Stříbrný ministr zase selhal
Vážení čtenáři,
ministr dopravy Dan Ťok je v tuto chvíli už druhým nejdéle sloužícím šéfem svého resortu v českých dějinách. Do funkce nastoupil 4. prosince 2014. Jen Milan Šimonovský na počátku třetího tisíciletí vydržel v obrovském domě na břehu Vltavy ještě o pár měsíců déle. Když si ale vezmeme, kolik toho Ťok dokázal, zdaleka to stříbru neodpovídá. Dálnice rostou tempem hlemýždím. A to ještě mám pocit, že tímto konstatováním plže docela urážím. O síle Ministerstva dopravy vypovídá i třeskutá rychlost, s níž mizí billboardy od našich autostrád. Jiný by se styděl, ale ministr nikoli. Holt je těžké v právním státě vymáhat dodržování zákonů. A určitě za to může Kalousek!
Když Dan Ťok z hnutí ANO usedl po Antonínu Prachařovi do ministerského křesla, jeho hlavním úkolem bylo dohnat zpoždění v přípravě výběrového řízení na poskytovatele mýtných služeb. Nepovedlo se. Nakonec byla smlouva prodloužena společnosti Kapsch a Ťok měl připravit výběrovku novou, tak, abychom v roce 2020 měli nového dodavatele. Soutěž proběhla, Ťok dokonce i vítěze vybral, ale teď vše shodil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ťok a celá vládní suita se snaží vyvolat pocit, že půjde jen o malé zdržení. Ale ve skutečnosti nejde jen o to, zda oslovení soutěžitelé dostali zadání na fl ešce, nebo jiném médiu. Rozhodnutí ÚOHS má 145 stran a zpochybňuje plno dalších věcí. Třeba rozšíření mýtného systému na 900 km silnic nižších tříd. Což je přesně množství, jež děsí kraje, ale v první řadě zcela diskvalifi kuje mikrovlnnou síť, kterou provozuje Kapsch. Rakouskému Kapschi nefandím, ale chová se předvídatelně. Ťok si měl být vědom, že Kapsch kolem sebe bude kopat a využije každé možnosti, jak zabránit změnám. Je škoda, že ministr se svými nohsledy i drahými externími spolupracovníky (mj. známý pražský advokát Jansta) nebyli schopni zadat výběrové řízení bez závad. Výsledkem je, že termín 2020 je opět ohrožen. A Ťok? Maká dál, jak je v jeho hnutí zvykem. Možná by to chtělo občas víc pokory, pane ministře.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor