Lexus NX 200t: Foukaná | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Lexus NX 200t: Foukaná

Lexus NX 200t

Fotogalerie

7 fotografií

Lexus NX se loni představil jako hybrid, nyní přichází druhá motorizace. Na diesel u Lexus zapomeňte. Přivítejme první turbobenzin japonské značky!

(více v čísle 13/15)

Benzinové SUV u nás díru do světa neudělá, v podání Lexusu NX je navíc o 50 000 Kč dražší než hybrid. Pozornost si ale zaslouží, protože svezení je v něm sympatické a celkově vyváženější než v elektrifikovaném bráškovi. U něj nás štval hlavně tvrdý podvozek, vlažná dynamika a zvuk vytočeného motoru.

Verzi NX 200t jako by ve fabrice namáčeli do živé vody. Působí příjemně uvolněným dojmem, zrychluje nenuceně a přepracovaný podvozek s rychlejšími adaptivními tlumiči je citelně komfortnější. Novinka o 50 kg zhubla, pořád ale váží 1,8 tuny, takže do zatáček je potřeba vrhat se s rozmyslem. Když krájíme horské serpentiny Azurového pobřeží přesně a čistě, dovolí nám lexus nasadit hodně ostré tempo. Zbrklou jízdu ale bez váhání a razantně krotí ESP.

Nový dvoulitr běží sametově, a i když při akceleraci neševelí jako šestiválec, proti kvílícímu hybridu je to posun. Dynamika nás naprosto uspokojila, stejně tak jemnost řazení nového automatu. Při sportovní jízdě trochu překážela jeho ekosnaha řadit co nejvyšší možný kvalt a občasná svéhlavost, u dynamicky laděné verze F Sport jsme si ale pomohli řazením pádly na volantu. Přestože se NX tváří jako dravec a v rámci možností tak umí i jezdit, je to primárně cestovatel. Vybavený podle nejmodernějších trendů, vzorně tichý, s novým motorem i příkladně kultivovaný a schopný jezdit do devíti litrů benzinu. Zatímco třeba ve třídě GS nám hybrid celkem učaroval, v případě NX se přikláníme k benzinovému turbu.

Výkladní skříň

Lexus poprvé nabízí přeplňovaný zážehový motor. Nový čtyřválec má objem 1998 cm3, vysoký výkon 175 kW, točivý moment 350 N.m a při jeho konstrukci inženýři nasadili nejmodernější technologie dneška. Hladký průběh přeplňování zajišťuje turbodmychadlo Twin Scroll, do něhož vstupují výfukové plyny přes potrubí rozdělené do dvou nezávislých větví. Svody jsou integrované do hlavy válců a chlazené vodou – u turba Twin Scroll vůbec poprvé. Mezichladič stlačeného vzduchu najdeme hned u motoru, což zkracuje délku sání. Při nízké zátěži pracuje motor s nepřímým vstřikováním, při potřebě vysokého výkonu proudí palivo rovnou do válců (systém D-4ST jako u kupé GT 86). Motoru dále nechybí duální proměnné časování ventilů realizující úsporný Atkinsonův cyklus s opožděným zavíráním sacích ventilů, a tedy proměnným kompresním poměrem. Kombinace všech těchto řešení eliminuje turboefekt, zajišťuje hladkou dodávku co největšího točivého momentu v širokém pásmu otáček a v neposlední řadě nízkou spotřebu v mezích normy Euro 6.

Excentrik2

Tváří Lexusu NX je americký hudebník Will.i.am, známý díky působení ve skupině The Black Eyed Peas. Protože mu není cizí ani oblast designu, chopil se možnosti navrhnout vlastní úpravu SUV. Naživo jsme kreaci poprvé viděli právě v Nice při testování a musíme uznat, že rozšířená karoserie vypadá vážně brutálně. Jsme zvědavi na limitovanou edici, s níž má umělec pomáhat.


Tři otázky
pro Takeakiho Kata, hlavního konstruktéra Lexusu NX


Takeaki Kato
Takeaki Kato
Autor: Svět Motorů
Proč má nová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem jen šest stupňů, když u podélně koncipovaných ústrojí nabízíte osm a konkurence má pro příčnou zástavbu až devět? Neuvažovali jste například o dvouspojkovém ústrojí?

Mezi největší trhy Lexusu patří USA, Čína a Japonsko, kde zákazníci preferují komfort. Dvouspojková převodovka je sice rychlá, ale neřadí tak jemně. Měnič tak byl jasnou volbou. Šest stupňů zaručuje kompaktní rozměry a dobrý kompromis mezi spotřebou a dynamikou. Navíc se řidič v množství rychlostí neztratí, když si dopřává jízdu se sekvenčním řazením. Do budoucna ale budeme hledat technická řešení, jak počet stupňů u příčně uložené převodovky zvýšit.

Navzdory vysokému výkonu 175 kW má NX 200t maximální rychlost jen 200 km/h. Proč? Konkurenční SUV dokážou jet maximálním tempem pouze po určitý čas, pak se začnou přehřívat. Náš model by krátkodobě také zvládl víc, rozhodli jsme se však pro férovější přístup: uvádíme nižších 200 km/h, ale garantujeme, že touto rychlostí můžete jet libovolně dlouho.


Nabídnete nový motor a převodovku i v jiných lexusech a toyotách?

V tuto chvíli nemohu prozradit podrobnosti, ale nové poháněcí ústrojí nevyvíjíme pouze pro jediný model.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851