Toč se, řidiči, toč!
Vážení čtenáři,
jsou stavby, které u nás vyrůstají snad ještě rychleji než houby po dešti. Sem patří i kruhové objezdy. Za totality věc téměř nevídaná, v demokracii objevená a v současné zemanokracii dokonce zneužívaná. Jejich počet na českých silnicích odborníci odhadují na 1500. Stojí na místech, kde pomáhají, ale mnohem častěji na křížení zcela bezvýznamných cest. Z jejich vzniku se pak radují jen někteří místní zastupitelé, kteří si libují, jak úžasně zklidnili dopravu, a pak všudypřítomní korupčníci, kteří odsávají peníze z našich daní. Vybudovat kruháč je totiž mnohem nákladnější než postavit semafory…
V rozumné míře užívané kruhové objezdy vskutku dopravě pomáhají. Provoz je plynulejší a bezpečnější, neboť při nájezdu na kolečko musí zmírnit každý (pokud ho tedy nechce zdolat po ruském stylu, tzv. na tarana). Velkým problémem je, že řada řidičů dodnes neví, jak se na kruhovém objezdu má správně jezdit. Kolik z nás je například stále ještě dokonale zmateno na kolečku s více jízdními pruhy? Víme všichni, že vpravo by měli jet jen ti, kteří odbočí na nejbližším výjezdu? Určitě ne. Přitom za nehodu na kruháči dostanete neuvěřitelných pět bodů!
Abyste vždy věděli, jak se na kruhovém objezdu správně zachovat, je tady jako vždy Svět motorů a hlavní téma tohoto vydání.
Příjemné a poučné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor