Vzhůru do minulosti
Vážení čtenáři,
automobilový svět doslova úpí pod diktaturou vozů SUV. Snad všechny novinky na trhu jsou buď pravými SUV, nebo si na ně aspoň hrají. V nejzazším případě se nechají nazývat crossovery a snaží se ukázat aspoň vzdálenou příbuznost s módními, leč často velmi nepraktickými tvary rádoby teréňáků. Pravidelní čtenáři Světa motorů vědí, že dlouhodobě poukazujeme na to, že vozy SUV zdaleka nejsou takovým zázrakem, za jaký je mnozí považují. Upozorňujeme na jejich nedostatky a vyvracíme spoustu pevně zakořeněných mýtů. O to víc nás těší, že v Česku jsou stále ještě nejprodávanějším typem karoserie kombi, které jsou pro průměrného Čecha nejvýhodnější a nejpraktičtější. I proto jsme se na ně v tomto čísle zaměřili. Začínáme srovnáním nejoblíbenějších protažených aut na našem trhu. Porovnáváme ceny základních modelů i to, o kolik je zdraží právě delší záď. Jedno pozitivní zjištění vám prozradím hned – zatímco základní hatchbacky většinou meziročně zdražily, kombíky šly s cenou často dolů. Ke hře čísel přidáváme i pečlivý srovnávací test dvou oblíbených kombi – Fordu Focus a Kie Cee’d. A ke všemu ještě s čtyřválcovými atmosférickými benzinovými motory o objemu 1,6, respektive 1,4 litru. To zní skoro jako výlet do automobilového pravěku. I kdyby tomu tak bylo, není to špatná cesta, neboť automobilová budoucnost je hodně temná a právě na auta, jako jsou obě testovaná, se brzy bude vzpomínat skoro se slzami v očích. Jako na vozy z doby, kdy svět byl ještě normální.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor