O emisích a fotbalu
Vážení čtenáři,
časopis, který právě držíte v rukách, je silnější než obvykle. Může za to tradiční příloha o zimních pneumatikách. Podle ní lépe než podle počasí poznáte, že zima se opravdu blíží.
Hlavním tématem celého čísla zůstává neutuchající aféra Dieselgate. Byť už se s ní všichni tak nějak naučili žít a již tolik neděsí. Pro nás ve Světě motorů je myslím dobrým vysvědčením, že jsme se vysokými hodnotami NOx u moderních dieselů začali zabývat mnohem dřív než ostatní. Ve speciálu Diesel, který je ještě stále v prodeji, jsme měřili řadu aut a dokazovali, že nejmodernější naftové motory vypouštějí téměř shodné množství NOx jako ty staré. V tomto čísle jsme přeměřili, jak je na tom Volkswagen Passat vybavený oním slavným „cinknutým“ motorem 2.0 TDI. Doufám, že vás výsledky zaujmou.
Celý skandál kolem Volkswagenu má podle mne ještě jeden rozměr. Tím je poznání, že USA stále mají světu co dát a je možné si je brát za vzor. Nestydím se za to, že po několika návštěvách Nového světa jsem pojal úctu k tamní vymahatelnosti práva. Na rozdíl od Evropy se tam zákony dodržují. Jestliže auto má prokázat nějakou úroveň emisí při testu, musí je dodržovat i při praktické jízdě. Jak prosté, a přitom logické. To jen v Evropě se bere disproporce mezi testem a praxí jako samozřejmost. A příklad nemusíme hledat jen u aut. O tom, že si šéf světového fotbalu Sepp Blatter udělal z federace FIFA dojnou krávu, vědí dávno všichni. Jeho nenažranost předčila i české politiky. Ale musela přijít až zatvrzelá americká prokurátorka – a najednou je skoro celé vedení FIFA na zavření.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor