Rallye se Škodou 1000 MB: Embéčko, na start! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rallye se Škodou 1000 MB: Embéčko, na start!

Chvíli navigátor, chvíli řidič. Petr Slováček (vpravo) se za volantem střídal s Ladislavem Čermákem z Auto Tipu.

Fotogalerie

14 fotografií

Je vůbec možné, aby naprostí amatéři v historických rallye dojeli 32. z 53 posádek? Jak to vypadá, když se štěstí unaví, ukazuje naše zkušenost na Odtimer Bohemia Rally 2013.

(více v čísle 23/13)

Máme zastavovat? ptáme se rozhodčího sedícího záhadně uprostřed lesa na židličce. „Jeďte dál!“ volá. Zakrátko je zase na tachometru dobrých šedesát kilometrů v hodině a míříme k další průjezdní kontrole, za což jsme dostali trestné body – tady je totiž důležitá pravidelnost, ne rychlost. Body se sbírají za minutí průjezdní kontroly či právě rychlejší profrčení měřeným úsekem. „Zpomal, v cíli máme být až za dvacet minut a zbývají nám jen čtyři kilometry,“ chladí proto mé nadšení z fungování někdejšího soutěžního nářadí MB 1000 Rallye spolujezdec Ladislav Čermák. 

Řídíte se itinerářem, čas dojezdu hlídáte na stopkách a u průjezdních kontrol musíte potvrdit jízdní výkaz
Autor: Svět motorů

Kolega z Auto Tipu právě v itineráři louská, kde za chvíli zabočit, zatímco na stopkách počítá, kdy tam máme být. Pochopit pro nováčka historickou rallye, zkrátka není jednoduché. Pro Odtimer Bohemia Rally, která se jela ve dnech 23. až 25. května kolem Mladé Boleslavi, platí princip jízdy pravidelnosti. Stejně jako při dalších podobných soutěžích si před startem určíte svou průměrnou rychlost a tu musíte po celou dobu držet. My jsme měli třicítku, další vozy 35 nebo 40 km/h (víc než 50 km/h mezinárodní veteránská asociace FIVA nepřipouští). „Takže sedmašedesát kilometrů bychom měli ujet za dvě hodiny čtrnáct minut,“ hlásí mi Láďa výpočet.

Rallye se Škodou 1000 MB
Autor: Svět motorů

Itinerář a informaci o délce trati totiž dostal až na startu, tak mu teď šrotují mozkové závity. „Vyznat se v itineráři není takový problém, jak jsem čekal,“ hlásím druhý den Láďovi, když se střídáme za volantem (to neznamená, že jsme dvakrát chybně nezabočili). Od volantu jsem se kolegovi smál, druhý den ale z místa spolujezdce vidím, že navigátor to má mnohem těžší. V našem případě dokonce dvojnásob, protože šestačtyřicetiletá škodověnka si jen přede a od volantu se zvedá nerado.

 

Rallye se Škodou 1000 MB
Autor: Svět motorů
Nabídce zápůjčky od automobilového muzea Škody Auto se nedalo odolat, a tak si teď vychutnáváme společných 350 kilometrů. Pravda, zpočátku si chtělo zvyknout na rozdíly proti současným autům – hlavně tupější náběh brzd a řízení bez posilovače. Devadesát koní by motoru také nikdo nehádal, ale jsou tam. S historickým soutěžákem se totiž jezdí jinak. Teprve když se zahřeje a chytnete stejný rytmus, začne spolupráce neuvěřitelně fungovat.

Naše Škoda 1000 MB nebyla na soutěži jediná. Ve startovní listině se objevily hned tři.
Autor: Svět motorů

Cítíte přesně jeho chování, lehkost a bleskurychlou odezvu na plynový pedál. Jakmile se trochu poškádlí, baryton odzadu připomene vzpomínky na mládí vozu. Škoda že si nemůžeme vyzkoušet opravdovou rychlostku třeba na šotolině. „Hlavně opatrně, buďte na auto hodní,“ zní nám v hlavě slova vedoucí restaurátorky škodováckého muzea Evy Ticové, která nám svěřila vůz a dala důvěru. A tak si aspoň vychutnáváme jadrný zvuk při každém rozjezdu. Ty tam už tam už jsou obavy, aby mi motor při startu před diváky na mladoboleslavském náměstí nezhasl. Jen toho místa uvnitř kdyby bylo víc. „Spadla mi propiska,“ snaží se Láďa marně hledat na podlaze v těsných útrobách vozu z šedesátých let. Ani jeden z nás není zrovna střízlík a ve sportovních sedačkách se čtyřbodovými pásy můžeme leda hýbat končetinami a otáčet hlavou.

Rallye se Škodou 1000 MB
Autor: Svět motorů

 Ve sportovních kombinézách vypadáme jako dva medvídci. Třetí den už spolupráce dvou dosavadních nováčků a zkušeného historického vozu funguje bez chybičky. Spočítat dojezd do cíle je pro nás rutina, rychlostní kontrolu zvládáme bez zaváhání. Přesto jsme někde chybovali. V odpolední etapě sbíráme 174 trestňáků, v odpolední slušných 53. Nic nám ale už nepomůže, když jsme hned první den za rychlé projetí měřeného úseku dostali 661 bodů. Každá z posádek zvolila vlastní filozofii. Někdo jel rychleji a pak počkal před cílem, aby dorazil přesně na čas s ohledem na zvolený rychlostní průměr. Jiný zase celou dobu dodržoval aspoň přibližnou rychlost. Pikantní je, že stáří ani hodnota vozu v tom nehrály roli. 

Zatímco my jsme se poctivě šinuli pomalým tempem, abychom před cílem dlouho nečekali a nepropásli žádnou rychlostní kontrolu, neváhal nás předjet třeba maličký vůz BMW Dixi DA2 z roku 1928 s motorem o objemu 748,5 cm3. Dvaatřicáté místo znamená parádní úspěch dvou dosavadních amatérů na veteránských soutěžích. Ve druhé etapě jsme dokonce dokázali překonat zkušené matadory a skončit na třetím místě! 

Maličké BMW Dixi z roku 1928 umí nečekaně svižně pelášit, přesto nakonec skončilo 47.
Autor: Svět motorů

Čím jsme jeli?

Třídenní jízdu rallyeovou Škodou 1000 MB z roku 1967 jsme si parádně užili. Z depozitáře nám ji zapůjčilo Muzeum Škody Auto. Soutěžních 350 kilometrů zdolala bez nejmenšího zaváhání a podívala se s námi z Mladé Boleslavi do Jilemnice či na zámek Loučeň. I přes svůj věk by ještě dokázala prohnat leckterá moderní auta. V roce 1995 absolvovala závod z Londýna do Mexika. Dva roky nato z Panamy na Aljašku. Specifi kem je řada úprav jako přední náprava s kotoučovými brzdami, devadesátikoňový motor a pětistupňová převodovka. Rozdíly proti sérii pochopitelně najdete i v interiéru. Startuje se na levé straně od volantu coby porsche, mezi ovládací prvky přibyly spínače palivového čerpadla nebo přídavné světelné rampy.

Škodovky, na start!

Muzeum Škody Auto vypravuje své exponáty na starty veteránských soutěží pravidelně. Na rallye, které jsme se zúčastnili, přijelo z depozitářů hned sedm modelů automobilky. Kromě naší Škody 1000 MB Rallye (1967) ještě sagitta (1936), model 645 (1932), felicia z šedesátých let a hned dva tudory z konce čtyřicátých. Náš obrovský obdiv ale má Laurin & Klement 300 z roku 1920, kterému nikdo neřekne jinak než Mákina. Naživo překvapí mohutností minimalistické otevřené karoserie a především zvukem. Bezmála pětilitrový čtyřválec o výkonu padesáti koní totiž vydává tóny blížící se lokomotivě.

Vyhrála aerovka

V celkovém hodnocení vyhrál Jiří Vítek s nádherným Aerem 30 Roadster, za nímž se umístil Miloš Kašpar s MG TD a na bronzovém místě Jiří Pešán se Škodou Sagitta. Zajímavostí je, že osmou příčku uhájil Jindřich Honzák na skútru Čezeta, známém „prasátku“. Kromě řízení musel sám ještě zvládat otáčet stránky itineráře.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
23 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851