Renault Grand Scénic 1.3 TCe GPF EDC Intense: Váhavá čistota | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 6. 2019

Renault Grand Scénic 1.3 TCe GPF EDC Intense: Váhavá čistota

Renault Grand Scénic 1.3 TCe GPF EDC Intense: Váhavá čistota

Fotogalerie

6 fotografií

Scénic 1.3 TCe jsme před rokem stihli otestovat bez filtru pevných částic. S ním jezdíme ekologičtěji, ale není to bez chyb.

(více v čísle 25/19)

Pod kapotou Renaultu Scénic se odehrála nenápadná změna. Benzinová třináctistovka, uvedená vloni na jaře, dostala výfukový filtr a v ceníku se kromě označení TCe objevila písmena GPF. Filtr je výborná věc, chrání nás i naše okolí před rakovinou z miniaturních, téměř neviditelných sazí nasycených nejhoršími zbytky spalování, jako je benzopyren. Jenže zároveň tvoří ve výfuku mírný protitlak (větší než třícestný katalyzátor) a řetězec nepříjemných následků: proudění ve výfuku zpomaluje, o to méně ochotně další spaliny opouštějí spalovací prostor, část horkých plynů zůstává ve válci do dalšího cyklu, ohřívá čerstvě nasátou směs a působí nebezpečné detonační spalování, které může poškodit písty. Elektronika to pozná a brání se snížením výkonu – právě v okamžiku, kdy stojíte na plynu a snažíte se zrychlit.

Pracoviště řidiče je zařízeno s jednoduchou grácií. Výhled kolem dlouhé a vysoké palubní desky ale za moc nestojí.
Autor: Ondřej Kroutil

U některých motorů je to poznat málo, u některých víc. Třináctistovka od Renaultu to nedokáže zapřít ani v novém cliu, navíc Grand Scénic váží 1700 kg a roztáčí obrovská dvacetipalcová kola. Uhodli jste, je to poznat a prodleva se ještě sčítá s váhavostí příplatkového dvouspojkového automatu EDC. Testovaná verze se 117 kW si to určitě komplikuje velkým turbodmychadlem, které ve středních otáčkách mohutně zabere a nahoře přináší pozoruhodně živelnou výkonovou špičku, ale dole s ním není řeč. Motor má ještě dvě slabší varianty, ale zda se liší i hardwarem a pojedou zespoda lépe, musíme ověřit v praxi.

Kdyby Grand Scénic nebyl rodinný typ, dalo by se mluvit o kufru na tři mrtvoly. Pětimístná verze má objem přes 700 litrů.
Autor: Ondřej Kroutil

Přesto nejde o špatnou volbu. V souvislém tahu slupne táhlé kopce jako malinu, i na dálnici potěší tichým chodem a s rozumně lehkou nohou jede za 6,8 litru. Což je třeba připomenout i proto, že nový diesel 1.7 Blue dCi nežere o moc méně. Popsaná dynamika ale vyhoví spíš klidnějším řidičům a patří k daním, které platíme za čistotu spalin. Jistě by nám bylo lépe, kdyby padly nesmyslné flotilové limity CO2, Renault by do velkého auta mohl namontovat dvoulitr MPI bez turba. Se spotřebou o litr vyšší bychom pak jezdili vysmátí od ucha k uchu. Jenže to by chudinka Greta Thunbergová musela začít chodit zase do školy.

Chudák motor skoro není vidět. A chudák mechanik, který bude měnit svíčky
Autor: Ondřej Kroutil

Spotřeba během testu 6,8 l/100 km

Základní údaje výrobce

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1330 cm3. Výkon 117 kW při 5000 min-1, točivý moment 270 Nm při 1800 min-1. Samočinná dvouspojková převodovka, 7°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 208 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,5 s. Spotřeba město/mimo město neuvedena. Kombinovaná spotřeba 7,2 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
25 / 2019 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851