Kdy nás auta začnou fackovat?
Vážení čtenáři,
to, co kdysi bývalo výsadou vědecko-fantastických knih a filmů, se rychle stává realitou. I v automobilismu. Na dosah je doba, kdy už řidič nebude mít na svůj vůz žádný vliv. Možná tak ještě spustí motor nebo bude moci nastavit na klimatizaci požadovanou teplotu. To bude vše. Víc mu superinteligentní auto nedovolí, aby něco náhodou nezpackal. Že přeháním? Vůbec! Už dnes na vás v lepších autech čekají vychytávky typu udržování jízdy v pruzích, aktivních tempomatů a parkovacích asistentů. O zařízeních, která elektronicky napravují řidičské chyby, při jízdě ani nemluvě. Ostatně ESP je už dnes v automobilech vyžadovaným standardem. Většina podobných novot, hlavně pak v oblasti ekologie, má svůj domov v USA. A právě zpoza oceánu přišly zprávy o tom, že v roce 2017 by vozy uváděné na tamní trh spolu měly komunikovat. Tedy, ne že by na sebe při míjení radostně blikaly, ale měly by si na silnici navzájem vyměňovat základní informace o rychlosti, aktuální poloze i směru jízdy, a to tempem desetkrát za vteřinu. Podle Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu tato technologie V2V může zabránit nebo snížit náklady na opravu až u 80 % nehod. Z podobných vizí mě až mrazí. Zřejmě není daleko doba, kdy auta začnou řidiče za chyby fackovat. Toho bych se fakt nechtěl dožít.
V tomto čísle Světa motorů podrobně rozebíráme první snímky nezamaskované Škody Fabie III. Dobrá zpráva: tento vůz vás ještě mlátit nebude!
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor