Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: Větší, hezčí, modernější | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 1. 2014

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: Větší, hezčí, modernější

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T

Fotogalerie

16 fotografií

Nissan Qashqai je nejdůležitějším modelem japonské značky na evropském trhu. I proto jsme se na první jízdu jeho druhou generací vyloženě těšili.

Nissan u nás loni prodal celkem 2836 osobních automobilů. Z toho bylo 1643, tedy skoro 58 %, qashqaiů. Větší důkaz důležitosti tohoto SUV, které je pátým nejprodávanějším terénním vozem v Čechách, ani uvádět nemusíme. I proto se k nám ještě před ofi ciální evropskou prezentací dostal předsériový vzorek qashqaie druhé generace. S původním modelem ho pojí podobná silueta karoserie. Ta je však s délkou 4380 mm, šířkou 1808 a výškou 1590 mm o 50 mm delší, o 28 širší a o 25 mm nižší. Rozvor náprav je s hodnotou 2646 mm o 16 milimetrů delší. V kvalitně provedeném a stylově čistém interiéru je tak o něco více místa ve všech směrech a kufr nyní pojme 439 litrů nákladu – předchozí generace zvládla 410 l. Pochválit musíme i příjemnou pozici při řízení s velkým rozsahem nastavování volantu. Dynamický vzhled vozu podtrhuje mohutná maska se standardními šípovitými LED diodami pro denní svícení, výrazné prolisy na bocích nebo vystouplé blatníky. Osobitější je i zadní část s náznakem malého spoileru pod oknem.

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
Autor: Jiří Káš, Leoš Káňa

Čtyři a turbo

Ale nás tentokrát zajímaly hlavně pocity z jízdy. Vyzkoušeli jsme zcela nový zážehový čtyřválec 1.2 DIG-T, který je výhradně spojen s pohonem předních kol a má nahradit atmosférickou šestnáctistovku a dvoulitr. Přestože menší Nissany Micra nebo Note mají v této objemové kategorii tříválce přeplňované kompresorem, v tomto případě jde o motor od Renaultu dopovaný turbodmychadlem. S výkonem 85 kW je sice slabší než benzinové jednotky předchozí generace, ale na jízdním projevu to zase až tak znát není. Maximum točivého momentu 190 N.m je totiž dostupné již od 2000 otáček, takže není potřeba agregát příliš vytáčet. Je však také pravda, že do 1600 otáček zůstává čtyřválec hodně líný. Ideální čas pro řazení jsme i díky dobře odstupňované šestistupňové manuální převodovce odhalili po pár ujetých kilometrech. Motor je příjemně kultivovaný a výborně odhlučněný i při rychlosti 130 km/h, kde na šestku točí 2750 otáček. Život nám ztrpčovala pouze spotřeba paliva. Zaznamenaných osm litrů se ani v nejmenším nepřibližuje průměru 5,6 l/100 km udávanému výrobcem. Snad šlo jen o daň za syrovost vozu, protože jinak Qashqai 1.2 DIG-T fungoval velmi dobře.

Zážehová dvanáctistovka pochází od Renaultu, proto má čtyři válce, přeplňování turbodmychadlem a výkon 85 kW.
Autor: Jiří Káš, Leoš Káňa

Poprvé na silnici

Po kvalitní dálnici vůz jen plul a užívali jsme si pohodlí i komfort cestování, jaké poskytují auta vyšších tříd. A to musíme připomenout, že vzhledem ke zcela nové platformě CMF, na níž novinka Nissanu stojí, má dvanáctistovka vzadu jen vlečená ramena s torzní příčkou. Navíc byl testovaný vůz obut do širokých nízkoprofi lových pneumatik s rozměrem 225/45 R19 – možná i zde lze hledat vyšší spotřebu. Kombinace velkých kol a zadní nápravy si celkem slušně poradila i s rozbitými úseky dálnice D11, kde ji rozhodily až velké příčné nerovnosti. Drobné hrboly zvládal qashqai pouze s tlumeným ducnutím. Dobře odhlučněné podběhy přitom zamezily pronikání hukotu od valících se kol po starém betonu do interiéru.

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
Autor: Jiří Káš, Leoš Káňa

Bohatá nabídka asistentů

Jízdní vlastnosti jsme prověřili také na zatáčkovitých okreskách. Na pěkném povrchu japonské novince nemáme co vytknout – chování vozu je neutrální, karoserie se příliš nenaklání a je cítit jistota podvozku. Stačí však trocha hrbolů v zatáčce a zadní část začne uskakovat do strany. Také řízení rychlou jízdu příliš nemiluje a mohlo by řidiči dávat více informací o směru natočení kol. Ale nejde o nic strašného – na SUV s vyšší stavbou karoserie, které by se nemělo bát ani lehčího terénu, je řízení příjemně přesné. Navíc lze jeho elektrický posilovač nastavovat do dvou úrovní tuhosti: Normal a Sport. My jsme ale velké rozdíly nezaznamenali. Vyzkoušeli jsme také většinu bezpečnostních pomocníků a jízdních asistentů. Kontrolky vyjetí z jízdního pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu se rozsvítily v pravý okamžik, do nouzového brzdění jsme se však nepustili. Dobře fungují i čidla na automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání značek je spojeno s navigací a čtveřice kamer pomáhá při parkování. Ty nám však připadají s automatickým parkovacím asistentem zbytečné.

Strartování tlačítkem je určeno jen pro nejvyšší verzi Tekna.
Autor: Jiří Káš, Leoš Káňa

První jízda Nissanem Qashqai nás rozhodně nezklamala. Uvidíme, jak se nám bude líbit sériová verze a vznětové motorizace.

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
Autor: Jiří Káš, Leoš Káňa

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851