Octavii Češi milují
Vážení čtenáři,
hned třináct stran tohoto čísla věnujeme kulatinám nejoblíbenějšího českého automobilu současnosti: Škodě Octavia. Když se před dvaceti lety poprvé ukázala světu, byla to pro Čechy láska na první pohled. Po dlouhém živoření v maličkých autech s maximálně litrovým motorem najednou poznali opravdový ráj za volantem.
Také já jsem v octavii prožil čtyři krásné roky. V roce 2002 jsem se konečně dostal na pozici, která mi zajišťovala vlastní služební vůz, a ještě jsem ho mohl využívat k soukromým účelům. Bože, to blaho. Jako šéfredaktor deníku Sport jsem podle tehdejší směrnice měl nárok na auto velikosti octavie. Nechali mě vybrat barvu a to bylo všechno. Ještě jsem zaslechl, že dostanu pod kapotu osmnáctistovku. Úplně jsem zajásal. Motor z Audi 1.8 Turbo s dvaceti ventily, to bylo tenkrát úplné dělo. Pak jsem si pro vůz došel a úsměv se ztratil. Pod kapotou byl dvoulitr, ale starý, osmiventilový, s výkonem 85 kW a spotřebou blížící se deseti litrům. Zvykli jsme si však na sebe. Před barákem jsem zařadil pětku a dojel na ni až do práce. Jediné, co mě trochu děsilo, byla spotřeba oleje. S přesností snad kilometru se po každých 4800 km rozsvítila kontrolka a já musel dolít minimálně litr maziva. V létě, v zimě, všechno jedno. Prý za to mohla skutečnost, že motor byl vyroben v Mexiku… Když skončil leasing, o octavii se strhla ve firmě bitva a překvapivě ji vyhrál tehdejší finanční ředitel, který jí oblažil manželku.
Octavia dnes, to už není jen český ideál. Podle statistik se daří i současné, třetí generaci. V srpnu byla v celé Evropě pátým nejprodávanějším modelem.
Příjemné čtení přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor