Olympiáda v Soči 2014: Česká autostopa | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Olympiáda v Soči 2014: Česká autostopa

Přísně střežený vjezd do olympijské vesnice ve které bydlí přes dva tisíce sportovců

Zimní olympijské hry v Soči, které mají centrum na břehu Černého moře, se rozjely naplno. Co se děje na silnicích ve městě a jeho okolí?

Dvaadvacáté zimní radovánky sportovců v dějinách moderních olympiád jsou s rozpočtem padesáti miliard dolarů nejdražší v dějinách. To představuje sumu jeden bilion českých korun!

Vynaložená částka znamená náklady, za které by se daly uspořádat všechny zimní olympiády v historii od roku 1924! Například stavba železniční tratě z nádraží Adler v Soči, která vede do dějiště lyžařských sportů a měří 48 kilometrů, přišla na 184 miliard korun! Čeho má být v dějišti olympiády a přilehlých sportovištích také dostatek, jsou policisté. Pořadatelé jich v obavě z teroristických útoků povolali třicet tisíc!

Škoda vozí olympiádu

Pořadatelé historicky druhých olympijských her na ruském území (předtím Moskva 1980) mají k dispozici dva tisíce automobilů značek Volkswagen, Škoda a Audi. Organizátoři, sportovci a V.I.P. hosté mají pro své potřeby více než 500 škodovek (Superb, Octavia, Yeti). Mimochodem za rok 2013 dodala automobilka na ruský trh 87 500 vozů a vyrábí je také v Kaluze a Nižném Novgorodu.

Společnost Škoda Auto se stala poprvé v historii dodavatelem vozů pro pořadatele olympijských her. „Pokud se jedná o jednorázovou sponzorskou podporu sportovní akce, je to náš největší kontrakt. V Rusku jde o naši třetí největší investici,“ uvedl Václav Koucký, vedoucí marketingu a strategie Škody Auto.

Z kosmu kontrolují autobusy

Pro přepravu účastníků a hostů olympijských a paralympijských her bude v Soči použito 1500 autobusů, každý vybavený družicovým navigačním systémem Glonass. Jezdit mají na 80 olympijských trasách. Bezpečnost a harmonogram silničního provozu bude kontrolovat třicet dispečerů. Zařízení instalované v městské dopravě jim umožní určit přesnou polohu autobusů, kontrolovat dodržení povolené rychlosti i technický stav dopravních prostředků a také pohotově reagovat na mimořádné situace. Snímače systému Glonass určí v režimu reálného času polohu každého autobusu a informace se hned dostane na logistické dopravní středisko.

Kromě navigačního zařízení jsou olympijské autobusy vybaveny snímači kouře, teploty a kamerovým systémem. V kabině pracuje osm kamer. Jejich pomocí může dispečer v režimu reálného času vidět, co se uvnitř děje a jaká je dopravní situace před autobusem i za ním. „Vedle volantu je umístěné červené tlačítko operativního spojení pro případ mimořádné situace. Řidič ho zmáčkne a dispečer automaticky vidí, co se děje v autobusu, a podle souřadnic bude znát i jeho polohu. Připojeno je také zařízení umožňující záznam požáru. Dispečer může v případě nutnosti organizovat potřebnou pomoc,“ říká Gennadij Gudumak, vedoucí vývoje bezpečnostních systémů pro dopravu v Soči. Podle slov projektantů zaručuje tento systém pohodlné a hlavně bezpečné podmínky přepravy hostů i obyvatel Soči. A to nejen v době konání olympijských her, ale také po jejich ukončení.

Bikepark v Soči

Zkušenosti sportovců těsně před zahájením olympiády (v době uzávěrky tohoto čísla) ukazují, že stále žádanější budou bicykly. „Vesnice pro sportovce je rozlehlá. Když máme třikrát denně chodit do jídelny, tréninky nepočítaje, docela by to unavilo nohy,“ vysvětlila deníku Sport rychlobruslařka Martina Sáblíková, proč se dopravuje na kole.

Bicykl jí pracně sehnalo vedení výpravy až v Soči, většina jiných výprav si je však nechala letecky dopravit již před zahájením olympiády. Například Nizozemci jich mají před svým olympijským domem padesát. „Jsou zvyklí z domova, tam je to naprosto běžný způsob dopravy,“ dodává Sáblíková.

Nepříjemnou zkušenost zažil Michal Březina, když si chtěl vyzkoušet jeden z bicyklů, které dali k dispozici organizátoři her. „Sáhl jsem po řídítkách a málem šel přes ně, protože vůbec nedržela,“ popisuje zkušenost reprezentant v krasobruslení.

Evropské země většinou využívají stroje ve stylu retro, ale Italové mají standardní silniční bicykly od velké národní fi rmy a Kanaďané si dopravili klasická horská kola. Američané mají dokonce i několik motokoloběžek

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851