Vyzkoušeli jsme asistenční motocykl: Když jezdí pomoc na motorce | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vyzkoušeli jsme asistenční motocykl: Když jezdí pomoc na motorce

Vyzkoušeli jsme asistenční motocykl

Fotogalerie

12 fotografií

K menším asistenčním zásahům na silnici není třeba volat odtahovku nebo osobní auto s technikem. Na většinu úkonů stačí jen šikovné ruce a základní nářadí, které uveze i motocykl. Má to i další výhodu – v jedné stopě prokličkuje technik kolonou rychleji.

(více v čísle 18/17)

 

Majitel pražské odtahové služby Jan Pechek už delší dobu přemýšlel, jak zrychlit příjezd technika na místo zásahu. Odtahová plošina na nákladním autě je veliká a pomalá, i osobní vůz mnohdy bojuje s kolonami.

A protože sám používal na běžné ježdění i nákupy starší cestovní motorku s obrovskými kufry, rozhodl se ji upravit pro služební účely. Ostatně stejný typ BMW K 100 RT kdysi používaly ozbrojené složky napříč světem, tak proč by neměla splnit potřeby asistenčky?

Letošní rok zahajuje speciální motorka třetí sezonu a nadmíru se osvědčila. A pozor! Většinou nezasahuje u poruch jednostopých vozidel, ale u menších závad osobních aut.

Radikální řez

Od začátku bylo jasné, že motorka musí uvézt nejen sadu nářadí a montážních klíčů na výměnu kol, ale také třeba hever a kompresor. Ze všeho nejdřív bylo nutné staršího bavoráka opravit, vzhledem k pořizovací ceně 40 000 Kč a roku výroby 1984 to bohužel znamenalo víc, než na začátku plánovali. „Začali jsme kardanem a postupně se dostali až ke vstřikům a hlavě motoru,“ trpce konstatuje majitel motorky s tím, že mu bylo nejvíc líto nevratných změn.

Přece jen dříve používal youngtimer jako osobní přibližovadlo. Tak si aspoň všechny originální díly schoval, a jakmile stroj doslouží, rád by ho zase přestavěl pro svou zábavu. Teď je totiž upraven do podoby někdejších policejních strojů. Dostal novou velkou kapotu s elektrickým štítem pro větší pohodlí jezdce, pohodlnější jednosedlo a k bočním kufrům ještě horní box – celkem motorka odveze 140 litrů nákladu. Dokonce i nafukovací vak pro zdvihání aut. Jenže se ukázalo, že tlak výfukových zplodin mnohdy na nafouknutí nestačí, a tak se zase technici vrátili k poctivému hydraulickému zvedáku.

Úpravy jsou i technického rázu. Pod nádrží je silnější alternátor a na zádi maják na teleskopické tyči. „Oranžové světlo slouží jen k označení místa zásahu. Svědomitě hlídám, aby s ním kolegové nejezdili v provozu,“ říká Jan Pechek. Na motorce se totiž střídá s otcem a synem Novákovými, z nichž kromě toho má každý na starost ještě svůj asistenční vůz.

Funguje to

Motorka je mrštnější než auta, ale na všechno pochopitelně nestačí. Před začátkem každého zásahu se tak musejí technici na základě telefonátu s klientem rozhodnout, jakým vozidlem vyjedou. Například kvůli hmotnosti nevozí klasický startovací booster, ale kondenzátorový zdroj, který by ale na velké akumulátory dodávek nemusel stačit.

Automechanici v jedné stopě přitom zvládnou i větší opravy. Otázkou už pak je, zda se to na silnici vyplatí a zákazník se s tím smíří. „Jednou nám volal pán s poruchou na svém Peugeotu 306 a dožadoval se osobního příjezdu mechanika. Už po telefonu se mi zdálo, že to na místě neopravím. Po příjezdu se ukázalo, že pánovi čouhá ojnice z bloku motoru. Ani pak si nenechal vysvětlit, že se to na silnici opravit nedá, a trval na svém,“ vzpomíná Jan Pechek.

Jen během prvních měsíců provozu vyslala motorku asistenční společnost Global Assistance, pod jejímiž barvami jezdí, celkem na šestadvacet zásahů. Všude byla prý rychleji než auto. To se pochopitelně motoristům v nouzi zamlouvá. „Drtivou většinu našich zásahů představuje startování přes kabely, odemčení vozu nebo výměna kol, a k tomu stačí i vybavení, jaké uveze motorka,“ vysvětluje Zbyšek Skalický z asistenční služby. Majitel stroje Jan Pechek pak doplňuje, že se jim do bočního kufru vejde i menší kanystr s palivem pro případy, kdy znenadání dojde řidičům palivo. Asistenční společnosti se dokonce myšlenka jednostopé pomoci tak zalíbila, že už počítá s další na Slovensku, kde už zkoušejí skútr v Prešově. O hromadném přesunu do jedné stopy přesto neuvažují a berou ho spíše jako zpestření.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851