Honda Forza 125: Všeuměl | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Honda Forza 125: Všeuměl

Honda se rozhodla zaplnit na trhu prostor mezi sportovními a cestovními stopětadvacítkovými skútry. Exkluzivně jsme vyzkoušeli, jestli se jí to s modelem Forza 125 povedlo.

Fotogalerie

8 fotografií

Honda se rozhodla zaplnit na trhu prostor mezi sportovními a cestovními stopětadvacítkovými skútry. Exkluzivně jsme vyzkoušeli, jestli se jí to s modelem Forza 125 povedlo.

(více v čísle 15/15)

Zatímco v Česku prší a teploměr osciluje kolem deseti stupňů, na prosluněném francouzském Azurovém pobřeží si připadáme, jako bychom se posunuli dopředu v čase minimálně o měsíc. Do doby, kdy bude i u nás počasí na první pořádné jezdění na skútru. Do Nice jsme se totiž nevypravili za elegantními Francouzkami, skvělým jídlem ani průzračně modrým mořem, ale na testování ambiciózní Hondy Forza 125 – novinky vyvinuté výhradně pro evropské trhy.

Pro bohatší

Cílovými zákazníky by podle japonské značky měli být lépe zajištění jedinci, kteří hledají výkonný a obratný stroj. Zároveň ale dostatečně pohodlný na každodenní dojíždění v řádu desítek kilometrů. Často přitom může jít o zájemce, pro které toto bude první seznámení s jednou stopou, na stopětadvacítce totiž lze v ČR jezdit i s doklady na auto. Za řídítka se dostáváme v průběhu páteční ranní zácpy. Na čtyřproudé promenádě vedoucí podél moře se to podobnými stroji jenom hemží. Už první dojem je přitom pozitivní. I když motocykl na pohled vypadá docela mohutně, při kličkování zacpaným městem působí velmi lehkým dojmem. Ostatně s váhou 158 kg patří mezi konkurenty spíše k těm s nižší hmotností. V městském provozu přijde vhod také nízko položené sedlo a bleskově pracující systém stop-start. I díky němu nám standardně dodávaný palubní počítač ukazuje po půlhodinovém popojíždění průměrnou hodnotu 2,3 litru. Přesně za tolik by ostatně měla forza jezdit v kombinovaném cyklu. O tom, jakých změn doznal motor původem z Hondy PCX, se dočtete v samostatném rozhovoru.

 

Dojíždíme

Už ale míříme z města směrem do dalšího centra vlivu a bohatství – dvacet kilometrů vzdáleného Monte Carla. Jedna vesnice střídá druhou, rychlost přitom na každém rohu hlídají četníci a také dost hustý provoz. Předjíždíme, proplétáme se, zastavujeme. Forza ukazuje, že do takového provozu je skútr s motorem 125 cm3 ideální. Menší padesátka mezi městy nestačí, větším motocyklům pak chybí skútrová obratnost. Zdoláváme poslední francouzský tunel a vítá nás Monacké knížectví. Zastavujeme v přístavu, ve zvláštním prostředí plném obrovských jachet a svahů posetých ošklivými a nekřesťansky drahými paneláky konečně můžeme novinku pořádně prozkoumat. Dojem velkého skútru s decentním a zároveň dynamickým vzhledem už jsme zmínili. Na první pohled zaujmou ostře řezané, a přitom decentní tvary. Líbí se nám i přední světlo LED – nenajdete zde ani jednu žárovku. Vzpřímený posaz je na forze velmi pohodlný, stejně jako rozměrná sedačka. Ostatně kufr pod ní má 48 litrů, což stačí na dvě velké integrální přilby. Tím ale praktičnost nekončí – vlevo za řídítky nechybí další hluboká odkládací schránka. Vejde se do ní i půllitrová láhev na pití, navíc má na boku oddělený šuplíček na smartphone s dvanáctivoltovou zásuvkou.

Technické údaje
Technické údaje
Autor: archiv

Vzhůru!

Vyzkoušet dynamiku na trase, kudy jezdí monoposty formule 1, je v hustém monackém provozu nemožné. Jak se ale vzdalujeme od centra a stoupáme do hor, příležitostí přibývá. Pro konstruktéry bylo zásadní i zrychlení ve vyšších rychlostech. A 

Do dalekaskutečně - v prudkých stoupáních do okolních svahů se forza drží statečně. Možná jen pružnost ve vyšším tempu byla vykoupena slabším pásmem zhruba mezi 65-80 km/h. V horských serpentinách konečně můžeme okusit schopnosti podvozku. Na místním asfaltu funguje báječně! Motocykl působí i při zcela neskútrovém tempu v rychle se střídajících serpentinách velmi pevným a stabilním dojmem. Kroucení rámu, které u levnější konkurence velmi brzy zarazí jakékoliv pokusy o dynamičtější jízdu, se tady prakticky nekoná. Odvrácenou stránkou je horší komfort na nerovnostech – a to jsme ze sedmi stupňů předpětí zadních pružin zvolili druhý nejměkčí. Zapomeňte na kolébavé PCX.

Cestu zpátky do Nice si po řádění v horách zkracujeme po dálnici. Když si vzpomeneme na utrápené cestování na skútrech podobné velikosti, ani se nám sem nechce. O to víc jsme překvapeni při zjištění, že se dá pohodlně cestovat rychlostí kolem tachometrových 125 km/h. Díky větrnému štítku snadno nastavitelnému v šesti polohách a pokročilé aerodynamice zde přitom téměř nefouká. Chyby se na novince hledají těžko. Forza představuje skutečně všestranný skútr, nabitý moderními technologiemi, dobrým zpracováním i výkonným a úsporným motorem. Jediným „ale“ je cena: 119 900 Kč za verzi s kombinovanými brzdami a 124 900 Kč s ABS je spousta peněz. Na druhou stranu konkurence umí být i dražší. A pro méně majetné je tady povedené PCX s takřka poloviční částkou.

Honda se rozhodla zaplnit na trhu prostor mezi sportovními a cestovními stopětadvacítkovými skútry. Exkluzivně jsme vyzkoušeli, jestli se jí to s modelem Forza 125 povedlo.
Autor: Honda

 

Na otázky Světa motorů odpovídá Tomokatsu Suda, šéf projektu Forza 125

 

Tomokatsu Suda
Tomokatsu Suda
Autor: Honda
Motor se shoduje s tím v PCX z pouhých 40 procent. Můžete uvést, co bylo změněno?

Jednotka má nově čtyřventilovou konstrukci, což si vynutilo velké změny v sání i výfuku. Proto jsme museli vyvinout novou hlavu válce, tvar spalovacího prostoru i píst. Instalovali jsme také rozměrnější uložení klikového hřídele, proto přicházíme i s novou klikovou skříní. Přepracován byl rovněž prostor unášecího kužele a řemene. Zjednodušeně řečeno kromě rozvodového řetězu, olejové a vodní pumpy jsme výrazně přepracovali celý zbytek. 

Na většině trhů bude forza v prodeji jen s ABS, v ČR se přesto objeví i model s kombinovaným brzdovým systémem. Proč?

Když děláme nový model, je pro nás důležité, aby co nejvíce uživatelů řídilo verzi s ABS. Jeho bezpečnostní přínos je neoddiskutovatelný. Systém navíc bude v EU od roku 2017 pro motocykly s objemem nad 126 cm3 povinný. Proto se vždy musíme rozhodnout, jestli bude protiblokovací zařízení ve standardu, nebo za příplatek. V ČR jsme zvolili variantu nabídnout i levnější možnost bez něj.

Překvapila nás stabilita ve vyšších rychlostech. Jak jste jí dosáhli?

Strávili jsme spoustu času v aerodynamickém tunelu. Na základě toho jsme vytvořili několik průduchů v masce motocyklu. Jeden vede ze střední části pod větrný štítek, další dva ze spodní části do stran. To nám umožnilo snížit aerodynamický odpor a vyvarovat se turbulencí. Zrcátka jsme umístili tak, aby zakrývala ruce řidiče. I tím se snížil odpor a zvýšil komfort.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
15 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851