Peugeot 308 SW: Le stěhováque comfortable | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

26. 6. 2014

Peugeot 308 SW: Le stěhováque comfortable

Peugeot 308 SW 2.0 e-HDi Allure

Fotogalerie

7 fotografií

Život je nespravedlivý: nejlépe jezdící kombíky mají nejmenší kufr. Peugeot přišel s nápadem, jak pohodlí s praktičností spojit.

(více v čísle 24/14)

Loni uvedený pětidveřový Peugeot 308 se dočkal rozporuplného přijetí. Na jedné straně ho porota převážně západních, stylově uvažujících novinářů zvolila evropským Autem roku. Od praktiků, jako jsme my, to naopak schytal za stísněný prostor, nenaplňující obsah pojmu „rodinný hatchback“. Oba tábory se pak pozastavily nad nevýrazným designem. Od francouzské značky, historicky požehnané letitou spoluprací se studiem Pininfarina, leckdo čekal víc. S odstupem osmi měsíců přichází na náš trh kombi s obvyklým označením SW. Co změní a co si ponechá?

Šedá myš

Vzhledově se opakuje stejný příběh. Kombíku schází něco výrazného a nezaměnitelného, elegantně francouzského. Vysoká příď prozrazuje nároky bezpečnostních předpisů, v těžkopádné hmotě boků se krčí úsporně tvarované blatníky. K ne zcela vyváženému dojmu přispívá značná délka 4585 mm, srovnatelná s Golfem Variant a Octavií Combi, které na oplátku nepůsobí harmoničtěji než peugeot. Ve skutečnosti jde o spor mezi krásou a užitkem. Cee’d SW, Mégane Grandtour nebo Astra Tourer vypadají méně stěhovácky, ale také odvezou o sto litrů zavazadel méně.

Dlouhé nohy

Zvláštností 308 SW však je ohromné prodloužení rozvoru. Už tak slušných 2620 mm hatchbacku se protáhlo až na 2730 mm, což je hodnota přerůstající passat i avensis! Zadní kola se ocitají zcela za obrysem dveří, boční silueta tak připomíná spíš lehké užitkové vozy. Z hlediska konstrukce však jde o velmi chytrý tah: krátký zadní převis dovoluje zachovat komfortně měkké odpružení, aniž by pohyby plně naloženého vozu ohrožovaly stabilitu.

Po otevření zadních dveří čeká překvapení. Na cestující v druhé řadě připadají z prodlouženého rozvoru jen tři centimetry. Prostorem na nohy tedy kombi překonává kritizovaný hatchback, v absolutním měřítku se ale stále jedná spíš o průměr. Duchu dnešní úsporné módy odpovídá i krátký a nízko uložený zadní sedák. Pohodlí na dlouhých cestách dopřeje leda dětem.

Neklame tělem ani počty

O to lepší zprávy máme z kufru. Zbývajících osm centimetrů přidaného rozvoru spolu s prodloužením převisu mu přináší celkovou délku 1060 mm, což při šířce mezi podběhy 1050 mm a roletou v půlmetrové výšce znamená poctivý objem 610 litrů. Důrazně chválíme, že se Peugeot zřekl obvyklých propagandistických úskoků s vyškrtnutím rezervního kola nebo měřením jinou metodou, než používá konkurence. Tentokrát se objem počítá stejně jako u golfu nebo octavie (plastové hranoly, nikoli tekutina) a udávaných 610 litrů odpovídá tomu, že dojezdová rezerva a hever jsou součástí základní výbavy. Připočtěme vzorně souměrný tvar s úzkými podběhy, nízkou nakládací hranu a široký vstup – tak má vypadat praktické kombi.

Vpředu při starém

Situace vpředu se shoduje s hatchbackem. Konstrukční fi lozofi e Peugeotu počínaje modelem 208 šetří místo tím, že zasouvá řidiče a spolujezdce hluboko pod štíhlou palubní desku s výrazným vybráním. Navzdory žádoucímu zkrácení karoserie se tak udrží trocha volnosti v oblasti kolenou, sloupek řízení s nápadně malým volantem z kokpitu výrazně vystupuje. Stinnou stránkou je poněkud omezený výhled – řidič je hlavou blíž k čelnímu oknu, tudíž i zpětnému zrcátku a velmi tlustým sloupkům.

Na vysoko umístěné hlavní přístroje je v 308 vidět dobře, škoda jen samoúčelně obráceného otáčkoměru. Spolu se zmateným ovládáním většiny palubních funkcí přes jedinou obrazovku přispívá ke zbytečnému rozptylování pozornosti za jízdy. S hatchbackem sdílí kombi také nedostatek odkládacích prostor.

Kočár do Bretaně

Jízda potvrzuje výhody dlouhého rozvoru a krátkého zadního převisu. Zatímco většina současných kombi této třídy udržuje stabilitu na sportovně utažených tlumičích, pohybuje se škubavě a na hrbolech bouchá, 308 SW si zachovává komfortní poddajnost. Často kritizovaná vlečená náprava tady dostala správné podmínky k práci a výsledek stojí za to. Peugeot 308 SW se pohybuje rozhodně klidněji, tišeji a pohodlněji než Golf Variant se stejnou variantou podvozku.

Dlažbu a menší nerovnosti přejíždí s lehkým zachvěním, na kanálech a dírách se ozve jen tlumené žuchnutí. Prudší reakce přicházejí až při rychlém přejezdu hrbolu v zatáčce nebo pod plným plynem.

Značný podíl na pohodlí posádky mají úsporné pneumatiky skromného rozměru 205/55 R16. Takto naladěnému podvozku vyloženě padnou, větší kola bychom nedoporučovali.

Drží, dokud nepustí

Kombi s mimořádně dlouhým rozvorem nedosahuje hravosti hatchbacku, natož s těžkým dieselem pod kapotou. Proti nejslabšímu benzinovému tříválci přidává před nápravu celých 150 kg. Přesto si počíná velmi obratně a na zatáčkovité trati umožňuje velice svižnou jízdu. Maličký volant vyžaduje zvyk, řízení je ale pocitově přímé a ochota měnit směr vzhledem k vysokoprofi lovým pneumatikám mile překvapuje. V utahujících obloucích jí pomáhá pasivní natáčení zadní nápravy.

Stejně jistě si třistaosmička počíná při rychlé jízdě po dálnici, kde potěší směrovou stabilitou bez známek nervozity.

Teprve velmi ostré sportovní zacházení odhalí určitou nejistotu pramenící z měkkého uložení náprav. Bez nich by ovšem žádné auto nevykouzlilo tolik komfortu, rodinné kombi tady nakonec není na závodění. Otazníky vyvolávají spíš úsporné pneumatiky, jejichž dezén je extrémně směrově citlivý a za vyššího bočního přetížení přestává fungovat. U auta s tak těžkým motorem je to na pováženou, protože ve chvíli, kdy se příď začne výhružně hrnout k levé krajnici, vycházejí zásahy stabilizačního systému téměř naprázdno. Sami bychom tedy klidně zůstali u šestnáctipalcového rozměru, ale s poctivým vzorkem ze staré školy.

Dálniční letec

Na sportovnějších pneumatikách by výrobci jistě nevyšla krásná kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km, ale my jsme jí nedosáhli ani na standardním obutí. I když je dvoulitrový turbodiesel velmi skromný pijan a není těžké se s ním udržet kolem pěti litrů, jeho hlavní předností je orlí rozlet ve středních otáčkách. Úderem 1600 ot./min se rozbíhá do cvalu, který nad dvoutisícovou hranicí přechází v trysk. Rychlost 217 km/h a zrychlení na stovku za 8,9 sekundy se neliší od dvoulitrové octavie, projev motoru je však živelnější a srdnatější. Však má také o 50 N.m vyšší točivý moment!

Řazení šestirychlostní převodovky trpí menšími vůlemi než některá starší ústrojí Peugeotu, za vzor přesnosti ho přesto neprohlásíme. Za pochvalu stojí hladká souhra plynu se spojkou a bleskově pracující mikrohybridní stop-start.

Jestli stojí medvědí síla dvoulitrového turbodieselu za příplatek 50 000 Kč, necháme na zvážení zákazníků. Připomeňme jen, že na rozdíl od golfu a octavie je v Peugeotu 308 šestirychlostní převodovkou vybavena i šestnáctistovka.

Jedinečné charisma

Prodloužená verze Peugeotu 308 nás potěšila nejen uhlazenou jízdou, ale i velmi praktickými schopnostmi pro všední den. Tabulkově obrovský kufr neskrývá žádná nenápadná „ale“, nakládání je snadné, a především se zde s přepravní kapacitou spojuje neobvyklý jízdní komfort. V porovnání s konkurenty jde o vzácný důkaz toho, jak pohodlné může být kombi s jednoduchým podvozkem.

Kompromisní řešení zadních sedadel nevybočuje ze zvyklostí třídy, hlavními nevýhodami proto zůstávají nepřehledné ovládání palubních systémů a omezené odkládací prostory v kabině.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
24 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851