Volkswagen T-Roc 2.0 TSI R: Rychle sudy válej! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

21. 4. 2020

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI R: Rychle sudy válej!

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI R: Rychle sudy válej!

Fotogalerie

11 fotografií

Sport a SUV? Tohle spojení se obvykle vylučuje. Volkswagen T-Roc s dovětkem R nás chce přesvědčit, že funguje.

(více v čísle 16/20)

Již před třemi lety, kdy Volkswagen představil kompaktní SUV T-Roc, se spekulovalo, že by na jeho základě mohlo vzniknout ostré provedení. Obliba SUV roste a určitě se najdou zákazníci, kteří by chtěli „něco silnějšího“. Technicky by to neměl být problém, vždyť t-roc konstrukčně vychází ze sedmé generace golfu se zatraceně dobrým rychlým „erkem“. Navíc stejná střeva dostala v roce 2018 i dovádivá sestřička Cupra Ateca a představitelé Volkswagenu se netajili tím, že je pro ně znaménko R prestižní záležitostí. Dočkali jsme se loni a nyní můžeme divoký T-Roc R osedlat.

Nezvyklý odvaz

Zevnějškem svaly moc neukazuje. Naparovat se nepotřebuje, ani běžný t-roc totiž nepůsobí usedle jako někteří příbuzní z rodiny Volkswagenu. Již normální verze vypadá svěže a díky úzkému prosklení, masivnímu zadnímu sloupku a vystouplým lemům blatníkům působí atleticky. Že před vámi stojí mimořádné provedení, poznáte podle sportovnějšího předního nárazníku s pořádnými nasávacími kapsami po stranách a svisle orientovaných diod denního svícení. Vzadu zatemnělá světla doprovází křídlo navazující na střechu a nejvíce zaujme opět nárazník. A to nejen náznakem difuzoru, ale hlavně čtveřicí koncovek titanového výfuku z dílny úpravce Akrapoviče (+91 600 Kč). Specialitou interiéru jsou sportovní sedadla s výborným bočním vedením, která podrží tělo i při divoké jízdě, nerezové pedály, dále černé čalounění stropu nebo dole zploštělý sportovní volant. A pokud stále pochybujete, zvenku i vevnitř najdete několik log R.

Starý známý

Přeplňovaný zážehový dvoulitr disponuje výkonem 221 kW a maximem točivého momentu 400 Nm, dostupným od 2000 otáček. Stejně jako v golfu se má agregát i v t-roku čile k světu, dokonce i v komfortním jízdním módu. Po sešlápnutí plynového pedálu letí ručička otáčkoměru – na digitálním displeji máme nastavený tradiční vzor s dvěma kruhovými ukazateli – rychle a rovnoměrně až k červenému poli. Následuje bleskově rychlé přeřazení sedmistupňového dvouspojkového automatu a t-roc nás zase tlačí do sedadel. Zrychlení i pružnost ohromují a vše doprovází patřičný zvukový doprovod. Ne přímo od pohonné jednotky, ale od výfuků Akrapovič. Ty si na volnoběh jen brumlají, ale s přibývajícími otáčkami se z nich line slušný chraplák a nechybí ani prskání při podřazování. A tak můžeme jít ještě o úroveň výš. Volíme režim Race, v němž lze zcela vypnout stabilizaci, a jdeme vyzkoušet launch control, tedy rozjezd pod plným plynem. Vůz vystřelí vpřed a stačí jen držet volant rovně – nic složitého. Zrychlení je přitom omračující. Intenzivnější zážitek z malých SUV nabídne jen dosluhující generace Mercedesu GLA AMG 45 s 280 kW.

Pro každého

Podvozek erka je o 15 mm snížený a tužší. Adaptivní tlumiče, za něž dáte navíc dvacet tisíc korun, ve sportovním nastavení ještě více ztvrdnou. Pláště šířky 235 mm na příplatkových 19palcových kolech patřičně „lepí“ a čtyřkolka se spojkou Haldex neznatelně rozděluje sílu na jednotlivé nápravy, takže t-roc ve stopě drží jako přikovaný. Brzdy jsou přesvědčivé, zkrátka prohánět R po okreskách představuje zážitek. K úplné nirváně nám však něco chybí. Sedíme výš, takže nejsme s vozovkou přímo spjati. A řízení ani přes progresivní účinek není tak precizní, jak bychom u sportovního náčiní čekali. T-Roc R je mnohem hbitější než většina těžkopádných SUV, ale s Golfem R si prostě užijete zábavy ještě víc a do alpských průsmyků nebo na okruh bychom si ho vzali raději. Ale pro zákazníky, kteří zkrátka chtějí SUV a potřebují sem tam upustit páru, je ostrý t-roc skvělá volba. Navíc umí bez problémů plnit i funkci auta pro každý den. Přestože je podvozek tužší, v komfortním módu celkem slušně tlumí. Praktická kabina nabídne dostatek místa pro posádku, zavazadelník o objemu 392 litrů, průvlak na lyže a po sklopení zadních opěradel i rovnou ložnou plochu. Vykrvácet nemusíte ani u čerpací stanice. Při využití všech dynamických schopností si sice dvoulitr řekne o dvacet litrů benzinu, ale ustálenou rychlostí 130 km/h na dálnici se vejde do osmi. S popojížděním po městě a pár kilometry po okreskách nám vyšel průměr do devíti litrů, což není zlé.

Spotřeba během testu 8,8 l/100 km

Základní údaje výrobce

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1984 cm3 . Výkon 221 kW při 5300 min-1, točivý moment 400 Nm při 2000-5200 min-1. Stálý pohon všech kol. Automatická dvouspojková převodovka, 7°. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,8 s. Spotřeba město/mimo město 9,1/6,5 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2020 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851