Opojení z favorita
Vážení čtenáři, vy, kteří jste měli to štěstí a narodili se až po roce 1989, asi hlavní téma tohoto vydání hned nepochopíte. Člověk to musel zažít na vlastní kůži, aby poznal, co příchod Škody Favorit na československý socialistický trh znamenal. Těžko si představit, že by dnes televize půl roku před příchodem nové škodovky na trh večer co večer ukazovala další a další podrobnosti z horké automobilové novinky a popotahovala na modelu plachtou. Přesně tak to činil moderátor Jirka Hrabovský v Aktualitách a národ ho hltal. Čtenáři Světa motorů zase pro novinku vybírali jméno bez ohledu na to, že už o něm bylo dávno rozhodnuto. V komunisty totálně zdevastované společnosti prostě příchod auta, které za těmi západními na první pohled příliš nezaostávalo, znamenal pomyslný krok zpět do civilizované Evropy. A nic na tom nezměnil ani zcela nedůstojný způsob prodeje, řízený jakými samosprávami, kdy lidé byli nuceni brát si dovolenou a bivakovat u mototechen, jen aby nepřišli o místo v pořadníku.
No, přežili jsme. Po favoritu přišlo plno jiných, mnohem lepších vozů, ale jeho místo v českých automobilových dějinách je pevně dané. A je příjemné, že auta si dnes kupujeme jako lidé a jsme váženými zákazníky, ne odporným otravným hmyzem. Zavzpomínejte proto na počátek prodejů Škody Favorit s námi. A nezapomeňte, že se blíží čas přezutí na zimní gumy. Ve zvláštní příloze se dozvíte vše potřebné.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor