Vítejte v nových časech
Vážení čtenáři,
zvláštní chvíle, ja - koby nesmírně dlouhou hodinku mezi psem a vlkem, prožívají evropské automobilky. Od září začnou platit mnohem přísnější emisní předpisy a změní se způsob homologací nových aut. Všichni se na to připravují, stahují z výroby staré motory, urychleně homologují agregáty nové. Výsledek? Doprodávají zbylé zásoby a čeká se na nová auta. Řadu vozů dnes prostě nekoupíte. Je jasné, že od září se menší auta téměř stoprocentně obejdou bez dieselových motorů, z nichž Brusel udělal zcela nesmyslně největší ekologické škůdce v celé galaxii. Do toho zapadá i zpráva z Německa, kde hamburští radní zakázali vjezd vozů s dieselovými motory do dvou ulic v centru. Křížová výprava proti naftě začala! V Hamburku se dotkne i velmi zánovních dieselů, vyrobených před rokem 2014.
Svět motorů nemá rád kampaně všeho druhu a rád si vše vyzkouší na vlastní kůži. I proto jsme tentokrát podrobili vzájemnému testu dva moderní motory, které už teď plní zářijovou normu Euro 6c. Benzinový motor 1.5 TSI z koncernu Volkswagen a stejně velkou dieselovou jednotku 1.5 BlueHDi z francouzského koncernu PSA. Zajímalo nás, zda je diesel opravdu odsouzen k zániku, jak dnes mnozí tvrdí. No, aspoň naznačím, že bychom s funusem ještě počkali. Diesel to má sice v dnešní naruby převrácené době těžké, ale rozhodně ještě neřekl poslední slovo. A kdo ví, jak se to za pár měsíců, až k soudům dorazí první žaloby majitelů zánovních aut, kteří je teď kvůli zákazům nebudou moci řádně užívat, bude vyvíjet dál. I regulace by měla mít svá pravidla a ctít je. Nejen tahat lidem z kapes peníze.
Příjemné vybírání cesty vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor