Včera, dnes a zítra
Vážení čtenáři,
neexistuje asi lepší příklad vzestupu naší společnosti od roku 1989, než je prodej automobilů. Kupující se z pozice prosebníka proměnili v opravdové zákazníky. Zmizely nedůstojné staré prodejny a vyrostly opravdové automobilové zámky. A jak to bude dál? Kdo ví…
Pro první rodinný automobil jsem s tátou jako jedenáctiletý jel v roce 1967 v Praze do Mototechny na Harfu, do podivného páchnoucího přízemního dřevěného srubu. Dnes v těch místech stojí nablýskaný showroom Auto Poly. Své první nové auto jsem si pořídil v roce 1984. Pro modrou stodvacítku jsem se vydal s balíčkem tuzexových bonů ukrytých na dně tašky do Drupolu v Mladé Boleslavi. Hotovi se mnou byli za dvě minuty, do záručního servisu jsem pak jezdil týden co týden skoro půl roku… Pro svůj první porevoluční vůz jsem se vydal na sklonku milénia do Auta Vavřinec a už jsem si konečně připadal jako člověk. Čekal na mě nablýskaný uprostřed krásného showroomu, měl vyřízené papíry, namontovanou doplňkovou výbavu a ženě (to auto bylo spíš její…) odborník dvě hodiny vysvětloval vše potřebné. Prostě ve srovnání se socialismem nebe a dudy.
Automobilové proměny jsem mapoval i jako novinář. Byl jsem na začátku devadesátých let na slavné první tiskové konferenci značky Mazda v Průhonicích. Na páteční program pro novináře navázal víkendový prodej v tamní tenisové hale. Zakladatelé firmy Auto Palace ještě dnes vzpomínají se slzami v očích, kolik tehdy za dva dny prodali aut a za jaké peníze. Nikdo nesmlouval, nikdo nechtěl slevu. O pár měsíců později jsem zase byl na otevření první prodejny Hondy v Praze. U dvoumístného sporťáku po celý večer postával lehce ušuntělý starší pán, v ruce igelitku. Když jsme začali pátrat, proč tam je, dostalo se nám od majitelů prodejny vysvětlení. Pán restituoval a s 1,5 milionu v tašce v hotovosti čeká, až vypadneme a on bude moci odjet ve svém vysněném autě. Dnes se v hotovosti neplatí, o cenách se smlouvá a zákazník jen tak něco nevezme. Velmi často jen nadáváme na věci kolem nás a zapomínáme, že plno dnešních samozřejmostí bylo dříve jen snem. I proto jsme aktuální hlavní téma věnovali tomu, jak se za posledních 30 let změnila kultura prodeje nových automobilů.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor