Ford Focus: Tah na C2 | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Ford Focus: Tah na C2

Ford Focus

Fotogalerie

12 fotografií

Čtvrtá generace Fordu Focus vznikla na čistém papíře a vývojáři si prý tuto volnost náležitě užívali. Nová globální platforma C2 slibuje víc prostoru, bezpečí i zábavy za volantem.

(více v čísle 16/18)

Při světové premiéře v Londýně se nám Ford pochlubil čtyřmi ze šesti podob nového focusu. Kombi se předvedlo ve vyšší výbavě Titanium, modrý hatchback ukázal sportovní ST-Line, ve čtyřvrstvém fialovém laku se naparoval luxusní model Vignale a skromnou bílou oblékl oplastovaný crossover Active. Kdo chybí? Základní výbava Trend a sedan, určený jen pro vybrané trhy. Čtvrtá generace focusu se představila přesně dvacet let poté, co první nositel toho jména nahradil slavný model Escort. Byli jsme u toho a nasbírali první osobní dojmy.

Modrá novince slušela jednoznačně nejvíc a také v ní nejlépe vynikla prohnutá spodní linka bočních oken. Autu dodává punc originality, odlehčuje siluetu, a i když už to není taková divočina jako při příchodu prvního focusu, novinka vypadá naživo výborně. Mezigeneračně je ford delší, širší a nižší, rozvor se natáhl o 53 mm, což má vyřešit kritizovaný nedostatek místa vzadu u současné generace.

Rozvor i prostor pro nohy vzadu narostl o 53 mm a je to znát. Sedáky jsou nízké, stehna moc nepodepřou. Výjimečně nám nepřekáží ani rám střešního okna, redaktor měří 178 cm.
Autor: Ford

Takže hrr dovnitř! Nejprve jsme v davu novinářů ulovili místo za volantem. Zapomeňte na vše, co znáte z Focusu III. Tím myslíme hlavně masívní palubní desku, utiskovaná kolena a pocit, že sedíte v tanku. Interiér novinky krásně dýchá, cítíme volnost a koleno si opíráme o měkoučký polštář na středovém tunelu. Přístrojová deska se tváří velmi hodnotně, není už tak originální, ale rozhodně je praktičtější.

Vzadu nás skutečně vítá nesrovnatelně víc místa pro nohy. Nebudeme plýtvat superlativy, to zase ne, ale pohodlně se sem vejdeme, a dokonce i posez je obstojný. Nižší a s kratšími sedáky, to sice ano, jenže lepší než v mnoha jiných kompaktech. Nad hlavou se nám skví velká panoramatická střecha. Mít o chlup víc než 178 cm, už hlavou škrtáme. V kombíku s rovnou střechou jsme naprosto v pohodě, v hatchbacku bez střešního okna také. Zadní boční skla se zakusují víc dozadu, takže teď hezky vidíme ven a nemáme hlavu schovanou za sloupkem. Dobrá práce.

Kufr obou karoserií narostl – hlavně u kombíku, prodlouženého skoro o 11 cm! Vše najdete v tabulkách, každopádně rekordy focus dál netrhá a řadí se ke slušnému průměru.

Navržení vozu na čistém papíře umožnilo vývojářům jít za vytyčeným cílem s minimem kompromisů. Kompaktní globální platforma nese označení C2 a ještě o ní uslyšíme. Je lehčí, tužší a v duchu doby nabízí levnější vlečenou zadní nápravu pro lehké verze (benzin 1.0, diesel 1.5) a propracovanější víceprvkové zavěšení pro benzinovou patnáctistovku, naftový dvoulitr, všechna kombi a modely Vignale či Active. Poprvé v historii poskytne focus přepínač jízdních režimů Normal/Sport/ Eco (standardní výbava) a příplatkové adaptivní odpružení. To se bude překvapivě kombinovat jen s karoserií hatchback vybavenou víceprvkem. Pro kombi je tato technologie zapovězena.

Výčet novinek tím zdaleka nekončí. Těšit se můžeme na adaptivní tempomat schopný úplného zastavení i opětovného rozjetí. Navíc dokáže přizpůsobovat rychlost dopravním značkám. Nově se ve focusu představí průhledový displej (poprvé u evropského fordu), inteligentní světla, která se do zatáčky nasměrují s předstihem, asistent vyhýbacího manévru nebo patentované vedení v jízdním pruhu, jež nepotřebuje bílou čáru uprostřed, ale vystačí si s krajnicí. Přednárazový systém nyní dokáže kromě chodců rozpoznat i cyklisty.

Přístroje působí luxusně a jsou skvěle čitelné. Jako první evropský ford nabídne focus průhledový displej.
Autor: Ford

Paleta motorů zahrnuje dva přeplňované benzinové tříválce s filtrem pevných částic, oba s inovativní technologií odpojování jednoho válce při nižší zátěži. V případě litru jde o inovaci cenami ověnčeného agregátu, patnáctistovka je zcela nová. Diesely jsou naopak výhradně čtyřválcové o objemu 1,5 a 2,0 litru.

Alespoň nasucho jsme vyzkoušeli novou šestistupňovou převodovku a působí velmi slibně – přesná, tichá, s krátkými drahami. Alternativní planetový automat s měničem má osm stupňů, ovládá se kolečkem a pochází z vlastního vývoje.

Čtvrté pokolení focusu dorazí do Česka v červenci, výroba ovšem bude nabíhat postupně. Kombi, verze s automatem, luxusní varianta Vignale a motory 1.5 EcoBoost a 2.0 EcoBlue se začnou montovat 20. srpna a k nám dorazí během podzimu.

Kufr u kombi se zvětšil o 118 l na pěkných 608 litrů. Roletu lze uložit pod podlahu
Autor: Ford

Ve zkratce

◗Mezigeneračně focus zhubl až o 88 kg. Torzní tuhost je o 20 % vyšší, tuhost uchycení náprav narostla o 50 %.

◗ Existuje také verze sedan, do Česka se bude dovážet individuálně pouze pro firmy.

◗ Motor 1.0 EcoBoost/63 kW se v ČR nenabízí.

◗ Výrobu obstará německá továrna v Saarlouis.

◗Za dvacetiletou éru focusu se prodalo přes 16 milionů vozů.

◗ Od roku 2019 bude i v Česku fungovat palubní online systém FordPassConnect – nabídne připojení wifi , aktuální dopravní informace a spojení s mobilem. Přes něj zjistíte polohu auta, zkontrolujete jeho stav, odemknete, a dokonce i nastartujete.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851