Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4: Čerstvý vítr do plachet a holínky k tomu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 12. 2013

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4: Čerstvý vítr do plachet a holínky k tomu

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4

Fotogalerie

11 fotografií

Po celkové modernizaci má Opel Insignia svěží tvář, přehlednější interiér, lépe jezdí a nově nabízí módní lehce terénní derivát.

(více v čísle 48/13)

Vlajková loď Opelu se do šesté sezony řádně vyfintila. Jak se změnil vzhled, posoudíte nejlépe na fotkách. Rozhodně nejde o žádné drama, ale spíš decentní vypnutí vrásek. To aby mohlo Auto roku 2009 ještě chvíli dělat parádu a lépe kolem něj obtékal vzduch, což snižuje spotřebu.

Novinkou v nabídce verzí je oplastované terénní kombi Country Tourer, nabízené ve třech motorizacích, vždy s pohonem všech kol a o 20 mm vyšším podvozkem.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Kabina insignie na nás vždy působila noblesně, ale nepřehlednou změť tlačítek na středovém panelu jsme nemohli vystát. Zřejmě jsme nebyli sami. Při faceliftu designéři v interiéru důkladně zametli a nechali zde jen ovladače základních funkcí – působí to mnohem lépe. O novém infotainmentu jsme se rozepsali v samostatném bloku, takže zmíníme už jen jednu inovaci. Teplota a vyhřívání sedadel se nyní ovládají dotykově. Polovina redaktorů si za týden Přístrojový štít je zcela nový. Chválíme přehlednost, font číslic by klidně mohl být větší 1 . Za 10 000 Kč si můžete přikoupit digitální budíky s osmipalcovým displejem – ve sportovním módu zobrazuje velký rychloměr 2, v cestovním různé údaje včetně navigace 3 . 1 2 3 zvykla, druhá skřípala zuby. Trefit se prstem na správné místo třeba na poskakující dálnici je dřina, někdy displej reagoval až napotřetí. Zlatá tlačítka…

Inovace v podobě dotykového ovládání teploty a vyhřívání sedaček ale není zrovna šťastným řešením.
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Hned v první zatáčce poznáváme, že insignia doma trénovala. Jízdně se výrazně zlepšila. Posilovač řízení má přirozenější naladění a je radost s ním protahovat serpentiny. Na to, že opel měří k pěti metrům a váží 1,8 tuny, působí při jízdě nečekaně lehce a obratně.

Z jízdních vlastností máme o dost lepší pocit než dříve, a to sedíme v přizvednutém country toureru. Velký podíl na dobrém dojmu nese bleskově pracující čtyřkolka Haldex, která pomáhá nejen mimo asfalt, ale právě i při dynamické jízdě. Kromě toho se o přesun točivého momentu v rámci zadní nápravy stará elektronický samovor eLSD.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Ve spojení s adaptivními tlumiči je zvýšený podvozek příjemně komfortní i na 18" kolech, dvoulitrový diesel s výkonem 120 kW přispívá k pohodě kultivovaným chodem a rozumnou spotřebou, byť se pere s osmnácti metráky. Po dálnici jsme v pěti lidech jeli za 7,2 l/100 km, ve dvou po okresních silnicích se dostali na 6,5 litru. Vzhledem k nadváze a pohonu 4x4 dobrý výsledek. Podle nás je testovaný country tourer jednou z nejlepších specifi kací insignie.

Interiér působí luxusně a zbavil se nepřehledné změti tlačítek na středovém panelu.
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI BiTurbo AT6

V klasickém „silničním“ provedení s nízkým podvozkem a pohonem předních kol jsme vyzkoušeli vrcholnou motorizaci: vznětový čtyřválec 2.0 CDTI s dvěma turbodmychadly produkuje 143 kW a 400 N.m, v našem případě byl doplněn ještě šestistupňovou samočinnou převodovkou za 40 000 Kč. Náskok proti jednoturbové verzi představuje 23 kW a 50 N.m, kvůli vysoké hmotnosti auta nám ale nepřipadá, že by příplatek 62 500 Kč udělal jízdu adekvátně atraktivnější. Naopak si s větším výkonem koupíte i hrubější chod čtyřválce a s automatem pak vyšší spotřebu dost závislou na jízdním stylu. Když jsme jeli ekorallye, bral sice mohutný opel solidních 6,5 l/100 km, při normálním stylu jsme se ale nedostali pod sedm. Běžný průměr činil spíš 7,5-8 l. Po Praze si insignia neváhala říct o 10,5 l/100 km a také sportovnější svezení v rámci možností silného motoru přijde draho. Šestistupňovému měničovému automatu musíme přiznat zcela hladkou změnu stupňů, sladění s motorem ale není optimální. Místo aby převodovka maximálně využívala velký točivý moment dieselu a držela jej v nízkých otáčkách, už při decentním přitlačení na plyn podřazuje a zbytečně se žene do otáček. Ještě méně se nám řadicí algoritmus zamlouval při dynamické jízdě, kde převodovka chvílemi ztrácela hlavu a s volbou stupně vyloženě experimentovala. Řidič si může k ideálu pomoci manuálně, proto si ale automat asi kupovat nebudete. Pokud patříte k pohodovým řidičům a dopřejete testované konfiguraci klidné tempo, budete si rozumět. Potenciál silného dieselu bude možná trochu zahálet, ale třeba na dálnici přijde vhod. Speciálně na českých panelkách se připravte na trochu horší akustický komfort – motor není nejtišší, příplatkové devatenáctky duní a na nerovnostech kopou i v komfortním nastavení adaptivních tlumičů. Nejdražší nemusí být nutně nejlepší. Slabší dvoulitr s menšími koly znamená v mnoha ohledech příjemnější volbu.

Omlazená záď ukrývá velký kufr (540 l), do kterého je přes vyčnívající nárazník horší přístup
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Skladba pro tři prsty

Nově může mít insignia multimediální systém ovládaný pomocí dotykové plošky – touchpadu. Ve střední třídě jde o exotický prvek, opel navíc přichází s novými pravidly prstohry: pohybem jednoho prstu posouváme kurzor po obrazovce, dvěma prsty listujeme v seznamech nebo přepínáme skladby, použití tří prstů naráz vyvolá či skryje hlavní nabídku. Při zadávání adresy do navigace nebo telefonního čísla můžeme prstem psát znaky. Zajímavé, inovativní, ale abychom byli upřímní, ne zcela praktické. Odezva touchpadu nebyla vždy přesná a v hustém provozu nebo na dálnici je práce s ním komplikovanější a zdlouhavější než auto obsluhovat postaru – tlačítky, hlasově nebo pomocí osmipalcové dotykové obrazovky. Vše je k dispozici současně s touchpadem.

Touchpad pozná, kolik prstů používáte. Podle toho ví, co má ovládat. Za jízdy to ale není vždy úplně praktický způsob komunikace s insignií.
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Souhru se systémem navíc neusnadňuje ani jeho složitější struktura, která není vždy úplně intuitivní. Naopak se nám líbila blesková rychlost navigace při zadávání cíle, celou adresu jsme navíc mohli naťukat do jednoho řádku a systém zadání vždy spolehlivě schroupal a pochopil.

Rádio Intellilink s touchpadem stojí 20 000 Kč, v nabídce je i řada konvenčních a levnějších systémů.

Uspořádání domovské obrazovky si můžete nastavit podle libosti. Mezi tlačítky pod displejem nám chybí přímý vstup do navigace, musíte přes menu.
Autor: Davidl Rajd, Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851