Volkswagen Golf GTI: Klidná síla | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Volkswagen Golf GTI: Klidná síla

Jízdní vlastnosti nového GTI jsou jedním slovem skvělé. V zatáčkách je neskutečně rychlé, jenže dělá vše tak samozřejmě, že v řidičí nevyvolá příliš emocí.

Fotogalerie

19 fotografií

Řítíme se trestuhodným tempem. Jindy bychom řvali přetlakem emocí, ale za volantem Golfu GTI jde všechno tak hladce…

(více v čísle 30/13)

Pro někoho je 220 koní málo, pro jiného až moc. Každopádně sedmá generace Volkswagenu Golf GTI má přesně takový výkon. Je to o deset koní víc, než měl předchůdce, a vzhledem k nízké hmotnosti golfu to bohatě stačí k sebrání řidičáku na prvním kilometru. 

Pokud je pro vás výkon tím hlavním, vystupte a počkejte si na superostrý Golf R. My ostatní frčíme dál, protože se nám tohle auto začíná dostávat pod kůži. Líbí se nám nenápadnost. Decentní výfuky, krásná kola, nejvíc se změnil předek. Červená lišta přetékající z masky chladiče až do světel je minimálně zajímavým nápadem. 

Interiér si zachoval hlavní výhody – prostornost, praktičnost i výbornou kvalitu. Bez pohodlných károvaných sedadel by to nebylo GTI, krásný volant by mohl mít menší průměr a řadicí páka s hlavicí ve tvaru golfového míčku zase větší. Ještě tu a tam nějaká červená lišta a decentně modifikované budíky, ale žádné přehánění. GTI nebylo nikdy potetovaným rváčem, ale spíš agentem v dobře padnoucím obleku. A to se nemění. 

Změnil se ale zvuk motoru, kterému nově přidává grády speciální rezonátor, podle nás o něco přirozeněji naladěný než u Octavie RS. Dávkování se povedlo. Za běžných okolností si GTI jen tak vrčí, neobtěžuje a při ostré jízdě zvuk řidiče zdravě povzbuzuje. Díky bohu za to, protože jinak je atmosféra na palubě tak klidná, že by si člověk nějaký ten emoční stimul klidně zaškrtl v příplatkové výbavě. Prostě klid, pohoda, skvělý komfort i na osmnáctipalcových kolech. Tohle auto má v podstatě jedno obrovské plus, které může být snadno i největším minusem – onen bod zlomu má každý z nás jinde: GTI dělá všechno tak snadno, hladce a bez zbytečného buzení pozornosti. Někde ve 30 km/h zařadíme trojku, otáčky se líně převalují pod tisícovkou a šlápneme na plyn. Aniž bychom si to uvědomili, rázem jsme pokořili dálniční limit a nezdravě rychle se blíží ostrá zatáčka. Plné brzdy, rychlý průjezd, auto se ani nehne. Příměr ke kolejím sem patří. Žádná nedotáčivost ani nervozita zádě, jen stabilita. Řízení dostalo proměnný převod, kolem středu reaguje ostřeji, ale absolutně postrádáme zpětnou vazbu. Řazení je precizní, brzdy fungují obstojně, jenže je snadno přehřejete a kouřem si vyžádají pauzu. Důvod hledejme v systému XDS+, který velmi efektivně přibrzďuje odlehčené kolo v zatáčce a simuluje samosvorný diferenciál. Kdo si jen tak občas zablbne, bude překvapený, jak skvěle to funguje. Rychlost GTI i v ostrých vracečkách je vážně brutální. Na dlouhé dovádění to ale není. VW to ví, proto nabízí verzi Performance, které se věnujeme samostatně. 

Důležité je shrnutí, že podvozek nového GTI je vážně mistrem svého řemesla. Výborně tlumí, trochu znervózní až na opravdu rozbitém asfaltu, jinak předvádí učebnicovou adhezi i agilitu. Precizně naladěné ESP nás ani jednou zbytečně neomezovalo, jeho sportovní režim dovolí neskutečně moc a nenápadně za řidiče vyřeší i řadu chyb. To jen podporuje náš první dojem, že řídit nový Golf GTI a být v něm pekelně rychlý je tak snadné. Řekněte si sami, jestli mu za to dáte palec nahoru, nebo naopak sáhnete po méně precizní, ale víc chuligánské konkurenci. 

V našich očích naplnil Golf GTI očekávání: auto na každý den, ze kterého dokážete na opuštěné okresce vyždímat neuvěřitelné zážitky. Atmosférou nestrhne, ale rychlostí a schopnostmi nadchne.

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1984 cm3. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 162 kW při 4500-6200 ot./min, točivý moment 350 N.m při 1500-4400 ot./min. Pohon předních kol. Šestistupňová manuální převodovka. Nejvyšší rychlost 246 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,5 s. Emise CO2 139 g/km. Spotřeba město/ mimo město 7,5/5,1 l/100 km.

Kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2631 mm. Délka x šířka x výška 4268 x 1790 x 1442 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1351/544 kg. Objem palivové nádrže 50 l. Pneumatiky vpředu 225/45 R17, testovaný vůz 225/40 R18. Objem kufru 380/1270 l

ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného vozu 815 800 Kč (pět dveří 28 000 Kč, kola Austin 18 800 Kč, adaptivní tlumiče 24 200 Kč, Dynaudio 15 600 Kč, bixenonové světlomety
s denními diodami 32 500 Kč, mlhovky 7800 korun, černý perleťový lak 14 100 Kč). Základní cena 3dv. 613 900 Kč

KONKURENTI
Ford Focus ST 2.0/184 kW 659 990 Kč
Mercedes-Benz A 250/155 kW 796 583 Kč
Opel Astra GTC OPC 2.0/206 kW 633 900 Kč
Renault Mégane R.S. 2.0/195 kW 760 900 Kč
Škoda Octavia RS 2.0/162 kW 619 900 Kč

HODNOCENÍ
+ Silný, pružný a úsporný motor
+ Vynikající jízdní vlastnosti a stabilita
+ Optimálně naladěný zvuk
+ Velmi dobrý cestovní komfort
- Systém XDS přetěžuje brzdy
- Řízení bez zpětné vazby
- Zbytečně velký volant, malá řadička

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
30 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851