Národní technické muzeum: Ostrov pokladů | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Národní technické muzeum: Ostrov pokladů

Národní technické muzeum Praha

Fotogalerie

13 fotografií

Nejstarší vozidla provozovaná na našem území, unikátní závoďáky, vlaky, motorky, letadla, prostě vše. Vítejte v Národním technickém muzeu.

(více v čísle 35/13)

Prázdniny se neodvratně blíží ke svému konci a s nimi uzavřeme i seriál Muzea na prázdniny. A kde jej ukončit důstojněji než v Národním technickém muzeu.

Zůstat zde celý den by šlo bez jediného problému. My jsme jen prohlídkou expozice automobilů a motorek strávili přes tři hodiny. Průvodcem nám byl Jiří Příhoda.

„Nejlepší bude, když začneme u nejstarších exponátů,“ prozrazuje náš průvodce. „Říkáme tam tomu Ostrov pokladů,“ vysvětluje u vstupu do prosvětlené funkcionalistické haly, kde nejen malí kluci mají pocit, že si musí ukroutit krk. Ta spousta krásných aut, letadel volně visících v prostoru a vůně starých olejů člověku zvýší tep při první návštěvě stejně jako při desáté.

To už ale stojíme před nejstarším automobilem provozovaným na našem území: Benzem Viktoria. „Viktorku si přímo u pana Benze objednal majitel textilních továren baron Theodor von Liebieg. Bylo to první auto v českých zemích,“ popisuje Jiří Příhoda u krásně zrestaurovaného vozu příběh.

A spojitost s baronem Liebiegem najdeme i u dvou dalších exponátů. „Baron coby velký nadšenec se dokonce zasloužil o to, že první vůz vyrobený na území tehdejší monarchie, NW Präsident, byl poháněn motorem Benz,“ vypočítává a ukazuje nám na vedle stojícím voze, jak moc si jsou poháněcí ústrojí obou vozidel podobná.

Vůbec auta šlechticů a významných osobností veřejného dění tvoří většinu vystavených kusů. Ať už se jedná o první vůz z rodiny Schwarzenbergů, Černínů, Havlů, pancéřovaný Mercedes K. H. Franka či úchvatný stříbrný Mercedes W154 – podle některých nejlepší závodní vůz všech dob, se kterým Robert Caracciola zvítězil v poslední předválečné Velké ceně Německa.

Předchůdce formule z roku 1938 poháněl třílitrový dvanáctiválec s výkonem 484 koní a jezdil až 315 kilometrů v hodině. Novinkou mezi vystavenými exponáty je aerovka, kterou v exilu používal Edvard Beneš. A mohli bychom pokračovat desítkami dalších příběhů.

Technické muzeum funguje od roku 1908 a do budovy na okraji Letenské pláně, která byla postavena z prostředků vybraných i na základě veřejné sbírky, se nastěhovalo v roce 1948. Má co nabídnout. Už teď se těšíme, až se sem vydáme znovu.

Národní technické muzeum Praha
Autor: Jiří Pekárek

Národní technické muzeum Praha

 Kde: Kostelní 42, Praha 7

Kdy: pondělí zavřeno, úterý až pátek
9.00-17.30, sobota a neděle 10.00-18.00.
Za kolik: základní vstupné 170 Kč,
studenti, děti 6 až 15 let 90.
Více na: www.ntm.cz

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851