Jediná jistota? STK zdraží!
Vážení čtenáři,
dovolím si tvrdit, že naprostá většina problémů s exhalacemi automobilů má v Česku souvislost s nekvalitní prací stanic technické kontroly. Neustále se sice objevují dobrodějové, kteří by v rámci tzv. boje za čistý vzduch nejraději auta zakázali úplně. Lidem jsou i oficiálními kanály neustále podsouvány myšlenky, jak jsou auta nebezpečná. Pravdou však je, že to je právě automobilový průmysl, který udělal pro zlepšení ovzduší nejvíc. Chcete hmatatelný, nebo spíš čichatelný důkaz? V Praze už se s tím člověk nesetká, ale jel jsem nedávno daleko od stověžaté matičky a přede mnou starý žigulík. Krásně udržovaný, skvělý lak, z výfuku se nekouřilo. Ale ten smrad byl strašlivý. Úplně jsme si za posledních třicet let odvykli vozům bez katalyzátorů. Jak to tenkrát s ovzduším muselo vypadat, když takový žigulík byl nositelem moderny?
Nedávno se objevila studie tvrdící, že za tři pětiny automobilových škodlivin ve vzduchu v Praze může pouhých pět procent aut, která neodpovídají předpisům, a STK je neměly na cesty pustit. Stát před léty systém povinných prohlídek aut spustil. Ale nikdy jejich práci nebyl schopen (možná ani ochoten) kontrolovat. A tak se z STK stal kšeft, kde za úplatu prošel kdokoli.
Od října vstupují do hry další pravidla, která by práci STK měla lépe regulovat. Ne všichni jsou o tom však přesvědčeni. V hlavním tématu tohoto čísla vše podrobně rozebírá Petr Slováček. Já jsem po přečtení jeho díla přesvědčen, že jedinou jistotou, kterou novela přináší, je fakt, že za STK budeme zase platit víc. O všem dalším se dá s úspěchem pochybovat.
Příjemné čtení vám přeje
Zbyšek Pechr, šéfredaktor