Temné brány aneb Mýtný čas na vodě
Vážení čtenáři,
můj oblíbený autor S. K. ve svém opus magnum Temná věž používá krásný obrat, že čas je jen tváří na vodě. Platí pro život, včetně toho řidičského. Když v roce 2007 politici zaváděli v Česku mýtný systém, dušovali se, že ač to technicky brány umožňují, N.I.K.D.Y. nebudou sloužit k trestání rychlosti jízdy.
Střih do dubna 2015: ministerstvo dopravy oznámilo, že za miliardy masivně zmodernizuje elektronické systémy u dálnic i běžných silnic. Nové inteligentní radary a kamery mají sloužit především ke kontrole rychlosti. A samozřejmě – měřit se dá i na mýtných branách!
Exministra dopravy Milana Šimonovského si pamatuji jako odvážlivce, který ve Světě motorů vsadil čest v kvízu znalostí z pravidel proti čtenářům. Ale také toho, kdo stál u zrodu dodnes nedokonalého bodového systému. A hlavně jako muže, jenž podepsal pro stát slušně řečeno ne moc výhodnou smlouvu s Kapschem. Kolikrát se od té doby zčeřil čas na hladině? Soudě podle výčtu mužů, kteří se vystřídali v čele ministerstva dopravy – Řebíček, Bendl, Slamečka, Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura, Žák, Prachař, Ťok – hodněkrát. Ale věřte, že to není ani devět let! Ano, tak málo uplynulo k aktuální Ťokově větě: „Uvítal bych, kdyby mýtné brány měřily rychlost a mohly sloužit k trestání neukázněných řidičů…“
Svět motorů nemá nic proti policejním kontrolám. Od toho ostatně Policie ČR je. Ale vždy bude brojit proti přehazování její práce na městské strážníky, na mýtné brány. Ty stát zřizoval kvůli úplně něčemu jinému. Ale ono se to moc nepovedlo, že? Takže se zřejmě někomu náramně hodí přidat jim novou náplň práce, aby je dějiny jednou nevyhodnotily jako opravdu úplnou zbytečnost, na níž vydělali jen vyvolení. Stejně tak bude největší motoristický časopis v zemi pečlivě sledovat, kdo nakonec dodá všechny ty skvělé nové systémy, do nichž návrh počítá investovat přes sedmnáct miliard korun.
To vám za celou redakci slibuje
David Šprincl, zástupce šéfredaktora