Proč se neřídit podle německých médií
Vážení čtenáři,
nedá se říci, že by té vášni podléhali všichni Češi, ale valná část z nich aspoň jednou za život vyrazila za hranice hledat pro sebe nějakou skvěle zachovalou ojetinu, která je navíc úplně za babku. Pro řadu lidí se podobné dovozy staly zdrojem obživy. Podle statistik dovoz ojetin sice stoupá, ale tak růžový byznys už to také není. Až teď zasvitla naděje. Hlavně německá média jsou plná zpráv o tom, jak dieselovým motorům zvoní hrana. Prý se jich ze strachu z nových protiemisních opatření všichni zbavují pod cenou a autobazary praskají ve švech pod náporem levných naftových ojetin. Vydali jsme se tedy do Německa pátrat po těchto zázracích. Výsledky snažení Martina Freie najdete na stranách 6 až 9. Snad vám nebude vadit, že na tomto místě lehce naznačím výsledek.
Ukázalo se, že německá média lžou nejen o mírumilovnosti a pracovitosti uprchlíků. Hned na další straně najdete přehledy o prodejích (registracích) nových automobilů v ČR. Listopad sice přinesl meziročně zpomalení růstu, ale už teď je jisté, že rok 2017 překoná loňský rekord. Je otázkou o kolik. O tom rozhodnou hlavně firmy a jejich snaha o „daňové optimalizace“ a také schopnost výrobců a dovozců uspokojit rychle jejich požadavky. Nezapomínejme však, že se na skvělých výsledcích podílejí značnou měrou i tzv. reexporty. Tedy postup, kdy se auto zaregistruje u nás a pak je prodáno za hranicemi. Využívá se tak hlavně rozdílu cen i kurzů. Sílící koruna měla tyto zcela legální obchody omezit, ale zjevně se tak nestalo. Podle některých odborníků mohou reexporty tvořit čtvrtinu až třetinu všech registrovaných vozů v ČR. Takže radujme se, ale s mírou.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor