Mercedes-Benz S 500 L: Posaďte se, prosím!
Na zadní sedačky se většinou nehrneme, v prodloužené verzi Mercedesu třídy S ale rádi uděláme výjimku.
Proti výchozímu sedanu prodloužilo „elko“ o 130 milimetrů rozvor. Tato míra se samozřejmě promítla i do celkové délky vozu, která tak překonala 5,2 metru. A právě díky přidaným rozvorovým milimetrům se vzadu usadíte, jak se sluší a patří. Místa pro kolena je nadbytek, vyloženě marnotratně ale ani prodloužené „esko“ nepůsobí. Řekli bychom, že vzhledem k poslání modelu jde o optimum. Od opulentního luxusu je zde přece ještě maybach (proti „elku“ dalších 207 mm rozvoru navíc), který již není samostatným modelem, ale „jen“ vrcholem třídy S.
Také v prostřední délkové variantě si však samozřejmě nějaký ten luxus užijete. Zvlášť když si připlatíte pětasedmdesát tisíc za multimediální systém pro zadní cestující, dvacet za vyhřívané a ventilované sedačky, jejich plně elektrické nastavování pak přijde na sedmačtyřicet tisíc. A to pak budete chtít na zadních místech i bydlet. Díky prachovým polštářkům na opěrkách hlavy tady usnete rychleji než v ložnici.
Nevyzkoušet si ale práci řidiče by byla obrovská škoda. Hlavně pro nenapodobitelný dvojitě přeplňovaný osmiválec o objemu 4,6 litru s výkonem 335 kW. Při poklidné jízdě, kdy sedmistupňový automat nenechává otáčky příliš vzdálit dvěma tisícům, o motoru víte maximálně to, že podle palubního počítače jede za přijatelných jedenáct litrů. Přitlačíte-li na plyn více, předvede osmiválec mohutný, ale jakoby ředěný zátah. Abyste nám rozuměli, dynamika je ve vyšším otáčkovém pásmu až brutální, za volantem ale i takto sebevědomou prezentaci výkonu cítíte jaksi zprostředkovaně, přes filtr eskového mikrosvěta. Ten musel nějakým způsobem pokřivit časoprostor, dálniční limit totiž vnímáte spíš jako obecní padesátku.
Jen ty nepříjemné rány od vzduchového podvozku (pouze na větších nerovnostech) vás vrátí do světa omezeného newtonovskou fyzikou. Na obláčku jinak bezbřehého luxusu funguje takový rozruch jak vytržení ze snu.
Prodlouženou variantu možná nepotřebujete, osmiválcová „pětistovka“ by však pro Mercedes třídy S měla být povinnou motorizací. S pohonem všech kol a verzí L přijde minimálně na tři miliony. Ano, můžete si koupit třeba o šest set tisíc levnější naftu 350d. Proč by to ale proboha někdo dělal?