Volkswagen Tiguan: Jednička s hvězdičkou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 5. 2016

Volkswagen Tiguan: Jednička s hvězdičkou

Volkswagen Tiguan

Fotogalerie

10 fotografií

Kompaktní SUV Volkswagen Tiguan se nám představilo v druhé generaci. Poprvé jsme se v něm svezli v okolí Berlína.

(více v čísle 17/16)

Vstoupit do segmentu kompaktních SUV se Volkswagenu rozhodně vyplatilo. První generace tiguanu vznikla v roce 2007 a do současnosti se jí prodalo více než 2,8 milionu kusů. Na ohromujících číslech má největší zásluhu Evropa, kde našlo majitele 85 % všech vyrobených vozů. Vždyť i v České republice se od roku 2008 drží v první pětici nejžádanějších terénních aut. Tiguan tak vedle modelů Golf, Passat nebo Polo patří k pilířům značky Volkswagen.

Novinka to tedy nebude mít lehké. Musí obhájit získané pozice a očekává se zvýšení prodejů. Má k tomu předpoklady?

Méně je někdy více

Design jasně říká, že tiguan vznikl ve Wolfsburgu. Strohé linie oživuje velká maska chladiče, na niž přímo navazují projekční světlomety LED (ve standardu od výbavy Highline). Uhlazený projev narušují pouze boční prolisy v úrovni dveřních klik, vykousnutí zadních světel nebo ochranný plastový pás kolem spodní části celého vozu, který je od lakované karoserie oddělen chromovanou lištou. Víc ani není potřeba. Celek působí dostatečně důstojně a mohutně. Proti předchůdci povyrostl na délku a do šířky, střecha je naopak níže. Spolu s optimalizací podvozkových skupin se tak součinitel odporu vzduchu snížil z cx = 0,37 u předchozí generace po cx = 0,32 u aktuálního vydání. Také uvnitř si vůz zachovává všechny prvky typické pro moderní volkswageny. Za volantem si připadáme jako v MPV Touran. Až na pár detailů se palubní deska prakticky shoduje. Po bedlivém zkoumání odhalujeme některé odlišnosti, přičemž nejdůležitější je jistě 12,3palcový Active Info Display místo tradičních přístrojů, určený pro výbavu Highline. Díky vyššímu posazu je z vozu výborný výhled.

Jízdu v terénu ulehčují kamery monitorující prostor kolem vozu. Řidič tak má přehled o možných překážkách.
Autor: Volkswagen

Nový tiguan je prvním SUV koncernu Volkswagen postaveným na modulární platformě MQB a proti předchozí generaci rozvor narostl o 77 mm. Obě tyto skutečnosti se pozitivně odrazily v prostornosti karoserie. Interiér nám připadá vzdušnější a máme kolem sebe více místa. Sedadla ve druhé řadě jsou podélně posuvná v rozmezí 180 mm, dříve to bylo jen 160 mm. Zákazník si tak může lépe rozvrhnout poměr mezi místem pro posádku a zavazadla. Pokud jsou zadní sedadla posunuta úplně dopředu, nabídne kufr objem 615 litrů. Manipulaci s nákladem zlepšuje nižší nakládací hrana.

První volba

Pro tiguan je připraveno osm motorizací. Dvoulitrový diesel je přitom odladěn od 85 kW – pouze s pohonem přední nápravy – až po 176 kW u agregátu s dvojitým přeplňováním. Základ benzinové nabídky začíná na jednotce 1.4 TSI disponující 92 kW, jež pohání také pouze přední kola, a končí dvoulitrem s výkonem 162 kW.

Nejprve jsme vyzkoušeli konfiguraci turbodieselu 2.0 TDI/110 kW s hnanou přední nápravou a manuální převodovkou, která je s cenou 735 900 Kč nejlevnější možností v aktuální nabídce – kompletní ceník včetně technických údajů všech verzí bude k dispozici později. Podvozek se světlou výškou 189 mm se hodí více na upravené vozovky než do terénu. Adaptivní tlumiče DCC a 18palcová kola s pneumatikami 235/55 R18 se starají o příjemné, komfortní cestování. Vznětový dvoulitr táhne od 1000 otáček. Není problém s ním jet po obci na pětku 50 km/h a následně plynule zrychlit bez doprovodu nepříjemného dunění, které známe z jiných koncernových vozů. Odhlučnění podběhů, motoru i celé karoserie je výborné, takže si i na dálnici při rychlosti 130 km/h užíváme pohodovou jízdu.

Do terénu i na silnici

Zatím nejdražší je naopak vznětový dvoulitr s výkonem 140 kW, pohonem všech kol a dvouspojkovým automatem DGS. Světlá výška čtyřkolky narostla na 200 mm, aby toho tiguan mimo zpevněné silnice zvládl více. Nově může být vybaven systémem 4Motion Active Control s otočným ovladačem na středovém tunelu, kterým lze zvolit jeden ze čtyř režimů jízdy. Do krátkého terénního okruhu zapínáme mód Offroad. Elektronika v tomto případě hodně pracuje za řidiče a tiguan překonává všechna stoupání, šikmé plochy, křížení náprav a sjezdy jako tank, který nic nezastaví. Je však pravda, že Volkswagen příliš náročný terén nevybral. Stačí lehce sešlápnout pedál plynu a točit volantem. Se čtyřkolkou s DSG se vydáváme i na běžné silnice. Na 20palcových kolech s pneumatikami 235 /45 R20 je komfort jízdy na hladkých německých vozovkách dostatečný. Připadá nám, že automat občas drží zbytečně vysoké otáčky, ale při poskakování přeplněným Berlínem tiguan více ani ukázat nemůže.

Už se tedy těšíme, až nové SUV od Volkswagenu podrobíme pořádnému redakčnímu testu. Po prvním setkání mu musíme udělit jedničku s hvězdičkou, protože jsme neodhalili žádný nedostatek. Oficiálně prodej tiguanu odstartuje 15. května.

Volkswagen Tiguan
Autor: Volkswagen

Tři otázky pro Václava Dědka , produktového manažera Volkswagenu pro segment SUV

Jaký podíl máte na vývoji nového tiguanu?

Když jsem nastoupil k Volkswagenu, byl již prakticky dokončený. Proces vývoje totiž trvá přibližně pět let a většinou rok před zveřejněním prvních fotografi í je podoba nového modelu fi nální. Věnoval jsem se tedy spíše optimalizaci výroby nebo hledání nejvýhodnějších subdodavatelů.

Ale o budoucnosti Volkswagenu v segmentu SUV máte určitě dobrý přehled. Jaké novinky připravujete?

V případě tiguanu již nyní pracujeme na jeho faceliftu. Ještě před ním se však objeví další dvě karosářské varianty (prodloužená sedmimístná verze a kupé – poznámka redakce). Finalizujeme přípravy nové generace touaregu a jen krůček od dokončení je malé SUV na základech představeného Seatu Ateca. Nebude se však vyrábět v Kvasinách, tamní továrna už by na něj neměla kapacitu.

Na sportovně-užitkové vozy se nyní zaměřuje také Škodovka. Máte možnost se s jejími produkty setkat?

Samozřejmě, spoustu systémů i dílů má shodných s našimi. Provázanost výroby a vývoje samozřejmě funguje, takže jsem viděl kodiaq i jeho provedení kupé. Myslím si, že se designérům povedlo výborně odlišit mladoboleslavské SUV od produktů Volkswagenu. Totéž platí pro menší model Yeti, u kterého bych nikdy neřekl, že má něco společného se Seatem Ateca.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851