Ross Brawn: Vrátí se? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Ross Brawn: Vrátí se?

Ve své typické pozici na zídce boxů...

Říkalo se o něm, že je geniální stratég a skvělý konstruktér. Ross Brawn odchází po třiatřiceti letech ze světa formule 1. Navždy? To teď neví ani on sám.

(více v čísle 50/13)

Jezdci pod jeho vedením získali osm titulů mistra světa v hodnocení jednotlivců (Michael Schumacher 7, Jenson Button 1). Týmy, kde působil jako technický ředitel nebo šéf stáje, vyhrály osmkrát Pohár konstruktérů (Ferrari 6, Benetton 1, Brawn 1). Devětapadesátiletý Brit Ross Brawn se pro server Formula1.com ohlédl za současnou F1.

S Lewisem nebyly problémy

Bylo obtížné zvládnout ve stáji Mercedes oba ambiciózní jezdce Nika Rosberga a Lewise Hamiltona?

Pro okolí bylo překvapující, jak Nico dokázal konkurovat Lewisovi. Přitom Brit měl být dominantní postavou týmu a novou situaci ustál. Jejich vyrovnanost byla ku prospěchu týmu.

Překvapil vás něčím Hamilton, který po šesti letech u McLarenu přestoupil do jiného týmu?

 Neměl jsem vůči němu při jeho příchodu žádné předsudky. Lewis je velmi přímý, otevřený a vždy ochotný říci upřímně svůj názor. Byla s ním vždy snadná domluva. Bývá po všech stránkách náročný a je radost s ním pracovat.

Měla na tým Mercedes vliv kritika kvůli testům pneumatik Pirelli s letošními vozy?

Letošní auto je produktem práce a nápadů z druhé poloviny roku 2011. Někteří lidé v týmu měli pocit, že přijde katastrofa. Nemělo to však negativní vliv na naše závodění.

Kdy skončí nadvláda red bullů?

Dobře fungují a jsou silní v tom, že když potřebují, dokážou z auta vytáhnout výkon navíc. A samozřejmě mají špičkového řidiče. Podařilo se jim na voze snížit odpor vzduchu. Věci, které upravili na letošním autě, budou po užitelné na příštím. Takže můžeme čekat jejich převahu i nadále.

Vždy jsem spal dobře

Všude, kde jste působil, vás pověřovali významnými pravomocemi. Míval jste kvůli tomu probdělé noci?

Pouze koncem roku 2008, kdy nebylo jasné, co bude s naším týmem. Jinak jsem svým způsobem šťastný člověk. Ať se dělo během sezony cokoliv, nikdy nenastaly problémy s nespavostí.

Je vůbec možné vyhnout se v prostředí formule 1 stresům?

V mém případě ano, přestože jsem nikde jinde nezažil takové napětí jako ve formuli 1. Na mě naopak pozitivně působila touha po úspěchu.

Kdybyste dostal na výběr, co by vás nejvíce uspokojilo: peníze, osobní svoboda, funkce, nebo sláva?

Cha cha, všechno to zní dobře. Ale opravdu chci to, aby byl Mercedes úspěšný. Udělali jsme letos povzbudivý krok vpřed, abychom byli připraveni na skok v roce příštím.

Honda se v roce 2015 vrátí do F1. Jak daleko je se svými motory?

To je od vás hezký pokus, ale má ústa zůstanou zavřená.

Motory čeká významná role

Co očekáváte od sezony 2014?

Mezi týmy budou velké rozdíly podle toho, jak zvládnou postavit auto a připravit ho s novým motorem. Mercedes chystá pro příští rok skvělý vůz.

Proč jste si tak jistý?

Při stavbě auta pokaždé existuje několik směrů vývoje, kterými můžete jít. Důležité je, aby byl motor vyvinutý souběžně s podvozkem. A to byla výhoda Mercedesu, protože obojí vlastníme. Kvůli tomu jsme byli schopni začít pracovat se správným konceptem od samého počátku před dvěma roky. Nemohu zaručit, že přijdeme s absolutně nejlepším modelem. Byli jsme však schopni odmítnout řešení, která by nám pravděpodobně přinesla problémy.

Bude sezona 2014 dramatická?

Závody budou kombinací kondice monopostu, výkonu motoru, taktiky a technologie. Proměnných bude více než jindy. Agregáty z této rovnice v poslední době vypadly, jejich vývoj byl zmrazený. Příští rok je však čeká významná úloha.

... a s trofejí za vítězství Hamiltona v Maďarsku 2013
Autor: Jiří Křenek

A jak si budou nové vozy rozumět s pneumatikami Pirelli?

Pneumatikáři se moc o zábavu starat nemusí, tu zajistí technika. Týmy čeká spousta práce s novými auty, takže bych neměl obavy z toho, že budou pláště někomu příliš vadit. Možná až v pokročilejší části sezony se na ně bude upírat pozornost. Přesto mám podezření, že příští rok to bude o technice samotné.

Mluvíte, jako byste byl stále součástí světa formule 1. Nelitujete vlastního odchodu?

Musím si dát přestávku. Uvidím, jak se věci vyvinou. Odpočinu si několik měsíců, možná se zajdu podívat na pár fotbalových zápasů. Za půl roku se rozhodnu, co budu dělat dál.

Nemůžete tedy potvrdit, že jste odešel z F1 definitivně?

Pokud bych měl ještě znovu působit v motorsportu, pak by šlo pouze o formuli 1. Bude záležet na tom, co mě bude motivovat a co mi lidé nabídnou. Zeptejte se mě v létě 2014.

Vizitka

◗ Narozen: 23. 11. 1954
◗ Stav: ženatý, dvě děti
◗ Vzdělání: inženýr, specialista na atomovou energii
◗ Týmy ve F1: Williams (1978-1984), Haas Lola (1985-1986), Arrows (1987-1988), Benetton (1991- -1996), Ferrari (1997-2006), Honda (2007-2008), Brawn (2009), Mercedes (2010-2013)
◗ Tituly jezdců: Benetton 1994- -1995 (Michael Schumacher), Ferrari 2000-2004 (Schumacher), Brawn 2009 (Jenson Button)
◗ Pohár konstruktérů: Benetton 1995; Ferrari 1999-2004; Brawn 2009
◗ Další aktivity: MS sportovních vozů Jaguar 1991

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851