Ťuky ťok! Takhle se vede rozkopané ministerstvo
Vážení čtenáři!
Jak říct a nevyzradit? Tímto článkem otevíráme na následující straně nový Svět motorů. Hlavní roli v něm hraje ministerstvo dopravy, které nepřekvapilo: o dalším osudu registru vozidel bude dál jednat se společností ICZ. Zakázka za 115 milionů bez soutěže? V Česku klasika. Podle podobného scénáře sledujeme roky kasovní trhák „Kapsch & mýto“ za miliardy.
Není nad to, když pro bestseller získáte pořádného režiséra. Producentům-premiérům to s režisérskou stoličkou oštítkovanou „ministr dopravy“ poslední roky moc nešlo: Bendl na ní vydržel 3 měsíce. Slamečka 14. Bárta 9. Šmerda 2. Dobeš 17. Stanjura 7. Žák 6. Prachař 9. Takhle nestřídají trenéry ani fotbalové kluby.
Když měl Prachaře v křesle ministra nahradit generální ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok, Andrej Babiš utrousil: „Pan premiér je překvapen.“ Nakonec Ťok délkou působení v čele věčně rozkopaného resortu vyrovnává Aleše Řebíčka. Ten na konci minulého desetiletí přešel do čela ministerstva – jaká náhoda? – z vedení dopravní firmy Viamont. Úřadoval 28 měsíců. Ťok jich kroutí 27. Všichni političtí ministři z druhého odstavce mohou závidět.
Ťok je borec. Nezáleží moc na tom, co říká, ale jak to říká. Třeba mýto. Loni koncem zimy chtěl zůstat u stávajícího systému, na jaře mluvil o neutrální soutěži, na konci léta vyhrála „dočasná doba jeden furt“ mýtných bran. Otázka veřejné soutěže provozu registru vozidel kauzu mýto jen kopíruje.
Dana Ťoka si budu navždy pamatovat díky větě z jeho začátků ve funkci: „Jsem první ministr, který zveřejnil, že existuje dodatek s Kapschem zaručující mu exkluzivitu při výstavbě mýtných bran i po roce 2016.“ Hmm… První v roce 2014? Svět motorů o existenci tohoto dodatku psal v roce 2008.
Dan Ťok brzy překoná 28 měsíců Aleše Řebíčka díky bravurně zvládnutému PR a nejspíš tím budoucím premiérům jasně ukáže, že není nad to, když se šéfem prokletého ministerstva stane šéf stavební firmy. Že je Ťok odborníkem na stavebnictví, o tom není sporu. O to zvědavější jsem, co řekne hlavnímu tématu tohoto čísla o průšvizích českých dálnic (a zapomínání na ně). Jako jeden z mála je zná nějaký ten rok z obou stran: státního molochu i soukromého stavebního pelotonu. Čí je to výhra?
Hezké čtení přeje
David Šprincl, zástupce šéfredaktora