Lexus UX: Japonský premiant | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 9. 2018

Lexus UX: Japonský premiant

Lexus UX: Japonský premiant

Fotogalerie

5 fotografií

Nový městský crossover Lexus UX se sice do prodeje dostane až začátkem příštího roku, my jsme ho ale již nyní mohli vyzkoušet ve švédském Stockholmu a přilehlém okolí.

(více v čísle 38/18)

Nejmenším vozem v nabídce japonské prémiové značky Lexus je zatím kompaktní hatchback CT. Jenže ten už pomalu dosluhuje a s následovníkem se nepočítá. Svět totiž touží po SUV, takže jeho místo v budoucnu zaujme crossover UX. A ten má podle nás dost velké šance zákazníky zaujmout. Vždyť jde o první lexus navržený podle přání evropských motoristů. I přes kompaktní rozměry vypadá díky tradiční masce do tvaru přesýpacích hodin působivě. Dává tak jasně najevo, že nepochází z laciného kraje, což podporují i zadní světla spojená diodovým pásem.

Nutné dodělávky

Hybridní verze lexusu budou jistě žádanější, takže nejprve míříme k té s pohonem předních kol UX 250h. Když ale chceme naložit tašky, vyvstane zásadní problém – tři zavazadla do mělkého kufru nemůžeme poskládat. „Jde zatím o předsériové verze a objem zavazadelníku je jednou z věcí, na nichž ještě pracujeme. Nová vana zajistí kapacitu minimálně 300 litrů,“ přicházejí s vysvětlením zástupci Lexusu. Ani velikost kabiny nepatří k rekordmanům mezi kompaktními SUV, ale stísněně jsme se uvnitř necítili. Také uspořádání palubní desky působí trochu rozháraně, a ač Lexus slibuje vylepšené ovládání multimediálního systému prostřednictvím dotykové plochy na středovém tunelu, příliš intuitivní stále není. Chválíme naopak perfektní zpracování každého detailu, pohodlná sedadla i sportovnější pozici za volantem.

Design palubní desky by mohl být uspořádanější, ale rozhodně mu nelze upřít originalitu. Pochválit musíme i prvotřídní zpracování detailů nebo použité materiály.
Autor: Lexus

Léčivé ticho

Nový hybridní systém kombinující zážehový dvoulitr se 107 kW s elektromotorem o 70 kW poskytuje maximální výkon 130 kW. Rozjezdy UX 250h jsou plynulé a jemné. Navíc tiché, a když už spalovací agregát naskočí, ozývá se zpod kapoty jen lehké vrnění. Po městě se benzinový dvoulitr připojuje neznatelně, ale tohle všechno již známe z předchozích hybridů Lexusu či Toyoty. Co je tedy jiného? Při potřebě větší akcelerace se zážehový čtyřválec nevytáčí tolik jako u minulého malého hybridu s motorem 1,8 l nebo s ještě starší patnáctistovkou.

Popojíždění po městě je maximálně komfortní, což ještě umocňuje pérování, které pohltí všechny nerovnosti. Zkratka UX znamená Urban (městský) X-cross a je vidět, že nový lexus se ve městě cítí jako ryba ve vodě.

Se sportovní duší

Jenže se chová bezvadně i při rychlejší jízdě. Stabilita v přímém směru je na dálnici příkladná, díky výborné aerodynamice neslyšíme žádný svist od obtékajícího vzduchu, o tichosti pohonného ústrojí ani nemá smysl mluvit. Můžeme si tak vychutnávat krásný zvuk 13 reproduktorů Mark Levinson. Na venkovských zatáčkovitých silničkách nám připadá, že neřídíme SUV, ale sportovním „gétéčko“. Lexus UX sedí výborně. Pocitu jistoty napomáhá nízké těžiště 594 mm nad vozovkou a díky bateriím pod zadními sedadly i vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravami. Důležitá je také torzní tuhost karoserie, na níž se podílejí laserové svary, lepené spoje nebo vzpěra mezi předními tlumiči. Zkoušíme i jízdní mód Sport S+, kdy hybrid reaguje rychleji na plyn, a v případě provedení F Sport ztuhnou i adaptivní tlumiče. Takovou přesnost a radost z jízdy jsme nečekali, kdyby ještě lépe komunikovalo řízení, nenašli bychom na UX žádnou chybičku.

Již z názvu UX 250h E-Four je patrné, že půjde o verzi s pohonem všech kol. Ta používá samostatný elektromotor na zadní nápravě, který se spustí v případě, že mu k tomu elektronická stabilizace dá pokyn.

Někdy přístě

Užitek přináší zejména na silnici se zhoršenou adhezí, ale také umí aktivně zlepšit stabilitu při rychlém průjezdu zatáčkami. Jenže na suché vozovce při běžném tempu jízdy žádnou změnu necítíme – na důkladnější vyzkoušení čtyřkolky si budeme muset počkat do zimy. Také verze UX 200 se spalovacím dvoulitrem nám zatím zůstala utajena, protože je podle zástupců Lexusu stále v režimu zkoušení a zdokonalování. Pokud ale bude alespoň zčásti fungovat jako hybridní provedení, budou majitelé nadmíru spokojeni. Až na velikost kabiny a nedořešený kufr je Lexus UX povedené SUV. Naše nadšení by mohla zhatit příliš vysoká cena, ale na ni je ještě brzy.

Lexus UX se siluetou řadí mezi vysoká SUV a běžné kompaktní hatchbacky. Zadní skupinovky spojuje světelný pásek a jejich specialitou jsou výstupky po stranách směrem nahoru, které prý zlepšují aerodynamiku celého vozu.
Autor: Lexus

Boj o každé kilo

Lexus UX sice míří do kompaktního segmentu, ale při jeho výrobě používá japonská značka prvotřídní materiály. Z hliníku je například kapota, přední blatníky a všechny dveře. Kdyby tyto komponenty byly vyrobeny z klasického železa, navýšily by hmotnost vozu o 27 kg. Vysokopevnostní ocel našla uplatnění na nosnících i pomocném rámu pohonné jednotky. Na víko kufru použili konstruktéři sendvičové řešení, kdy je hliníkový skelet vložen mezi dva plastové panely (super olefin polymer), čímž vzniká tuhá, a přitom lehká sestava.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
38 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851