Škoda Citigo a VW Up na zemní plyn: 400 + 220 ≠ 620 | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Citigo a VW Up na zemní plyn: 400 + 220 ≠ 620

Škoda Citigo a VW Up na zemní plyn

Fotogalerie

16 fotografií

Víte, co vznikne zkřížením malé škodovky a sifonových bombiček? No přece citigo na plyn. A můžete ho mít dokonce i se znáčkem VW. 

(více v čísle 13/13)

Musely to být krásné časy, když jste za 270 korun natankovali plnou. Přesně tohle jsme si zopakovali s plynovými prcky Škoda Citigo a Volkswagen Up. Vozy se nám sešly v redakci spolu, a protože jsou si podobné jako kuličky z počítadla, hledání rozdílů jsme měli hotové natotata. Naše hodnocení tedy platí pro oba stejně.

Na plné natankování plynu do aut současně stačila bez pár korun pětistovka. Není divu, vždyť do plynových nádrží každého z prcků se vešlo sotva 12 kg zemního plynu. Kvůli tomu vozí jednu velkou nádrž pod kufrem a další malou u benzinové (celkem 72 l). Ujet byste na ně měli 400 kilometrů a dalších 220 na benzin. Potíž je ale v tom, že je málokdy natlakujete do plna a vyjedete do sucha. Když uvážíme, že i do benzinové nádrže se vejde jen 10 litrů paliva, znamená to reálný dojezd kolem pěti set kilometrů.

Plnicí otvor CNG najdete pod obvyklým víčkem benzinové nádrže
Autor: Svět motorů

 Vyplatí se?

Pro ilustraci jsme počítali návratnost u citigo, které Čechy víc zajímá. Proti standardnímu modelu 1.0 MPI/55 kW se za verzi CNG připlácí 61 000 až 66 000 Kč podle výbavy. A to je hodně. Při ceně 23,30 Kč za kilogram CNG vás kilometr vyjde na korunu. A na benzin 1,70 Kč. Stačí si tak spočítat, že u základní výbavy se investice vyplatí až po více než 94 000 km! U dražší specifikace je to sice už po 87 000 km, ale na miniauto pořád dost. Navíc už k benzinové verzi existuje možnost připlatit 9000 korun za akční paket Greentec, který sníží průměrnou spotřebu o 0,5 l. Pak jezdíte za korunu padesát na kilometr. Balíček obsahuje jiné pneumatiky, stop-start, rekuperaci brzdné energie či sníženou světlou výšku. Další příplatek do CNG nejméně 52 000 Kč se pak vyplatí až po 104 000 km…

Čím se liší?

Na první pohled plynovou verzi prcků od obvyklých brášků nerozeznáte. Ale jakmile si kleknete na kolena a mrknete pod zadní nárazník, všimnete si plastového krytu plynových nádrží. Model CNG vychází z úsporné verze Greentec. Jenže protože už za tu se připlácí 9000 Kč, srovnáváme ho s výchozím provedením 1.0 MPI/55 kW.

Vyšší pohotovostní hmotnost: Plynové varianty proti základní verzi přibraly 102 kg, stejně tak narostla celková hmotnost vozu. Jenže jen o 80 kg, protože do verze CNG můžete naložit pouze 414 kg nákladu včetně pasažérů proti 436 kg u normálního provedení.

Větší výška: Došlo k přizvednutí vozu o 2 mm ve srovnání s běžnou verzí a o 17 mm proti modelu Greentec.

Škoda Citigo a VW Up na zemní plyn
Autor: Svět motorů

Menší světlost podvozku: Nádrže pod podlahou snižují světlou výšku o 2 mm. Na druhou stranu proti verzi Greentec je podvozek naopak o 13 mm výše.

Vyšší odpor vzduchu: Zatímco běžné citigo vykazuje součinitel odporu vzduchu cx = 0,33, pro CNG platí 0,34. Může za to právě zvýšení podvozku a nádrže pod autem.

Menší kufr: I bez rezervního kola zůstává zavazadelník maličký. A plyn mu ještě dál ubere – u pětidveřové verze celých 38 litrů, což je při hodnotách 251 a 213 l celá šestina. Rozdíl poznáte i po sklopení sedaček, kde je prostor u CNG jen 921 litrů proti 959 u běžné verze. Menší nádrž: Běžně do nádrže citigo či upu natankujete 35 litrů benzinu. U CNG ovšem jen 10 litrů a k tomu 12 kilogramů zkapalněného plynu.

Dvoudílný palivoměr: Prckové mají jezdit na zemní plyn a basta. Nikde tedy nenajdete přepínací tlačítko, žádná kontrolka neukáže, na co zrovna jedete (prozradí to jen počítadlo aktuální spotřeby ukazující litrech nebo m3). Počítadlo paliva tedy zobrazuje hlavně plyn a od půlky níže benzin v místech, kde mají normální auta rezervu.

Škoda Citigo a VW Up na zemní plyn
Autor: Svět motorů

Pro členy klubu

„Pokud nemáte plynárenskou kartu, můžete natankovat v hotovosti, ale platební karty CCS nebereme,“ začíná naše testování hned u první plynové čerpací stanice. Jediná čerpačka v Praze, kde akceptují obvyklé služební karty, se totiž rozbila, a tak nás jinde čekají obtíže.

Nakonec čerpáme u tankomatu v centru města za hotové – pro změnu ale nevrací. Je to prostě začarovaný kruh. Víc aut na CNG nebude, dokud se nerozšíří odpovídající síť. A ta zase nemůže růst bez zákazníků. Nakonec se podařilo a můžeme vyrazit. Nebudeme vás napínat – přestavovat malého prcka na plyn zástavbou metrákových láhví je fakt hloupost. Dynamika jinak mrštného autíčka se teď postavila na roveň tramvajím. Předjíždění se zdá být zhola nemožné a na dálnici je potíž udržet v kopcích stotřicítku bez nohy na podlaze.

Škoda Citigo a VW Up na zemní plyn
Autor: Svět motorů

Z praxe víme, že za volantem rozdíl mezi slabší verzí 44 kW a silnější 55 kW skoro nepoznáte. Ale plynové provedení jede vlivem zmíněných úprav ještě hůř než nejslabší benzinová varianta. Agilní podvozek jak z motokáry tak přijde naprosto nazmar.

Naše rada je proto jasná: citigo a up jsou báječná městská autíčka, ale v lepší výbavě nesmyslně drahá. Takže pokud vás nadchla, kupte si je. Jenže v základní verzi. Jestliže chcete víc prvků a komfortu, pořiďte si za podobnou částku fabii nebo polo. A hlavně v městském autě neuvažujte o plynu. Jak ukazujeme v odstavci „Vyplatí se?“, o návratnosti nemůže být řeč.

 

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Zážehový řadový tříválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 999 cm3. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 50 kW při

6200 ot./min, točivý moment 90 N.m při 3000 ot./min. Pohon předních kol. Pětistupňová ručně řazená převodovka. Nejvyšší rychlost 164 km/h. Emise CO2 79 g/km. Spotřeba město/mimo město 5,5/3,8 l/100 km.

Kombinovaná spotřeba 4,4 m3/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor náprav 2420 mm. Délka x šířka x výška 3563 x 1641 x 1480 mm. Provozní hmotnost 956 kg. Objem palivové nádrže 10 l + 12 kg. Pneu 165/70 R14.

Objem kufru 213 l

TESTOVALI JSME

Eco Up SM 02/13

Up 1.0/55 kW SM 26/12

Citigo 1.0 MPI/55 kW SM 12/12

Citigo 1.0 MPI/44 + 55 kW SM 07/12

HODNOCENÍ

+ Nižší emise

+ Levný provoz

+ Tovární přestavba

- O metrák vyšší hmotnost

- O deset procent nižší výkon

- Malý dojezd na plyn

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851