Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW Style: Otázka na tři | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW Style: Otázka na tři

Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW Style

Fotogalerie

11 fotografií

Otestovali jsme fabii s motorem 1.0 MPI/55 kW. Opravdu bude skromný točivý moment 95 newtonmetrů stačit, nebo je třeba připlatit za TSI?

(více v čísle 3/15)

Třetí generaci Škody Fabia už jsme vyzkoušeli dvakrát: poprvé se našim čtenářům představila ve vrcholné verzi 1.2 TSI/81 kW, podruhé s dieselem 1.4 TDI/77 kW. Nyní jsme na české silnice vyjeli s benzinovým tříválcem 1.0 MPI. Konkrétně jsme zvolili kombinaci silnějšího provedení motoru o výkonu 55 kilowattů a nejvyšší výbavy Style.

Cenové dilema

Vrcholná specifikace za 289 900 Kč sice nabízí množství výbavy, namátkou například litá kola, přední mlhovky, projektorová světla s denním svícením LED, malý kožený paket či automatickou klimatizaci, nicméně nedává možnost volby slabšího provedení 44 kW.

Na rozdíl od některých konkurentů tvoří přístrojovku výhradně tvrdé plasty.
Autor: Davidl Rajdl

Automobilka vůbec zájemce o fabii postavila před docela zásadní otázku v oblasti motorizace: chcete hodně připlácet, nebo se spokojíte se základem? Cenové rozdíly mezi jednotlivými motorizacemi jsou totiž docela velké. Za silnější provedení 1.0 MPI se u nižších výbavových stupňů připlácí patnáct tisíc, a kdo chce čtyřválec, musí přihodit dalších 16 000 Kč. Ale to už jsme zmiňovali při premiéře.

Stejně jako velký rozdíl ve výkonech a hlavně točivém momentu. Oba litry poskytují shodné maximum 95 newtonmetrů, což je mimochodem o 12 procent méně, než nabízel základní motor předchůdce 1.2 HTP. Nejslabší TSI pro změnu poskytne hned 160 N.m.

Chraplák dozpíval

Jak tedy tříválcová fabia jezdí? Hned po startu tříválec překvapí klidným během. I když se musí obejít bez vyvažovacího hřídele, je motor v celém spektru otáček skvěle utlumený. Zapomeňte na typický chrapot HTP. Zastudena nám přišlo, že lehce zadrhává řadicí páka – tuto vlastnost jsme pozorovali i u citigo, které převodovku MQ100 s litrovou fabií sdílí. Nejde ale o nic zásadního. S nejmenší škodovkou je mimochodem shodná i kulisa. Zpátečka se tedy neřadí jako u jiných škodovek systémem „zamáčknout, k sobě a dopředu,“ ale sídlí vpravo vzadu, na místě šestky.

Jezdit s litrem po městě je radost: výkon také díky nakrátko naskládaným převodům nechybí, komfort je skvělý a lehké řízení usnadňuje manévrování. Na palubě panuje příkladné ticho, navíc lze za příplatek 3200 Kč naladit o třídu lepší digitální rádio a to v koloně potěší. Stejně jako výsledný průměr spotřeby kolem šesti litrů.

Venkovské kolíbání

Také za městem se litr drží docela statečně. Při cestování v prázdném autě se nemusíte bát předjíždění ani ostřejší jízdy. Jen to chce motor pořádně vytočit. Právě v pásmu nad 4500 otáček se totiž nachází výkonový rozdíl mezi slabší a silnější verzí. Ani spíše měkký podvozek si nevede špatně, kombinace ostré jízdy a špatné silnice ale brzy ukáže jeho limity. Na „oslizlých“ zimních silničkách nám chybělo trochu více citu v řízení. Nicméně znovu musíme zopakovat, že fabia se systémem elektronického přibrzďování kol XDS+ zatáčí lépe než kdy dřív.

Škoda Fabia 1.0 MPI/55 kW Style
Autor: Davidl Rajdl

Nám ale více vyhovovalo držet krok s ostatními a užívat si celkově relaxovaného naladění vozu. Pak se i spotřeba na okreskách držela kolem hodnoty 4,5 litru.

Snadné hledání limitů

To na dálnici se omezený výkon a hlavně točivý moment ukazují hned. Nad stokilometrovou rychlostí akceleruje fabia dost zvolna, když už se ale prokouše k dálničnímu limitu, jen tak se jej nevzdá. Je to však za cenu vyhnání jednotky do hodně vysokých otáček. Při 130 km/h motor točí téměř čtyři a půl tisíce, musíme ale přiznat, že stále zůstává skvěle odhlučněn.

Litrový tříválec se shoduje s tím v citigo. Stejná je i převodovka s jinou kulisou než v ostatních škodovkách.
Autor: Davidl Rajdl

S prázdným autem a vnitřním klidem se takto dá jezdit za stále slušných šest litrů – tedy výrazně úsporněji než s HTP. Na německé dálnici lze v rovinatém terénu za doprovodu jen velmi snesitelného aerodynamického svistu držet rychlost i za hranicí tachometrové stošedesátky. A díky chlazeným výfukovým svodům ani v tomto režimu nedochází ke skokovému nárůstu spotřeby jako u raných vývojových fází předchůdce.

Problém nastává ve chvíli, kdy auto naložíte. Potom stačí i menší kopec a fabia nemá jinou možnost než otevřeně přiznat svých 95 N.m a v pravém pruhu kapitulovat. Nepomůže ani podřazení a týrání motoru v blízkosti červeného pole. Na druhou stranu zpomalení v kopci ještě nikoho nezabilo. Jen to chce klid.

Malé je malé

Praxe tak potvrdila to, co naznačovaly už tabulky: omezený točivý moment musí vyplout na povrch. To ale vůbec neznamená, že by si nová litrová škodovka zasloužila odsoudit.

Fabia byla, je a i ve třetí generaci zůstává po všech stránkách skvělým malým vozem. Pokud jej chcete používat jako vůz této kategorie – tedy hlavně na popojíždění nebo jako druhé auto do rodiny –, je litrový tříválec optimální volbou. Ve městě je fabia i díky nízké hmotnosti dostatečně hbitá a úsporná, v meziměstském provozu pak spíše boduje skvělou spotřebou a bezkonkurenčním komfortem. A i dálnici lze zvládnout. Jestli ale plánujete pohybovat se zde častěji a navíc naloženi, připlaťte si za TSI.

Kufr má pěkných 330 litrů. Trochu nás mrzí, že Škodovka zvolila jednodušší a méně praktické sklápění pouhých opěradel bez možnosti překlopit sedák vpřed.
Autor: Davidl Rajdl

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Zážehový tříválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon předních kol. Pětistupňová manuální převodovka. Zdvihový objem 999 cm3. Výkon 55 kW při 6200 ot./min, točivý moment 95 N.m při 3000-4300 ot./min. Nejvyšší rychlost 172 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,7 s. Spotřeba město/mimo město 5,8/4,2 l/100 km. Emise CO2 90 g/km.
Kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2470 mm. Délka x šířka x výška 3992 x 1732 x 1467 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1055/530 kg. Objem palivové nádrže 45 l. Pneu a kola 215/45 R16. Objem kufru 330 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, na lak 3, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 355 000 Kč (paket Simply Clever – síťový program, držák telefonu, odpadkový koš – 2000 Kč, paket Style Advance – bezklíčkové startování, parkovací senzory, dešťový a světelný senzor – 12 000 Kč, paket Style Multimedia
Plus – multifunkční volant, dekor piano, rádio Bolero, vyhřívání předních sedaček – 18 000 Kč, asistent rozjezdu do kopce 2000 Kč, příjem digitálního vysílání 3200 Kč, mlhovky s přisvěcováním do zatáčky 2500 Kč, plnohodnotná rezerva 1100 Kč, bílá metalíza 10 000 Kč).
Základní cena 289 900 Kč
KONKURENTI
Citroën C3 1.2 PureTech/60 kW Selection 279 900 Kč*
Dacia Sandero 1.2 16V/55 kW Arctica 204 900 Kč
Fiat Punto 1.4 8V/57 kW Lounge 275 000 Kč*
Ford Fiesta 1.25 Duratec/60 kW Trend 284 990 Kč
Honda Jazz 1.2 i-VTEC/73 kW 289 900 Kč*
Hyundai i20 1.2i/62 kW Comfort 309 990 Kč
Kia Rio 1.25 CVVT/63 kW Anniversary Plus 276 980 Kč
Mazda 2 1.3 MZR/55 kW Takumi 279 900 Kč
Nissan Micra 1.2/59 kW Tekna 278 990 Kč*
Opel Corsa 1.2/51 kW Sport 291 900 Kč
Peugeot 208 1.2 PureTech/60 kW Allure 299 000 Kč*
Renault Clio 1.2 16V/54 kW Intens 284 900 Kč
Seat Ibiza 1.4 16V/63 kW 298 900 Kč
Suzuki Swift 1.2 VVT/69 kW GL/AC SE 276 900 Kč*
Toyota Yaris 1.0 VVT-i/51 kW Active 259 900 Kč
Volkswagen Polo 1.0/55 kW 294 900 Kč
* Akční cena
HODNOCENÍ
+ Komfortní naladění podvozku
+ Nízká spotřeba
+ Kvalitní zpracování
- Omezená dynamika
- Na poměry značky horší řazení

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851