50 let Fordu Mustang: Není to jen kůň | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

22. 6. 2014

50 let Fordu Mustang: Není to jen kůň

50 let Fordu Mustang

Fotogalerie

7 fotografií

Ford Mustang je pojem. Spolu s Corvette jde jednoznačně o nejslavnější americký sportovní automobil. Letos oslavil půl století existence

(více v čísle 24/14)

Předposlední květnovou sobotu se na Letišti Václava Havla konala oslava 50 let Fordu Mustang. Bylo se skutečně na co dívat. Třeba na sprinterská klání zhruba sedmdesáti vozů. Aby to bylo spravedlivé, byli soutěžící rozděleni do pěti kategorií. Ty zohledňovaly nejen věk vozu, nýbrž i jeho originalitu, případně množství úprav. Zejména mladší ročníky mustangů jsou totiž jen málokdy zcela sériové.

Procházka zákulisím

Po čase jsme se přesunuli na zadní stranu letištní plochy, kde stála zaparkovaná auta různých generací v rozličných verzích. Nejvíce nás zaujal nádherný klasický mustang. Jeho majitelem je pan Jaroslav Vořech, přičemž v jeho garáži není jediným. Vlastní také Mustang Convertible, tedy kabriolet ročníku 2006. Na otázku, zda také závodí, odpovídá: „Vůz by sice uměl, ale nezávodím.“ Ptáme se na podrobnosti o jeho voze a dostává se nám zcela vyčerpávající odpovědi. „Tenhle mustang je posledním modelem první generace. Pochází z roku 1972 a prodán byl jako nový dealerem Fordu v Západním Německu. Je to ještě verze před zavedením emisních limitů,“ chlubí se Vořech. „Před lety jsem jej dovezl. Byl to totální vrak, takže následovala kompletní renovace. Motor o objemu 351 kubických palců, tedy 5,4 litru, byl taktéž kompletně rozebraný. Při repasi jsem udělal některé úpravy. Předně je to ostrá vačka a také dvoukomorový karburátor Holley,“ vysvětluje Jaroslav Vořech. A jaký to má výkon? „Přibližně 350 koní,“ informuje nás. Když vidí, jak napjatě posloucháme, vypráví dál. „V Německu se vůz nesměl prodávat pod značkou Mustang, takže byl nabízen pod označením T-Five. Je to napsané na palubní desce. Kromě této verze fastback se vyráběl ještě hardtop a convertible,“ dodává Jaroslav Vořech.

Když vidíme obrovský osmiválec v přídi, napadne nás, zda má vůz třeba posilovač řízení. „Servořízení bylo pouze na přání. V tomhle voze instalováno není. Ač se to možná nezdá, autem se přesto jezdí příjemně, byť točit volantem na místě vyžaduje více síly. Posilovač brzd tu ale je, stejně jako kotoučové brzdy na všech kolech,“ říká Vořech. Vůz je podle něj docela spolehlivý, takže vystačí jen s běžným servisem.

Jdeme dále a narážíme na bílý Mustang Convertible s německou převozní značkou. Jeho majitelem je Tomáš Rendl. Ani on nezávodí. „Mustang mám asi měsíc. Jsem tudíž čerstvý majitel, takže se s vozem teprve seznamuji,“ začíná vyprávět svůj příběh. „Vždycky jsem ho chtěl. Je to vzácná verze SVT Cobra, modelový rok 2003,“ dodává. Otevírá kapotu a my se nestačíme divit, co je pod ní! „Je to motor 4.6 V8 s kompresorem. Výkon 480 až 500 koní,“ chlubí se Rendl. A právem. Jeho vůz pochází z limitované edice 5082 kusů, vyrobené v roce 2003. „Můj kousek má číslo 3606,“ dodává Rendl. Napadá nás něco o plaketách, které jsme na zvláštních edicích aut zvyklí čas od času vídat. „Plaketu to bohužel nemá, ale mám v plánu si ji nechat vyrobit podle certifikátu přímo z USA. Právě odsud byl vůz před dvěma lety dovezen do Německa, kde jsem ho následně koupil,“ uzavírá povídání Tomáš Rendl.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
24 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851