Fiat Tipo: Už bylo na čase | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

4. 1. 2016

Fiat Tipo: Už bylo na čase

Fiat Tipo

Fotogalerie

11 fotografií

Nový rodinný sedan Fiat Tipo, který se bude prodávat v Evropě i na Blízkém východě, jsme vyzkoušeli v okolí Turína.

(více v čísle 50/15)

Odhalování nových modelů je u některých automobilek srovnatelné s kadencí automatických zbraní. Tradiční značka Fiat se však do větších zbrojních závodů nepouštěla a zákazníkům dlouho nenabídla žádný automobil pro širokou veřejnost. Moderní pětistovka vznikla již v roce 2007, třetí generace pandy 2011, stejně jako freemont, o rok později jsme objevili velkoprostorový model 500L a loni nám Italové poprvé ukázali crossover 500X. Běžné auto? Žádné. Bravo už se neprodává, punto dožívá. Nyní má Fiat naději oslovit větší okruh motoristů. Vytvořil sedan Tipo a my jsme měli možnost se v něm projet. Už bylo na čase

Fiat Tipo
Autor: Svět motorů

Na pohled silák

Nejprve jsme si ale museli auto pořádně prohlédnout, protože jsme ho zatím viděli pouze na oficiálních obrázcích. A musíme uznat, že i na vlastní oči vypadá dospělácky a mužně. Přichází se svěžím designem, nemajícím nic společného s retro vlnou prosazovanou Fiatem v posledních letech. Sedan s délkou 4532 mm, šířkou 1792 mm a výškou 1497 mm disponuje vyváženými proporcemi. Je vidět, že tipo se od začátku vyvíjelo pro tříprostorovou karoserii, takže napojení zadní části působí přirozeně – ne uměle jako u předchozího modelu Linea. Sedan bude jistě slavit úspěch v Turecku, kde se vyrábí, ale na chuť by mu mohli přijít i evropští zákazníci. Maska chladiče a na ni napojené světlomety dělají dojem mnohem většího vozu, než jakým ve skutečnosti tipo je. Prolisy na kapotě pokračující na střeše a vytvářejí dynamickou linii. Na ni navazuje hodně skloněné zadní okno a výrazná odtoková hrana, pod níž jsou odvážně tvarovaná světla. Líbivé tvary ale mají za důsledek, že otvor do kufru s objemem 520 litrů je nízký. Pojme hodně, ale nakládání větších zavazadel bude obtížnější. Navíc je hluboký 102 cm, takže dosáhnout až na konec dá zabrat.

Pro celou rodinu

Kabina tipa už tak oslnivá není. Palubní deska je sice z měkčeného materiálu, ale horní část výplní dveří, kde si pokládáme loket při řízení, je tvrdá jako beton. Na palubní desku už italským vývojářům nezbyla invence a vypadá obyčejně, bez nápadu, který jsme tak obdivovali u všech derivátů pětistovky. Líbí se nám dostatek prostoru na všech sedadlech a vzadu zbývá hodně místa na kolena. Nad hlavou je to akorát, ale ani 184 cm vysoký kolega se nedotýkal stropu. Chválíme pohodlná sedadla, která mají vpředu slušné boční vedení. O kousek bychom protáhli sedáky, ale nejde o nic hrozného. Mohutná palubka vyvolává pocit bezpečí, nastavování volantu a sedadla v širokém rozmezí zajistí ideální pozici pro řízení. Takže můžeme vyrazit.

Interiér postrádá výraznější nápad, na rozdíl od francouzských konkurentů však nabízí alespoň v horní části měkčené plasty.
Autor: Svět motorů

Čtyři čtyřválce

Tipo si na cestě k zákazníkům vystačí se čtveřicí motorů. Zážehové čtyřválce mají překvapivě pouze atmosférické plnění a čtrnáctistovka výkon 70 kW, šestnáctistovka potom 81 kW. Vznětovým agregátům pomáhá turbodmychadlo. Pod kapotu se dostaly osvědčené diesely 1.3 Multijet/70 kW a 1.6 Multijet/ 88 kW. My jsme měli možnost jezdit pouze s druhou jmenovanou jednotkou, která je nejsilnější v nabídce a dodává se pouze s šestistupňovým manuálem. Motor zabírá prakticky od volnoběhu a je slušně odhlučněný. Výrazně se ozývá až po překročení hranice 3000 otáček, ale nemá smysl ho takhle vytáčet – dost dynamiky jsme zaznamenali po překročení patnácti set. Řazení je bez zádrhelů a délkou drah i přesností patří k lepšímu průměru. Stejně tak hodnotíme řízení a reakce vozu na pokyny volantu. Tipo, jehož hlavní náplní je rodinné cestování, hbitě přechází z jedné zatáčky do další a i při ostřejším zacházení se chová neutrálně. Ani není příliš nedotáčivé, což známe z jiných automobilů s těžším turbodieselem pod kapotou. Stabilitu tipa na 17palcových kolech s pneumatikami o rozměru 225/45 R17 musíme pochválit. Od podobně koncipovaného a zaměřeného vozu bychom však očekávali více jízdního komfortu. Podvozek je tvrdý, aby dodal řidiči jistotu, ale cestující se musí připravit na drncání i na menších hrbolech. Naštěstí se rázy od kol nepřenášejí přímo do karoserie a sedadel, ale vnímáme je utlumeně.

Světlé zítřky?

Vypadá to, že se Fiat vrací do hlavního proudu, protože tipo je povedené auto, které dokáže plnit požadavky různých zákazníků. Na evropský titul Auto roku, jako se to povedlo jeho jmenovci v roce 1989, to asi nebude, ale po prvním setkání u nás zabodovalo. V Česku se bude prodávat od začátku března za cenu startující na 281 300 Kč za základní benzinovou verzi.

Příští podzim se navíc představí klasický hatchback i praktické kombi a těšit se můžeme na provedení Abarth se silnějším agregátem a sportovnějšími ambicemi. 

Pozice za volantem je přirozená a možnosti seřizování volantu jsou široké. Při opírání loktu o dveře nepotěší tvrdá plastová výplň.
Autor: Svět motorů

Lákavá nabídka

Fiat Tipo chce zaujmout nejenom svými vlastnostmi, ale také cenou. Kompletní nabídku zatím český prodejce nezveřejnil, ale zjistili jsme, že základní cena se zážehovou čtrnáctistovkou bude 281 300 Kč. V ní zákazník dostane čtveřici airbagů, klimatizaci i rádio se vstupy pro externí nosiče muziky USB. S příchodem na trh se připravuje i speciální akční verze Opening Edition, která startuje se shodným agregátem na 329 000 Kč. Ve výbavě už ale bude šest airbagů, zadní parkovací senzory, mlhovky a ovládání multimediálního zařízení na volantu, dále rádio se vstupy USB a AUX-in, Bluetooth, kožený volant a hlavice řadicí páky, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a také exkluzivní chromované prvky.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851