Martin Prokop: Svět je výzva | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Martin Prokop: Svět je výzva

Rozhovor s Martinem Prokopem

Fotogalerie

8 fotografií

V mistrovství světa rallye jezdí Martin Prokop devět let. Dva roky se s Fordem Fiesta WRC srdnatě měří s nejlepšími.

Sotva mu skončila náročná sezona, rozběhl se kolotoč rozhovorů a marketingových povinností. V našlapaném programu českého pilota se však našla hodinka pro Svět motorů. Minulý rok byl jeho první kompletní ve světovém šampionátu s vozem nejvyšší specifikace. Získal 46 bodů a celkově byl devátý. Letos pořadí zopakoval, ale na jeho kontě bylo bodů 63.

Rozhovor s Martinem Prokopem
Autor: Archiv Světa motorů

Už se těším na sedačku

Kdy jste se rozhodl pro vstup do mistrovství světa?

Byl jsem s kamarády v roce 2004 na Finské rallye. Tehdy mě napadlo, že nastal čas jezdit světový šampionát.

Rozhovor s Martinem Prokopem
Autor: Archiv Světa motorů

Jste po sezoně unavený?

Během roku se objevilo několik drobných zranění, tělo bylo dost opotřebované. Zapracovali jsme s fyzioterapeutem, který se mnou jezdí. Teď se cítím fyzicky dobře. Už se těším, až v polovině ledna příštího roku začne v Monte Carlu opět mistrovství světa.

Jeden ročník skončil, v polovině ledna začíná další. Není málo času na přípravu?

Pro soukromníky je to určitě výhoda, protože tovární týmy nemají tolik času testovat. Nám se tak trochu smazává nevýhoda vůči nim.

Rozhovor s Martinem Prokopem
Autor: Archiv Světa motorů

Po debutu s vozem WRC před dvěma roky jste říkal, že vás auto neustále něčím překvapuje a musíte se naučit rozumět mu. Daří se vám to v současné době?

V každém případě se tohle auto výborně ovládá, ale jet s ním rychle je těžké. Zásluhou ohromného množství dat dokážeme poznat, co je na voze špatně, ale je obtížné udělat správné změny. Navíc je nemůžete dělat najednou, ale jednu po druhé, aby člověk poznal, zda jsou funkční.

Chci co nejvíc bojovat

Před sezonou jste změnil spolujezdce. Jste spokojen? Všichni moji navigátoři byli vždy naprostí profesionálové. I ten současný Michal Ernst má podíl na úspěšné sezoně. Jeho nasazení v Mexiku, kde kvůli nadmořské výšce ztrácel vědomí, a přesto to nevzdal, bylo hrdinské.

Rallyeovému speciálu rozumí Martin Prokop podle svých slov čím dál více
Autor: Archiv Světa motorů

Tým byl letos přihlášený do Poháru konstruktérů. Považujete to za správný krok?

Bezpochyby nám to přineslo respekt, protože už nejsem neznámý soukromník. Teď mám nárok na lepší místo v servisní zóně nebo na záběry v televizních sestřizích. Celkově to člověka povyšuje v mistrovství světa a příští rok do toho půjdeme v každém případě znovu. V Poháru konstruktérů jsme porazili druhé týmy Citroënu i Volkswagenu, což je výsledek, ze kterého jsme měli po skončení rallye ve Walesu ohromnou radost.

Máte pocit, že jste si za léta v mistrovství světa a zejména za výkony v posledních dvou letech vybudoval dobré jméno?

Myslím, že svoji pozici mám. Vím, jak na ní pracovat. Chtěl bych v průběhu jednotlivých rallye více bojovat se soupeři, což člověka pokaždé někam posune. Měli by to být špičkoví jezdci, kteří se necítí na daném povrchu jistě.

Za úspěchy českého jezdce stojí náročná práce mechaniků stáje Jipocar Racing
Autor: Archiv Světa motorů

Je těžké v současném MS vyhrát rychlostní zkoušku?

Záleží na tom, jak si postavíte priority. Není složité vyhrát erzetu. Někteří kluci to tak mívají nastavené, aby se ukázali, i když to o chvíli později „zahodili“ do lesa. Pro mě je důležité snižovat ztrátu na kilometru vůči všem soupeřům v továrních autech a dojíždět do cíle. Když se to daří jako letos ve Španělsku, je to radost pro mě i náš tým.

A co umístění na stupních vítězů nebo vítězství?

Dosáhnout na bednu nemusí být za určitých okolností nemožné, ale výhra? Je rozdíl jet rychle, nebo na umístění. Ti, kteří jedou na výhru, jsou ještě někde jinde.

Rozhovor s Martinem Prokopem
Autor: Archiv Světa motorů

Bývám moc agresivní

Lze rozpoznat časový rozdíl mezi tím, jak jede na trati mistr světa Ogier nebo vy?

Pokud jsme v maximálním tempu, není divák schopen poznat rozdíl. Dokonce i pro mě, sledujícího onboardy a spoustu podkladů, je to obtížné. Najdeme sem tam nějakou chybu a ty dají v součtu rozdíl, ale většinu času erzetu jedu stejně rychle jako ostatní.

A víte, kde ztrácíte?

Občas bývám příliš agresivní nebo širší v zatáčkách. Takže je to o tom, abych zkrotil svou snahu jet rychle.

Martin Prokop
Autor: Archiv Světa motorů

Co tedy musíte dělat?

Udržet maximální koncentraci, nasazovat auto správně do zatáček, přesně brzdit. Je to spousta proměnných. Když je zvládneme, budeme o něco rychlejší.

Netoužíte po místu, byť placeném, v továrním týmu?

Nepřitahuje mě představa sednout si do auta, které je tovární, ale ten člověk ho připravil jenom kvůli své pracovní náplni. Potřebuji, aby závoděním žil celý tým, třeba i náš kuchař. Aby to zkrátka nebylo jenom zaměstnání.

Čekal jste letos takovou dominanci Volkswagenu?

Nepřekvapila mě. Udělali loni spoustu důležitých příprav na letošní rok. A věděli přesně proč. Umějí se při rallye rozhodnout, kdy a co změnit, a to je ohromně důležité. Navíc má Volkswagen neuvěřitelně ambiciózního jezdce Ogiera, který chyboval výrazně méně, než jsem čekal.

Pro příští rok jsou plánovány změny v pravidlech. Do prvních dvou dnů soutěže by se mělo startovat od nejlepších podle pozice v mistrovství světa. Co vy na to?

Současná pravidla dávají výhodu továrním týmům. To, co se má změnit, by mi vyhovovalo. Na šotolině bych už nečistil továrním jezdcům trať, naopak by to oni dělali mně.

Martin Prokop
Autor: Archiv Světa motorů

Není pro vás po tolika odjetých kilometrech v tréninku i soutěžích ještě únavné řídit civilní auto?

Když jsem jel v říjnu ze San Marina na Azurové pobřeží, řídil jsem v místech, která pamatuji jako divák na Monte Carlu. Hodně mě to bavilo. Nepopírám, že jsou situace, kdy toho naopak mívám dost. Za volantem nechám někoho jiného a řeším pracovní záležitosti.

Mým povrchem je šotolina

Jste český jezdec odchovaný asfaltovanými tratěmi. Na jakém povrchu se nyní cítíte jistě?

Určitě na šotolině. Letos při testech před Německou rallye jsem s respektem zjišťoval, jak je auto vysoko. Když letím na vytočenou šestku mezi stromy, napadá mě, jaká je to rychlost. Postrádám komfort jízdy na asfaltu, který znají jiní.

Vrátil byste se někdy na české tratě?

Svezu se exhibičně, ale jinak si už hledám jiné výzvy. Ty jsou pro mě v současné době v mistrovství světa.

Máte jasno, jaký budete mít program příští rok?

Měli jsme v týmu v plánu vynechat neoblíbenou Francouzskou rallye a zkusit Austrálii, ale nastupuje realita. Jezdit na pátém kontinentu by nás ekonomicky dost vyčerpalo. Současně si chceme dokázat, že Francii musíme pokořit.

Neláká vás vyhrávat jinou kategorii v MS?

Takové ambice už mám za sebou z doby, kdy jsem vyhrál mistrovství světa Junior WRC (2009). Pokud chci něco dokázat v rallye, musím se měřit s nejlepšími.

Na jak dlouho ještě odhadujete své působení v mistrovství světa?

Otázkou je, jak dlouho lze udržet vrcholnou profesionální úroveň práce mé i celého týmu. Nechci nic zakřiknout, ale několik sezon před námi ještě je.

A pak bude čas na konec kariéry?

V žádném případě! Už mám naplánovanou kariéru v jiné motoristické disciplíně. Nechci o tom teď mluvit, protože se na sto procent věnuji rallye.

Vizitka

Narozen 4. 10. 1982 Bydliště Jihlava, Praha Stav svobodný Koníčky tenis, lyžování, cestování Debut v rallye 2001 (Rallye Vysočina) Debut v MS 2005 (Rallye Monte Carlo) Starty v MS 90 Body 119 Největší úspěchy mistr světa JWRC (2009), 2. v MS PWRC (2009), MS – 4. místo v Argentině (2012) a Německu (2013), 9. celkově v MS 2012 a 2013

Co vlastně dělal Martin Prokop celý rok se dočtete v tištěném vydání SM č. 48.

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851