Čísla, čísla, čísla
Vážení čtenáři,
v tomto vydání Světa motorů najdete hodně zajímavých čísel. Na přelomu roku je to obvyklé. Bilancuje se, chválí, haní… Jak je libo. Asi nejdůležitější jsou údaje o počtu mrtvých na silnicích v minulém roce. Jsou totiž nejnižší od letopočtu 1961, kdy se u nás začala tato data evidovat. Při dopravních nehodách loni zahynulo 545 lidí, což je o 115 méně než v roce 2015. Zástup mrtvých je to sice stále děsivý, na druhé straně vývoj jde správným směrem. To zas bude lidí a organizací, co se budou naparovat a tvrdit, že to je jejich zásluha. Určitě jde o komplex nejrůznějších vlivů. Po pravdě kvalita silnic mezi nimi nebude a preventiva policie asi také ne. Osobně za největší posun považuji v první řadě stále bezpečnější nové automobily a také vylepšování pozice chodců brutálními přestavbami přechodů.
Proto je dobré, že na jiném místě píšeme o rekordech v prodejích automobilů v České republice. V roce 2016 našlo své majitele neuvěřitelných 259 693 nových vozů, tedy skoro o 100 000 víc než před třemi roky. Bravo! Největší podíl jako vždy urvala domácí značka Škoda, následovaná Volkswagenem, Hyundaiem a Fordem. Mimořádně vysoko vyšplhala Dacia a třeba i Mercedes. Odborníci odhadují, že by prodeje mohly letos ještě růst. Hodně důležité bude, zda Národní banka přestane uměle znehodnocovat korunu. A pokud ano, tak kdy?
Ale abychom se my, Češi, jen nekasali. Čísla umíme vždy nějak přibarvit a lehce ožulit. U obětí na silnicích tak uvádíme úmrtí do jednoho dne po nehodě, zatímco civilizovaná Evropa má stanovenou délku „čekání“ na jeden měsíc. A prodeje aut? Tady minimálně dvacetiprocentní roli hrají tzv. reexporty. Tedy nové auto se zaregistruje v ČR a jako ojeté okamžitě vyveze za hranice. Zde je podstatná právě slabá koruna. Takže radujme se, ale s mírou!
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor