JÍZDNÍ DOJMY: Škoda Octavia Scout - Do horské etapy | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

7. 8. 2014

JÍZDNÍ DOJMY: Škoda Octavia Scout - Do horské etapy

Škoda Octavia Scout

Fotogalerie

18 fotografií

Současná generace octavie se stejně jako předchozí dočkala oplastovaného provedení Scout. Poprvé jsme s ním jezdili v okolí Hamburku.

Hlavním partnerem slavného cyklistického závodu Tour de France je stejně jako v předchozích letech mladoboleslavská automobilka. Její naleštěné doprovodné vozy jsou vidět všude. Na některé horské části závodu nebo na drsnou pátou etapu po rozbitých dlažebních kostkách by se jí však hodila poslední novinka: Škoda Octavia Scout. Ta totiž zvládne víc než běžné modely. Možná bude pomyslným dopingem, aby Škodovka letos vystoupala k vytouženému cíli milionu prodaných vozidel za rok.

 

Hvězda pelotonu

A své možnosti dává výrazně na odiv. Octavia Scout sice vychází z běžných kombíků s pohonem všech kol, ale na první pohled je vidět výjimečnost. Proti předchozí generaci je oplastování decentnější – v jejím případě zabíraly nelakované části většinu nárazníků. Nyní se černé plasty linou podél celé spodní části vozu a zvýrazňují vystouplé lemy blatníků. I díky nim se zdá, že má scout obrovská kola, i když se ve výřezu schovávají 17palcové liťáky se speciálním designem. Samotnou kapitolu představují nárazníky. Přední má nejen stříbrný ochranný panel s třemi průduchy ve spodní části, ale zajímavě působí také vodorovný prolis pod světly a maskou, který tyto části odděluje od vystouplého nárazníku. Je to drobnost, tento detail však rozbíjí jinak nevýrazný jednolitý celek běžné verze – dokonce najdete jiný tvar výsuvných ostřikovačů světel. Vzadu nárazník několik centimetrů navazuje na linii zadních světel, takže jsme pod nimi našli svérázný trojúhelníkový prolis a také téměř neznatelný zlom z boku nárazníku. Přepracovaná je zadní odrazka a spodní části také vévodí stříbrná lišta. Další odlišnost představují stříbrné krytky zrcátek a černé otěrové lišty na dveřích. Kromě ostřejších linií a výrazných offroadových prvků má na drsném a odhodlaném výrazu podíl i zvýšený podvozek. Světlá výška dosahuje 171 mm, což je o 31 mm víc než v případě octavií s předním pohonem. Mezera mezi podběhy a koly tak opticky zvětšuje mohutnost vozu.     

 

Velký praktik

Zvýšená světlá výška ale nemá vliv jenom na lepší průchodnost terénem. Druhým pozitivem je vyšší pozice sedadel, tím příjemnější nastupování a vystupování. Alespoň my jsme si toho všimli okamžitě. Tvarově je interiér až na označení Scout na prahových lištách, volantu a řadicí páce shodný. Specifický design mají také dekorační lišty na dveřích, volantu nebo středovém tunelu. Další novinkou interiéru je možnost volby hnědé palubní desky včetně látkových potahů sedadel ve stejné barvě, které mohou být v kombinaci alcantary a kůže. Důležité ale je, že scout převzal všechny praktické vymoženosti, které na Octavii Combi obdivujeme. Sedadla jsou pohodlná, kabina prostorná a ani objem kufru 610 litrů se nezměnil. Navíc je do standardní výbavy zahrnut vyjímatelný vak Unibag. O bezpečnost posádky se stará devět airbagů včetně kolenního pro řidiče.

 

Silně do pedálů

Jenže nás zajímalo, jak bude octavia na vysokých podpatcích jezdit. Zvláště když dostala dvoulitrový turbodiesel ze sportovního modelu RS s výkonem 135 kW, navíc v kombinaci s pohonem všech kol a šestistupňovým automatem DSG. Tento agregát dokáže automobil rozjet až na 219 km/h a z klidu na 100 km mu to trvá jen 7,9 s. Na volnoběh je jednotka trochu hlučnější, ale s vyšší rychlostí se tento drobný nešvar vytrácí. Možná jsme byli plni očekávání, lehce nás však zklamala dynamika jízdy. Síly má tato jednotka na rozdávání, ale rozhodně nemůžeme tvrdit, že by působila výbušným dojmem. Zkrátka takový silák pro všechny situace – scout v této kombinaci může táhnout přívěs o hmotnosti 2,0 tuny - žádný sporťák s pohonem všech kol. Ani dvouspojková převodovka DSG nepředvedla extra rychlé reakce a při ostré jízdě překvapila nerozhodností. Klidné cestování ale znamená pohodu na palubě a hladkou změnu rychlostí.

Slabší vznětový dvoulitr s výkonem 110 kW a manuální převodovkou se nám do rukou nedostal, zato jsme si užili zážehový čtyřválec 1.8 TSI disponující 132 kW, který je spojen také výhradně s převodovkou DSG. Jeho kultivovanější projev se nám zamlouval víc, stejně jako ochota vytáčet se. Možná i proto nám připadala jízda s ním hbitější, přestože stovku zvládne stejně rychle. Rozdíl byl však ve spotřebě – benzinový motor si řekl o devět litrů, vznětový o 7,5 l. Na čtyřkolky s automatickými převodovkami to není špatné, nejde však o žádný zázrak. Ještě doplníme, že všechny agregáty splňují emisní normu Euro 6.  

 

Taktická ofenziva

Nejvíc nás překvapily jízdní vlastnosti scoutu. Octavia Combi s pohonem všech kol má vždy vzadu víceprvkové zavěšení, se kterým jezdí úžasně. Zvýšený scout dostal speciální prodloužené tlumiče – žádné nastavování běžných. Proto jsme byli zvědavi, zda na silnici jezdí stejně. Žádné větší naklánění karoserie ani nestabilitu při vyšších rychlostech jsme nezaznamenali. Je stejně jistá jako u běžné čtyřkolky, protože i u ní mezinápravová spojka Haldex páté generace v zatáčce neznatelně přiřadí zadní kola a tím potlačuje nedotáčivost vozu. Navíc však přidává větší komfort. Jízda po kvalitním povrchu je plavnější a rozbité úseky podvozek absorboval bez ztráty kytičky. Scout si hravě poradí i s polní cestou, kamenitým podkladem nebo dlažebními kostkami. Na jízdu v terénu je škodovka vybavena i standardně dodávaným paketem pro špatné cesty, který chrání podvozek před mechanickým poškozením a pronikáním nečistot do motorového prostoru. Ale terénní vložka nebyla zase až tak náročná, abychom při ní odhalili limity vozu.

Škoda jen, že nejlevnější scout začíná na částce 682 900 Kč. Jenže když to porovnáme s běžnou Octavií Combi, nevychází tak špatně. Vždyť podobně vybavené provedení Elegance 2.0 TDI/110 kW 4x4 je jen o dva tisíce levnější. Zbylé dvě motorizace jsou dokonce dražší než scout.   

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851