Toyota Prius PHEV: O metr blíž k Marsu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 3. 2017

Toyota Prius PHEV: O metr blíž k Marsu

Toyota Prius PHEV

Fotogalerie

7 fotografií

Prius se zástrčkou dojede dál a je chytřejší než dřív. Cenově ale stále zůstává v říši sci-fi .

(více v čísle 08/17)

Toyota vždy byla zdravě skeptická k iluzím o efektivitě a využitelnosti elektromobilu. Proto už dvacet let piluje k dokonalosti hybrid – cenově dostupnější a praktičtější kompromis, který využívá elektřinu k tomu, aby šetřil benzin. Hybrid dobíjený ze zásuvky (PHEV) se této myšlence vzdaluje, protože větší a dražší baterie dělají z auta nemístnou exkluzivitu. Stejně jako ostatní výrobci v posledních letech musí i Toyota ustupovat nátlaku politiků, kteří se do baterií zamilovali a jejich nasazení si vynucují zákonem.

První generace Priusu PHEV z roku 2012 ujela bez motoru kolem 20 km a evropská tabulková spotřeba vycházela na 2,1 l/100 km. Tedy pro zákazníka málo a pro bruselské emisní účetnictví moc.

Z domácí zásuvky se 13 A se prius dobije asi za dvě a půl hodiny. Z veřejných stojanů to nebude o moc rychlejší, protože interní trafo má výkon 3,1 kW.
Autor: Toyota

Překotný vývoj baterií umožnil po pěti letech kartu obrátit. Nová generace, kterou jsme se minulý týden projeli kolem Barcelony, má kapacitu baterie i reálný bezemisní dojezd dvakrát větší a vykazovanou spotřebu poloviční.

Jak vidíte na snímcích, auto vypadá výstředně, ale překvapivě elegantněji a uhlazeněji než nový standardní prius. Pod kapotou ani v kabině se oba typy téměř neliší, hlavní rozdíl přináší o 10 cm delší zadní převis, ukrývající baterii a velmi mělký kufr, jehož objem se generačně zmenšil ze 445 na 360 litrů.

Jako každý prius má i nový PHEV pod kapotou osmnáctistovku s Atkinsonovým cyklem, planetovou převodovku a dva motorgenerátory. Ty jsou nyní silnější a změny se dočkalo i jejich mechanické spojení – na plný „elektrokotel“ umějí spojit síly v širším rozpětí otáček. Jízda hustým odpoledním provozem Barcelony potvrzuje, že novinka je v elektrickém režimu skutečně daleko hbitější. I když chceme projet městem bez jediné kapky benzinu, nemusíme na plyn našlapovat nijak zvlášť opatrně ani hlídat dojezd: po 40 kilometrech stále zbývá 40 % kapacity.

Objem kufru značně omezuje baterie. Navzdory dvojnásobné kapacitě je ale jen o 66% větší a o 50% těžší než u předchůdce. Váží 120 kg.
Autor: Toyota

Za městem pokračujeme v hybridním módu. PHEV jezdí jako obyčejný prius, do větší baterie ale může rekuperovat víc brzdné energie v táhlých klesáních. Po 130 km ujetých úsporným stylem výrazně kopcovitou krajinou nám však vychází průměr 3,9 litru. Ze zkušenosti odhadujeme, že standardní prius nebo auris by si vzal o půl litru víc.

Vývoj k lepšímu chválíme, cena lithiového pokladu pod podlahou kufru však je a ještě dlouho bude extrémní. Minulá generace začínala na 899 900 Kč, novinka s dvojnásobnou kapacitou baterie těžko vyjde levněji. Přesná cena bude zveřejněna za několik týdnů.

Futuristické ztvárnění interiéru se shoduje se standardním priusem. Kabina je v zájmu aerodynamiky hodně nízká a sedí se u podlahy.
Autor: Toyota

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
08 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851