Není kapalina jako kapalina
Vážení čtenáři, ta vzpomínka je stále živá. Začátek prosince hluboko v osmdesátých letech. Vracím se před půlnocí domů z večerní služby v deníku Svobodné slovo. Od tramvaje to mám kilometr. Jdu proti větru a je příšerná zima. Klepu se. Máme krátce po svatbě a doma je teploučko. Podívám se na teploměr za oknem a dojde mi, proč se třesu jako osika. Minus 27. Ale žena mi nedá žádný čas na rozehřátí. „Dolil jsi do Modráska nemrznoucí kapalinu, jak jsem ti říkala?“ Pochopitelně že jsem se na to vykašlal. „Ale to nám celý popraská! V létě jsi doléval jen destilku.“ Vyrážím do promrzlé garáže. Liju do naší zánovní Škody 120 L litr fridexu a mířím zase do tepla. Ne na dlouho. „Ty ses zbláznil. To musíš motor pořádně protočit. Chladič je vpředu, motor vzadu, to se musí hezky prohnat!“ Vraždil bych, ale bohužel má žena pravdu. Dávno po půlnoci startuji v garáži motor. Nechávám otevřená vrata, abych se neudusil. Vibruju zimou v autě jako vzácný ratlík a očima tlačím ručičku teploměru k bodu, kdy se termostat konečně otevře a kapalina začne dlouhými metry potrubí kolovat a promíchávat se. Trvá to víc než půl hodiny. Ve dvě jsem konečně pod peřinou. Prostě odkládání čehokoli se většinou nevyplácí.
V jediné věci jsem to před lety měl jednodušší než dnes. Na trhu byla jediná kapalina. Nyní jsou jich desítky a my vám dnes poradíme, kterým věřit. Exkluzivně jsme ve specializované belgické laboratoři společnosti Arteco otestovali 11 nejběžnějších chladicích kapalin. Dopředu prozradím, že většina neuspěla.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor