Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid: Posel elektřiny | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid: Posel elektřiny

Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid

Fotogalerie

16 fotografií

Manažeři mají zase o čem přemýšlet. Plug-in hybridní Volkswagen Passat GTE se je snaží obrátit na elektrickou víru.

(více v čísle 11/16)

S hybridy se roztrhl pytel, ale plug-in hybrid s možností externího dobíjení ze zásuvky zůstává stále exotem. Ve střední třídě se touto cestou zatím vydaly jen BMW 330e a Mercedes C 350 e, oba s karoserií sedan. O masovější elektrifikaci české manažerské flotily se nově pokusí Volkswagen Passat GTE, ten ovšem také v kombi verzi Variant.

V modrém duchu

Na první pohled passat jako každý jiný. Snad jen modré linky, brzdy a prošití interiéru mohou vyvolat dojem, že je něco jinak. Modře si totiž u Volkswagenu značí auta, kterými teče elektrický proud.

Základ Passatu GTE představuje přeplňovaný benzin 1.4 TSI/115 kW, mezi něj a dvouspojku DSG je včleněn elektromotor o výkonu 85 kW. Výsledkem je soustava o výkonu 160 kW a točivém momentu 400 N.m, která se zásobuje z padesátilitrové nádrže a lithium-ionových akumulátorů o kapacitě 9,9 kWh. Baterie vážící 125 kg najdeme pod zadním sedákem, nádrž se přestěhovala do kufru. Proto je jeho dno vyšší a objem o 167 litrů menší než u konvenčních verzí (483 vs. 650 litrů).

Dobíjení passatu je mnohem rychlejší než u elektromobilů s až trojnásobnou kapacitou. Za čtyři hodiny na kabelu jsme měli plno, a to mluvíme o domácí zásuvce. Zdroj 360 V auto nasytí za dvě a čtvrt hodiny. S plnou zásobou bychom měli ujet 50 km čistě na elektřinu…

Elektromotor o výkonu 85 kW je zařazený mezi benzinový čtyřválec 1.4 TSI/115 kW a dvouspojkovou převodovku DSG. Dohromady umí tahle dvojice jezdit za sedm litrů benzinu.
Autor: Jiří Káš

Městské kochání

Realita je samozřejmě méně optimistická. Dojezd se snažíme vyčíst z příplatkové digitální přístrojovky, která se k futuristické technice hodí. Připadá nám však trochu pouťová a při zobrazení všech údajů nepřehledná. 44 km – tolik máme ujet v ryze elektrickém režimu, což je jeden ze tří možných. Volnou Prahou jsme nakonec bezemisně urazili 33 km při spotřebě kolem 20 kWh/100 km. Při průměrné sazbě 3,71 Kč/kWh vyjde elektrický kilometr v passatu na 75 haléřů. A jak probíhá? Podmanivě tiše, vyšší hmotnost auta ve spojení s adaptivními tlumiči navíc zajišťuje měkkou jízdu, což výsledný dojem dál pozvedá.

Čtrnáctistovka odolává i prudkému sešlápnutí plynového pedálu a naskočila by, teprve až prošlápneme i pojistku kickdownu.

Dokonce i tak velkému vozu uděluje elektřina nečekaně efektní dynamiku, TDI můžou závidět.

Digitální přístrojový štít (12 200 Kč) si můžete všemožně přizpůsobit
Autor: Jiří Káš

Když dojde proud

Samočinný přechod z elektrického pohonu na benzinový je po vysátí baterek téměř nepostřehnutelný. Provází jej pouze decentní cuknutí, ne větší než přeřazení automatu DSG. Teď máme dvě možnosti: buď necháme auto pracovat v hybridním režimu, rekuperací při brzdění postupně nastřádáme nějakou elektřinu a oba pohony se budou dle uvážení doplňovat, nebo zvolíme dobíjecí mód. Z GTE je teď ryzí benzinová čtrnáctistovka, která jede za očekávaných 8 až 11 litrů, kromě pohonu vozu ale ještě točí generátorem a velmi intenzivně dobíjí akumulátory. Skvělá věc pro dlouhé svižné mimoměstské přesuny konstantní rychlostí, kde se hybridní pohon tak jako tak nemá šanci projevit. Ostatně od 130 km/h je beztak postavený mimo hru.

A tak s každým kilometrem střádáme, abychom si dobili do plna a ve městě pak zase mohli jet elektricky. Nebo v již zmíněném hybridním režimu, při kterém Passat GTE nárokuje kolem sedmi litrů benzinu na 100 km. To je zhruba o litr větší hodnota, než známe z naftových passatů.

Rekapitulace

Když to tedy shrneme, v hybridním režimu jezdí Passat GTE o málo dráž než diesel, je ovšem tišší, kultivovanější a celkově se chová jako benzinové auto, které by ovšem baštilo víc.

Bonusem č. 1 je možnost elektrického brázdění města a externí dobíjení, čímž lze výslednou spotřebu naředit až na výrobcem udávaných 1,6 l/100 km. To už ale hodně záleží na individuálním využití auta, teoreticky při dojíždění na kratší vzdálenosti nemusíte benziňák nahodit celé týdny.

Bonusem č. 2 je režim GTE, ve kterém ze sebe hybridní systém vydá maximum síly bez ohledu na spotřebu. Výsledek je velmi přesvědčivý a podpořený agilními jízdními vlastnostmi s nízkým těžištěm. Skutečně se tímhle hybridem i pěkně svižně svezete.

Pro fajnšmekry

GTE se nevnucuje, ale nabízí jinou cestu. Kdo chce benzin nebo diesel, u passatu má široký výběr. Plug-in hybrid je pro ty, kteří mají zájem a trochu peněz nazbyt. GTE Variant stojí 1 169 900 Kč, což je o 95 000 Kč víc než vrcholné 2.0 BiTDI/176 kW 4Motion DSG. Benzin 1.8 TSI/132 kW DSG koupíte za 818 900 Kč, čtrnáctistovka se s automatem nenabízí.

Přímého soupeře elektrifikovaný Passat Variant nemá, do konkurentů jsme tedy pro představu zařadili všechna hybridní a plug-in hybridní auta střední třídy. A je to rozmanitá směska.

Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
11 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851