchý,“ říká Tandler. Ani dýchání tu není nic moc, jeho kvalitu by prý ale v případě potřeby měly dokázat výrazně vylepšit ventilátory na čistění vzduchu ve strojovně ochranného systému. Prach je i tady, i když ne tolik jako blíže k vozovce.

Je čtvrt na tři ráno, a jedno víme po více než třech hodinách v krytu jistě: raději budeme i nadále tunel používat výhradně pro jízdu.

Ve strojovně vrat nejsou pod nánosy prachu snad jen ovládací prvky kolosu vyrobeného v ČKD Slaný
Autor: Jiří Pekárek

Jak do krytu?

Asi to bude chtít být ve správnou dobu na správném místě – u ústí tunelu. I když je komplex propojený s obdobným systémem v pražském metru, z „krtka“ byste bez světla a průvodce neprošli. Tma je černočerná a mezi technickými místnostmi najdete i desítky přímých betonových nebo točitých ocelových schodů. Navíc přičtěte kilometry chodeb plných kabelů a dalších technikálií.

Strahovský tunel

Tvoří jej dva tubusy, každý s dvěma jízdními pruhy širokými 3,5 m. Mezi ústími je převýšení sto metrů. Nejstarší tunel Městského okruhu o délce 2004 metrů se začal stavět v roce 1985, dokončen a následně předán do užívání byl o dvanáct let později. Směrem na jih na něj navazují tunely Mrázovka a Zlíchov, v opačném směru pokračuje tunelovým komplexem Blanka. Kvůli čistění se podzemní komunikace uzavírá na jaře a na podzim na 6 + 6 nocí, v létě dokonce na 8 + 8 + 1 noc, v níž je zahrnuta úplná uzávěra kvůli zkouškám řídicího systému. Strahovská uzávěra je tak dlouhá i proto, že se dělají ještě revize čtyř vrat ve vozovce tvořících ochranný systém. ¨

Víte, že…

… údržba samotných servisních prostor a zařízení ročně spolkne pět milionů?

… plná funkčnost tlakových uzávěr tunelů se reviduje jedenkrát ročně? Na jaře a na podzim se vrata zvedají jen do poloviny, aby se promazala jejich ložiska.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851